KESKIMAA TÄNÄÄN

TÄNÄÄN

Osuuskauppa Keskimaan vuosikatsaus 2019

antti_maatta_500x500

”Vuonna 2019 jatkoimme edelleen panostamista henkilökunnan hyvinvointiin ja kattavampiin työsuhteisiin. Työtyytyväisyystutkimuksessa saavutimme kaikkien aikojen parhaan tuloksen, mikä olikin yksi vuoden tärkeimmistä onnistumisista. ”

Onnistunut vuosi 2019 turvaa tulevaisuutta

Vuosi 2019 oli Keskimaassa onnistunut. Asiakasomistajiemme tyytyväisyys palveluihin oli tutkimusten mukaan kasvussa, maksettujen Bonusten määrä kääntyi nousuun ja toimipaikkojamme uudistettiin ripeään tahtiin niin maakunnassa kuin Jyväskylässäkin.

Tasokasta ja tasalaatuista tekemistä
Keskisuomalaisten omistamana yrityksenä meille on tärkeää palvelujemme ja vetovoimamme kehittäminen kaikkialla maakunnassa. Olenkin vilpittömän ylpeä toimipaikkojemme entisestään parantuneesta hoidon tasosta. Arkinen perustekeminen on tasokasta ja tasalaatuista, mistä suuri kiitos kuuluu kaikille palvelualan ammattilaisillemme. Tuotamme asiakasomistajillemme arkea ilahduttavia elämyksiä, jotka syntyvät muun muassa iloisesta kohtaamisesta ravintolassa, tuotetoiveen täyttämisestä kaupassa, S-mobiilin monipuolisista palveluista ja mobiilitankkaamisen helppoudesta ABC-mittarikentällä.

Entistä parempi työpaikka
Vuonna 2019 jatkoimme edelleen panostamista henkilökunnan hyvinvointiin ja kattavampiin työsuhteisiin. Työtyytyväisyystutkimuksessa saavutimme kaikkien aikojen parhaan tuloksen, mikä olikin yksi vuoden tärkeimmistä onnistumisista. Menestyksemme kannalta on keskeistä, että keskimaalaisilla on töissä hyvä olla ja työsuhteet ovat pysyviä ja pitkäaikaisia. Haluamme Keskimaan olevan entistä parempi työpaikka niin nykyisille kuin tuleville keskimaalaisille.

Osuuskaupalle sopiva tulostaso
Myyntimme kasvoi odotetun maltillisesti. Operatiivinen tuloksemme oli 3,6 prosenttia liikevaihdosta, mikä osakeyhtiöihin verrattuna on varsin vaatimaton. Tulostaso on kuitenkin meille riittävä. Sillä varmistamme jatkossakin vastuulliset investoinnit, toiminnan pitkäjänteisen kehittämisen sekä kilpailukykyisen hinnoittelun. 105 vuotta toiminut Keskimaa on vakavarainen, mikä turvaa toimintaa myös tulevaisuudessa.

Lämmin kiitos kaikille asiakasomistajillemme vuodesta 2019

Antti Määttä
Toimitusjohtaja, kauppaneuvos

MYYNTI JA LIIKEVAIHTO

Liikevaihto ja myynti

TULOSKEHITYS

Operatiivinen tulos

INVESTOINNIT

Investoinnit

OMAVARAISUUSASTE

Omavaraisuusaste

JÄSENMÄÄRÄ

Jäsenmäärä

ASIAKASOMISTAJIEN PALKITSEMINEN

Palkitseminen

Keskimaalla tapahtui 2019

timeline_pre_loader

S-Pankin asiakaspalvelupisteiden toimintaan ja aukioloaikoihin muutoksia

S-Pankin asiakaspalvelupisteiden aukioloaikoja supistettiin Jämsässä, Keuruulla ja Äänekoskella maaliskuun alusta lähtien. Viitasaaren S-marketin yhteydessä toiminut S-Pankin asiakaspalvelupiste suljettiin ja asiointi peruspankkipalveluiden osalta siirtyi kaupan kassapalveluiden yhteyteen.

S-market Laukaa, Saarijärvi, Suolahti ja Viitasaari uudistuivat

Neljässä S-marketissa toteutettiin kattavat myymäläuudistukset alkuvuoden aikana. Uudistuneita myymälöitä juhlittiin huhtikuussa 2019 Laukaassa, Saarijärvellä, Suolahdessa ja Viitasaarella. Uudistuksissa on kiinnitetty erityistä huomiota asioinnin sujuvuuteen. Samalla valikoimia päivitettiin vastaamaan entistä paremmin paikallisten asiakkaiden kulutustarpeita.

Otto-automaatit korvattiin Nosto-käteisautomaateilla

Keskimaan toimipisteissä aloitettiin helmikuussa 2019 Otto-automaattien vaihtaminen Nosto-automaatteihin. Ensimmäisessä vaiheessa uudet Nosto-automaatit korvasivat Otto-automaatit kymmenessä toimipisteessä Keskimaan alueella. Vuoden aikana Nosto-automaatteja saatiin yhteensä 18 kappaletta. Kohteista neljä olivat täysin uusia automaattia toimipaikkoihin, joissa ei ole aikaisemmin ollut käteisautomaattia.

Historialliset avajaiset: Kivijärvelle uusi Sale

Kivijärvelle rakennettiin uusi lähes 700 neliön Sale-myymälä vanhan myymälän taakse, samalle tontille. Uuden myymälän avajaisia vietettiin perjantaina 31.5.2019!

Lue lisää avajaisista >>

Solo Sokos Hotel Paviljongin laajennus valmistui

Solo Sokos Hotel Paviljongin elokuussa 2018 aloitettu laajennus valmistui ja hotellin 40 uutta huonetta saatiin käyttöön 14.6.2019. Uusia huoneita valmistui kolmeen huoneluokkaan: Solo Up, Supreme ja kaksi 100-neliöistä kahden kerroksen sviittiä.

Keskimaalle kolme uutta aurinkovoimalaa

Keskimaa otti käyttöönsä lisää uusiutuvia energialähteitä, kun S-market Savelassa, S-market Hankasalmella ja ABC Hirvaskankaalla aloitettiin syyskuun alussa yhteensä lähes 1000 aurinkopaneelin asennustyöt. Prisma Seppälän katolle asennetut lähes 2000 paneelia ovat olleet käytössä lokakuusta 2018 lähtien.

S-market Savelassa 24/7-aukioloaikakokeilu jäi pysyväksi

Keskimaa kokeili lähes puolen vuoden ajan ympärivuorokautista aukioloaikaa S-market Savelassa. Hyvien kokemusten perusteella 24/7-aukioloajasta päätettiin tehdä pysyvä ratkaisu – kyseessä on Keski-Suome ensimmäinen 24 tuntia vuorokaudessa auki oleva ruokakauppa.

Solo Sokos Hotel Paviljonki Euroopan paras moderni luksushotelli

Solo Sokos Hotel Paviljongille myönnettiin Euroopan parhaan modernin luksushotellin palkinto yhdessä maailman arvostetuimmista hotellialan kilpailuista. Vuodesta 2006 jaetut World Luxury Hotel Awards -palkinnot ovat alan arvostetuimpiin kuuluva tunnustus ja osoitus huippusaavutuksesta luksusmajoituksen vaativalla alalla.

S-market Kuokkalan ja S-market Kolmikulman myymälät uudistuivat

S-market Kolmikulma ja S-market Kuokkala Jyväskylässä remontoitiin syksyllä uudistuneen S-market -ilmeen mukaisiksi myymälöiksi kaikkine kalusteineen. Samalla valikoimia päivitettiin vastaamaan entistä paremmin asiakkaiden tarpeita.

Muutoksia Kauppakeskus Sokkarin toimijoissa

Vuoden lopulla kerroimme useista muutoksista Kauppakeskus Sokkarin toimijoiden osalta. Sokkarin ensimmäiseen kerroksessa aukeaa uusi IKEA Suunnittelustudio huhti-toukokuussa 2020. Lisäksi toisen kerroksen ravintolamaailma uudistuu kevään 2020 aikana. Sokkarinravintolamaailman Buffan ja Presson toiminta päätettiin lopettaa 31.12.2019. Uusina toimijoina aloittaa huhti-toukokuun vaihteessa ravintolamaailman tiloissa aloittavat Friends&Burgers ja Itsudemo-sushiravintola.

Lue lisää IKEA Suunnittelustudiosta >>

Lue lisää Friends&Brgrs:sista >>

Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanja ulkoilureittien ja leikkialueiden kunnostamiseen

Jo kolmannen kerran toteutettu Keskimaan vuosittainen Ilo auttaa -hyväntekeväisyyslahjoitus kohdennettiin vuonna 20219 asiakasomistajien toiveiden mukaisesti maakunnan ulkoilureittien sekä leikkialueiden kunnostamiseen. Lahjoituksen kokonaissumma 132 849 euroa vastasi Keskimaan asiakasomistajien määrää lokakuussa lopussa. Hankkeiden toteutus alkaa kevään ja kesän 2020 aikana.

Uusi ABC-automaattiasema avautui Savelaan

Uusi ABC-automaattiasema avattiin S-market Savelan yhteyteen Jyväskylässä 29.11.2019 palvellen asiakkaita ympärivuorokautisesti.