KESKIMAA TÄNÄÄN

Osuuskauppa Keskimaan vuosikatsaus 2016

VASTUULLISESTI KESKI-SUOMESSA

S-ryhmän tuore vastuullisuusohjelma kertoo, mitä S-ryhmä tekee Suomen hyväksi. Ohjelman ytimessä ovat konkreettiset teot, jotka vaikuttavat ympäristöön ja yhteiskuntaan. Mukana on yhtä lailla pieniä arjen parannuksia kuin kansainvälisestikin tarkasteltuna suuntaa näyttäviä tekoja.

Me Keskimaassa toteutamme näitä vastuullisia tekoja Keski-Suomessa. Alueellisesti merkittävänä toimijana meillä on suuri vastuu siitä, millaisen nykyhetken luomme ja millaisen perinnön jätämme jälkeemme. Vastuullisuusohjelmalla haluamme vastata kysymykseen, mitä Keskimaa voi osaltaan tehdä, jotta Keski-Suomesta tulisi paras paikka elää.

Vastuullisuus on tekoja. Luomme hyvinvointia alueellemme monella tavalla: työllistämme suoraan ja välillisesti tuhansia ihmisiä, pidämme huolta henkilöstömme hyvinvoinnista, tuemme laajasti etenkin lasten ja nuorten harrastustoimintaa, investoimme jatkuvasti palvelujemme parantamiseen, teemme töitä ympäristövaikutuksien pienentämiseksi ja toimimme kaikilta osin läpinäkyvästi ja avoimesti. Autamme ja helpotamme omistajiamme tekemään myös itse vastuullisia tekoja, onpa kyse vaikkapa kestokasseista, ravintolan hävikkiruoasta tai satokausituotteiden käyttämisestä.

Vuosikatsauksen julkaisemme nyt ensimmäisen kerran vain sähköisessä muodossa. Tämä muutos tuo tuntuvaa taloudellista säästöä, pienentäen samanaikaisesti ekologista jalanjälkeämme. Digitaalinen katsaus sisältää entistä enemmän tietoa, asiaa ja tapahtumia vuoden varrelta.

Antti Määttä

OMISTAJIEN PALKITSEMINEN

• Bonus
  • Osuusmaksun korko
  • Ylijäämänpalautus (ko. vuodelta)
  • Maksutapaetu
  • €/omistaja keskimäärin

KUKA PÄÄTTÄÄ?

Keskimaassa oli vuoden 2016 lopussa yli 125 000 omistajaa. Kuka päättää omistaja-asioista?

LUONNON PUOLESTA

S-ryhmä on tehnyt sitoumuksen, jonka tavoitteena on vähentää muovikassien ja -pussien kulutusta.

ÄSSÄKENTTÄ LIIKUTTAA

Keskimaan tuella rakennetut Ässäkentät Uuraisilla ja Leppävedellä ovat kovassa käytössä!

LED-VALAISTU PRISMA

Ympäristöystävällisen
hypermarketrakentamisen taidonnäyte.

timeline_pre_loader
VUODEN 2016 TÄRKEIMMÄT TAPAHTUMAT

2.1.

Älä hötkyile PrismaKeskimaa tarttuu kauppojen aukioloaikoja säätelevän lainmuutoksen avaamaan mahdollisuuteen heti ja pidentää saman tien 25 S-marketin, 3 Prisman, 3 Salen sekä Sokoksen, Mestarin Herkun sekä Marks & Spencerin aukioloaikoja.

31.1.

Martti Moilanen ja Antti Halinen
Huhtasuon ja Keltinmäen Sale-myymälöitä laajennetaan. Myymälän neliömäärä ei enää vaikuta aukioloaikoihin.  Martti Moilanen ja Antti Halinen esittelevät Huhtasuon Salen uutta paistopistettä.

25.3.

Keskimaan kaikki Salet, S-marketit ja Prismat ovat avoinna ensimmäistä kertaa myös pitkäperjantaina.

21.–23.4.

Suomen ensimmäinen Prisma Seppälässä saa arvoisensa päättäjäiset. Prisman pitkää historiaa juhlitaan kolmen päivän ajan, ohjelmassa mm. graffitien maalausta, skeittipuisto, rap-artisti Uniikin ilmaiskeikka, letkajenkan maailmanennätysyritys, huutokauppa, päivätanssit, pomppulinna ja Aarne Alligaattori.

27.4.

Viimeinen asiakas
Seppälän vanha Prisma on viimeistä päivää avoinna. Loppuunmyynti on tyhjentänyt hyllyt ja ovet suljetaan kello 16. Tunnelma hetkeä ennen sulkemista on aavemainen.

Prisman viimeinen asiakas on Marianne Lukkarila.
– Tarjoushaukkana kävin jo aiemmin ostamassa loppuunmyynnistä kaikenlaista ja nyt tulin kerran vielä katsomaan, mitä oli jäljellä, hän kertoi.

Mariannea palveli Sara Lappalainen.

2.6.

S-market Karstula
Karstulan S-marketin uudistuksen valmistumista juhlitaan markkinahengessä. Varovaisesti arvioiden näyttää siltä, että paikalle on saapunut ainakin puolet pitäjän väestä.

7.6.

Mobiilitankkaus
Keskimaa ottaa ABC-asemillaan käyttöön mobiilitankkausmahdollisuuden.

18.6.

Teemu Pekkarinen ja Terttu Häkkinen
ABC Hirvaskankaalla valmistuu marketin mittava uudistus. Hirvaskankaalle saadaan entistä paremmin palveleva lähikauppa sekä Finnmarin shop-in-shop-piste. Terttu Häkkinen ja Teemu Pekkarinen iloitsevat uudistuksesta.

21.6.

ABC Viitasaari

ABC Viitasaarella valmistuu remontti, jolla raikastetaan liikennemyymälän ilmettä, parannetaan palvelujen tarjontaa ja sujuvoitetaan asiointia.

8.8.

Prisma Palokka
Palokan Prismassa käynnistyy asiointia helpottava ja sujuvoittava uudistus.
– Asioinnin helpottamiseksi olemme sijoittaneet lapsiin liittyvät tuotteet, kuten lelut, vaipat sekä lasten ruoat ja tarvikkeet lähelle toisiaan, Heidi Särkkä esittelee.

12.8.

Ässäkenttä Leppävedellä
Leppävedelle avataan Keski-Suomen toinen Ässäkenttä Keskimaan, Laukaan kunnan ja Palloliiton yhteistyöllä.

9.9.

Original Sokos Hotel Alexandrassa alkaa mittava remontti. Ensimmäisessä vaiheessa hotellin vanhimpaan osaan tehdään 65 uutta huonetta sekä uudistetaan katutason Jalo-ravintola.

15.9.

Sale Konnevesi
Konneveden Saleen ryhdytään rakentamaan laajennusosaa.

23.9.

Anu Tapio ja Sari Vilkman
Tikkakosken S-marketissa lapsiperheiden osuus asiakkaista on suurin kaikista Keskimaan toimipaikoista. Myymälän uudistus toteutetaan lapsiperheiden ehdoilla, asiakkaille tehty kyselytutkimus tärkeänä opastajana.
– Moni asiakas on todennut, että hienoa kun kysytään heidän mielipidettä, Anu Tapio ja Sari Vilkman kertovat.

29.9.

Keskimaa ilmoittaa Jämsän Rosson sulkemisesta. Rosson toiminta on kehittämistoimista huolimatta jatkunut vuosikausia tappiollisena. Lähes koko henkilökunta työllistyy Keskimaan muihin toimipaikkoihin.

3.10.

ABC Pesukadulle ajo
S-ryhmän suurin ABC Pesukatu Jyväskylän Seppälässä avautuu uudistuneena.
Tarjolla on uuden vahaustekniikan ja renkaiden kiillotusharjojen ansiosta entistä parempia autonpesupalveluja.

31.10.

Mestarin Herkun aukioloaikaa laajennetaan. Lisää asiointiaikaa tuodaan jokaiselle päivälle, sekä aamuun että iltaan.

24.11.

Uuden ABC-mittarikentän avajaisia vietetään uuden Prisman piha-alueella Jyväskylän Seppälässä.
Uudella ABC:llä on 8 tankkauspistettä ja peräti 6 polttoainelaatua.

31.11.

Clas Ohlsson
Jyväskylän Sokosta kehitetään kauppakeskusmaisemmaksi. Keskimaan omia toimintoja keskitetään talven mittaan tiiviimmäksi kokonaisuudeksi ja vapautuviin tiloihin tulee uusia vuokralaisia.

1.12.

Keskimaan hallintoneuvoston pitkäaikaisesta puheenjohtajasta, talousneuvos Simo Kutinlahdesta julkistetaan muotokuva, jonka on maalannut jyväskyläläinen taiteilija Olga Malytcheva.

20.12

Keskimaan vuoden 2016 joululahjoituksen saavat  SOS Lapsikylä Keski-Suomi  (5 000 €) sekä Sotiemme veteraanit –keräys (5 000 €), jolla kunnioitetaan Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden sankareita. Lahjoitusvarat kohdennetaan keskisuomalaisten veteraanien arkielämän tukemiseen.

OSUUSKAUPPA KESKIMAA

Jokainen Keskimaan vihreän S-Etukortin itselleen hankkinut on Keskimaan omistaja. Toiminnan tarkoitus on tuottaa omistajille kilpailukykyisiä palveluja ja etuja. Keski-Suomessa on 100 osuuskaupan toimipaikkaa, pienistä lähikaupoista suuriin hypermarketeihin, rautakauppaan ja tavarataloon, erilaisista liikennemyymälöistä hotelleihin ja lukuisiin ravintoloihin.

Keskimaa on läsnä lähes jokaisen keskisuomalaisen elämässä, tuottaen aitoa hyötyä ja toimivia palveluja arkipäivään sekä juhlan hetkelle.

Keskimaan yksi vastuullinen tehtävä on omistajien taloudellisen hyvinvoinnin edistäminen tuottamalla palveluja ja etuja, joista on aitoa hyötyä. Hyviä esimerkkejä ovat rahana maksettavat edut: Bonus, Tankkausbonus, maksutapaetu, ylijäämänpalautus sekä osuusmaksun korko. Jokainen omistaja hyötyi Keskimaasta vuonna 2016 keskimäärin 220 euroa.

Toinen omistajien taloutta merkittävästi tukeva teko on halpuuttaminen. Vuosien 2014-2016 aikana Keskimaa on tinkinyt päivittäistavarakaupan myyntikatteestaan 6,5 miljoonaa euroa, mikä on koitunut suoraan hyödyksi omistajille.

Toiminta-ajatus:

Tuotamme kilpailukykyisiä palveluja ja etuja omistajille kannattavasti.

Visio

Olemme halutuin ja hyödyllisin.

Arvot:

Olemme asiasta varten.
Kannamme vastuuta ihmisistä ja ympäristöstä.
Uudistamme jatkuvasti toimintaamme.
Toimimme tuloksellisesti.

Keskimaa on osa S-ryhmää

S-ryhmä on merkittävä suomalainen, osuustoiminnallinen kaupanalan yritysryhmä. Se muodostuu Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) ja sen tytäryhtiöistä sekä 20 alueosuuskaupasta (Keskimaa ja 19 muuta) ja kahdeksasta paikallisosuuskaupasta. S-ryhmän keskeisiä palveluja ovat päivittäis- ja käyttötavarakauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppa. Lisäksi S-Pankki tarjoaa pankkipalveluja. Vuonna 2016 S-ryhmän osuuskauppojen omistajat saivat Bonusta lähes miljoona euroa vuoden jokaisena päivänä.

HALPUUTTAMINEN JATKUU

Halpuuttamisessa ei ole kyse yksittäisestä kampanjasta, vaan pitkäjänteisesti työstä, josta koituu hyötyä omistajille. Ruokaostoksia halpuuttamalla mennään osuuskaupan tarkoituksen ytimeen: tuotetaan omistajille aitoja etuja ja taloudellista hyötyä. Keskimaassa hintojen halpuuttaminen aloitettiin jo vuonna 2014 – yli vuosi, ennen kuin siitä tuli S-ryhmän valtakunnallinen tapa toimia. Kolmen vuoden aikana päivittäistavarakaupan myyntikate on Keskimaassa laskenut 1,9 %, mistä asiakkaiden saama hyöty Keski-Suomessa on ollut 6,5 miljoonaa euroa.

Halpuuttaminen nostaa tuotteiden menekkiä. Esimerkiksi kotimaisen lihan ja juustojen myynti on halpuuttamisen ansiosta kasvanut miljoonilla kiloilla. Halpuuttaminen myös nopeuttaa tuotteiden kiertoa, jolloin tarjolla on tuoreempaa tavaraa. Hävikkikin pienenee ja biojätteen määrä vähenee. Halpuutettujen tuotteiden kokonaismäärä on jo lähes 3 000, ja se tulee edelleen kasvamaan. Viimeisimmässä aallossa halpuutettiin kotimaisia kasviksia, koska yhä useammalla pitää olla varaa syödä terveellisesti. Kasvisten käyttö onkin selvästi lisääntynyt. Vähintään yksi kasvispäivä kuuluu yhä useamman perheen viikko-ohjelmaan.

Halpuutus
S-market Karstula

JOUSTAVUUTTA LAPSIPERHEIDEN ARKEEN

Keskimaa tarttui vuoden 2016 alussa lainmuutoksen suomaan mahdollisuuteen ja laajensi kauppojensa aukioloaikoja rohkeasti heti, kun se oli mahdollista. Vuoden mittaan parissa toimipaikassa aukioloa jatkettiin vielä lisää.
– Laajemmat aukioloajat ovat tuoneet lisämyyntiä ja uusia asiakkaita, mutta ennen kaikkea olemme voineet palvella entisiä asiakkaitamme paremmin ja lisätä heidän tyytyväisyyttään Keskimaan palveluihin. Olemme tarjonneet joustavuutta etenkin lapsiperheiden arkeen, Keskimaan aluejohtaja Marko Tyyskä kiteytti vuoden lopulla.

Erityisen hyvin kauppa on käynyt lauantai-iltaisin sekä sunnuntaisin. Myös juhlapyhinä asiakkaita on riittänyt.
– Tämä on edellyttänyt meiltä tavaravirtojen uudenlaista rytmittämistä. Tavarantoimittajat eivät ole vielä tässä tahdissa mukana riittävästi, mutta saatavuus on kuitenkin parantunut koko ajan vuoden edetessä.

Älä hötkyile Prisma

HYVÄ KUMPPANI PIENELLE TAVARANTOIMITTAJALLE

Keskimaa on ollut jo usean vuoden ajan ollut mukana EU:n Elintarvikeketjun hyvien kauppatapojen rekisterissä. Vapaaehtoisuuteen perustuvaan rekisteriin sitoutuneet yritykset haluavat luoda yhtenäiset ja tasapuoliset, läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta korostavat pelisäännöt koko elintarvikeketjulle, myös sen pienimmille toimijoille.

Keskisuomalaisia tuotteita valmistaville yrityksille Keskimaa haluaa olla hyvä ja luotettava yhteistyökumppani, onpa kyse sopimusehdoista tai arkipäiväisistä toimintamalleista. Yhteistyöstä on koiduttava yhteistä hyvää. Keskimaalla on yhteistyökumppaneina pitkästi yli 100 keskisuomalaista, pientä ja paikallista elintarviketoimittajaa.

Elosen Leipomo
Kesäinen maalaismaisema

MITEN HALPUUTETAAN?

Toimitusjohtaja Antti Määttä kertoo.

SE ON KOTOISAA

Kotimaista, aitoa makua ja kotoisa tunnelma.

LÄHIRUOKAMARKKINAT

Keskisuomalaiset ruokatuotteet pääosassa.

TAATUSTI TUORETTA

SM-vetouistelun saalis suoraan palvelutorille.

OMISTAJUUS

OMISTAJUUDEN UUSI ULOTTUVUUS

Digitaalisuus avaa Keskimaalle uudenlaisia mahdollisuuksia helpottaa omistajien elämää ja arjen asiointia, tuoden samalla kustannussäästöjä. Digitalisoituminen antaa myös mahdollisuuden ajantasaiseen, nopeaan ja yhä vuorovaikutteisempaan asiakasviestintään. Digitaalisten palvelujen kehittämisen tärkein väline on S-mobiili. Mobiilisovellukseen sisältyy runsas tieto-, palvelu- ja etupaketti, joka on koko ajan ajantasalla. Monipuolisuutta myös kehitetään jatkuvasti. S-mobiilin käyttäjien määrä lisääntyy Keskimaassa vauhdilla. Selkeys ja käytettävyys ovat sovelluksen eniten kiiteltyjä ominaisuuksia.

S-mobiili löytyy Windows Phone Storesta, App Storesta (myös Apple Watch -älykelloon) ja Google Play Storesta. Kirjautumalla S-Pankin verkkopankkitunnuksilla saat koko palvelun käyttöösi.

SUOMEN ETUISIN LUURI

Joko sinulla on palkittu S-mobiili puhelimessasi?

DIGITAALINEN KESKIMAA

Tiedätkö, mistä kaikkialta löydät Keskimaan digitaalisia palveluita?

ARJEN PELASTAJA

Salla ei käy ruokakaupassa – paitsi lasten ollessa yöunilla.

OMISTAJAN KÄYNTIKORTTI

Palvelutarjonnan rungon muodostavat päivittäistavarakaupat, polttonesteautomaatit, käyttötavarakaupan palvelut, liikennemyymälät, ravintolat sekä hotellit.
S-Pankin käyttö- ja tuottotilit, maksukortit sekä verkkopankki ovat omistajille maksuttomia.
Omistajat saavat aina edullisimman ostoskorin jokaisella paikkakunnalla. Halpuuttaminen on jatkuva tapa toimia.
S-Etukortilla saa toimipaikoista erilaisia vaihtuvia tuote- ja palveluetuja sekä Bonusta ja etuja paikallisilta ja valtakunnallisilta yhteistyökumppaneilta.
Rahana maksettavilla eduilla (Bonus, Tankkausbonus, maksutapaetu, ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko) motivoidaan omistajia yhteistoimintaan. Mitä enemmän osallistuu yhteisen hyvän synnyttämiseen, sitä enemmän hyötyy.
Omistajat saavat alennuksia myös erilaisten tapahtumien pääsylippujen hinnoista.

HELPPO JA TURVALLINEN LÄHIMAKSAMINEN

Se käy käden käänteessä, oletko jo kokeillut?

TODELLINEN EKOTEKO

Sähköinen kassakuittipalvelu tuo bonusostojesi kuitit kätevästi sähköiseen kuittiarkistoon.

AUTOILIJAN ARJEN HELPOTTAJA

Maksa tankkaus kätevästi S-mobiililla!

OLE AJANTASALLA

Kaikki tiedot ostoistasi ja bonuskertymästäsi näet Omalla S-kanavalla.

KAUPPA

OMASTA KAUPASTA KAIKKI KOTIINPÄIN

Prisma

Hyvä mutta halpa

• Halpuuttamisen edelläkävijä, jonka kattavat valikoimat täyttävät perheen monenlaiset tarpeet. Jopa 20 000 tuotteen päivittäistavaravalikoiman ohella pukeutumisen, viihteen, kodintekniikan, kodin, urheilun, rakentamisen ja remontoinnin sekä puutarhan tuotteita.

• Jyväskylässä on kolme Prismaa: Keljossa, Palokassa ja Seppälässä. Seppälän Prismassa palvelee myös Kauppakassi-verkkokauppa.

• Keski-Suomen laajimmat valikoimat, halvimmat hinnat sekä helppoa ja sujuvaa asiointia.

Mestarin Herkku

Rôtisseurs-kauppa

• Jyväskylän Sokoksen ruokaosasto ja keskisuomalainen brändi, johon sisältyy myös Kauppakassi-verkkokauppapalvelu.

• Rôtisseurs-kilvellä varustettu myymälä on arvioitu maakunnan parhaaksi ruokakaupaksi monipuolisten valikoimien, myyjien ammattitaidon ja ruokaosaamisen, gastronomian kehittämisen sekä alueellisten ruokaperinteiden säilyttämisen ansiosta.

• Perustuotteiden hintataso noudattaa S-market-hinnoittelua.

S-market

Tuoreus, laatu, oikea hinta

• Paikkakuntansa paras ruokakauppa, jossa yhdistyvät edullinen hintataso, laaja ja laadukas päivittäistavaravalikoima, selkeät esillepanot, sujuva asiointi sekä mukava henkilökunta.

• 25 myymälää Keski-Suomessa sekä Kangasniemellä. Päivittäistavaravalikoima keskimäärin 10 000, suurimmissa jopa 16 000 tuotetta.

Sokos

Tavaratalo Jyväskylän ytimessä

• Muodin, kauneuden ja hyvän olon palveleva asiantuntija.

• Keskeisiä tuotealueita ovat kosmetiikka, naisten ja miesten pukeutuminen sekä koti.

Marks & Spencer

Kansainvälistä muotia

• Brittiläisen ketjun myymälä palvelee Sokos-keskuksessa.

• Erityisvahvuuksia muodin kärjessä olevat laadukkaat ja edulliset tuotteet, laajat kokovalikoimat sekä ammattitaitoinen henkilökunta.

Sale

Helppo ja nopea

• Maaseututaajamien ja kaupungin lähiöiden pienmyymälä, joka tarjoaa päivittäiset perustarpeet kompaktissa paketissa.

• 15 myymälää eri puolilla Keski-Suomea. Laajin valikoima Konneveden Salessa, noin 6 000 tuotetta.

Kodin Terra

Palveleva rautakauppa

• Ratkaisuja rakentamiseen, remontointiin, sisustamiseen, pihaan ja puutarhaan tarjoava rautakauppa, joka lupaa sekä kuluttaja- että yritysasiakkailleen toimivaa palvelua ja kilpailukykyiset hinnat.

PRISMA SEPPÄLÄN AVAJAISET 28.4.

• Prisma Seppälän avaus

SUJUVAMPAA ASIOINTIA

Entistä ehompi Palokan Prisma avasi uudistettuna loppuvuodesta 2016.

REMONTOITU S-MARKET

Karstulan S-market remontoitiin keväällä 2016 lattiasta kattoon.

UUDISTUNUT SOKOS

Jyväskylän Sokoksessa käynnistettiin syksyllä 2016 iso uudistusurakka.

UUDELLA PAIKALLA

Mestarin Kukka siirtyi uuteen paikkaan Sokoksen pohjakerroksen pääkäytävän varrelle.

LIIKENNEMYYMÄLÄT

HELPPOA ASIOINTIA ABC:LLÄ

ABC-liikennemyymälät ovat Keski-Suomen suosituimpia ravintoloita. Keskimaan seitsemässä ABC-liikennemyymälässä syödään pitkästi toista miljoonaa lämmintä ateriaa vuodessa. Useimmiten asiakas valitsee ruokaillessaan ABC noutopöydän, jossa arvostetaan nopeutta, helppoutta, monipuolisuutta sekä hyvää hinta-laatusuhdetta. Noutopöydän makuun ja laatuun onkin kiinnitetty paljon huomiota. ABC:llä kaikkien ruokien valmistuksessa on lisätty paikan päällä itse tekemistä. Pakasteiden sijasta käytetään tuoreita juureksia, vihanneksia ja muita raaka-aineita, paikallisia tuotteita mahdollisuuksien mukaan hyödyntäen. Ruokatuotteissa käytetään yksinomaan kotimaista lihaa, mikä helpottaa elintarvikeketjun eettisyyden varmistamista.

ABC-LIIKENNEMYYMÄLÄT

• ABC Hirvaskangas
  • ABC Vaajakoski
  • ABC Keljonkangas
  • ABC Palokka
  • ABC Viitasaari
  • Lähi ABC Keuruu
  • Lähi ABC Joutsa

ABC-POLTTONESTEAUTOMAATIT

• Yhteensä 25 automaattiasemaa, jakautuen eri puolille Keski-Suomea.
  • Automaateilla valittavana 2-6 polttoainelaatua, jokaisella asemalla vähintään 95 E10 tai 98 E5 sekä tavallinen diesel, laajin valikoima Prisma Seppälän ABC-mittarikentällä: 95 E10, 98 E5, Eko E85, Smart Diesel, tavallinen diesel sekä moottoripolttoöljy.

ABC CAR WASH

• 3 autonpesupalvelua: Prisma Seppälässä, S-market Äänekoskella ja ABC Palokassa.

ABC POLTTOAINEPALVELU

• Lämmitysöljyn myyntipalvelu.

Monipuolisin palvelukeskus Hirvaskankaalla

Jokaisella Keskimaan ABC:llä toistuvat tietyt asiat (ravintola, market ja polttonestemyynti), mutta talojen välillä on myös selviä eroja niin miljöössä, tuotteissa kuin palveluissakin. ABC-liikennemyymälöiden erilaisuutta on korostettu ja palveluja kehitetty vastaamaan kunkin toimipaikan oman asiakaskunnan tarpeita.

Laajimmat palvelut ovat ABC Hirvaskankaalla: ABC ravintolan ja alueen asukkaiden lähikauppana toimivan marketin lisäksi saman katon alla palvelevat Alko, Apteekki, Finnmari, Kirjapörssi, Otto-automaatti sekä Postin ja Matkahuollon 24 h pakettipalvelut. Piha-alueella on perinteisten polttoainepalvelujen lisäksi Tesla-sähköautojen latauspiste.

Polttonestettä hävikkileivästä

Eko E85 on ympäristöystävällinen, autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 80 % vähentävä edullinen polttoneste. Se soveltuu flexfuel-moottorilla varustettuihin autoihin sekä bensiiniautoihin, joihin on asennettu E85-muutossarja. Suurin osa polttonesteestä on bioetanolia, jota valmistetaan muun muassa S-ryhmän kauppojen hävikkileivästä. Suomalaisen Työn Liiton Avainlipputunnuksella varustettua EkoE85 –polttonestettä myydään Keskimaassa ABC-automaateissa Jyväskylän Seppälässä, Laukaassa ja Kangasniemeillä sekä Joutsan ja Palokan ABC-liikenneasemilla.

ABC:T UUDISTUIVAT

Vuoden 2016 aikana Keskimaan
ABC-liikennemyymälöissä ravintolakauppa kävi hyvin.

LAADUKKAAMPAA PESUJÄLKEÄ

S-ryhmän suurin ABC Pesukatu Jyväskylän Prisma Seppälässä
avattiin lokakuussa 2016 uudistettuna.

RAVINTOLAT

RAVINTOLAPALVELUITA SINULLE

Keskimaa tarjoaa omistajilleen hyvin toimivia ketjuravintoloita sekä paikallisia uniikkiravintoloita: kirjava kattaus nopeasta syömisestä kahviloihin, ruokaravintoloiden monipuoliseen tarjontaan ja yöelämän viihteeseen.

Franseska
Revolution
Rosso Pizza della casa
Fransmanni
Trattoria Aukio
Jalo kitchen & lounge
null
Texmex-keittiön mausteisia ruoka-annoksia ja railakasta bilemeinkiä.
null
Maalaisranskalaisen keittiön reheviä herkkuja.
null
Nopeaa syömistä ensiluokkaisista raaka-aineista.
null
Italialaisille juurilleen paluun tehnyt perheravintola.
null
Jyväskylän yöelämän yllätyksellinen, rohkea ja iloinen hermokeskus.
null
Kokous- ja tilausravintola, jonka buffet ei petä koskaan.
null
Tapahtuma-, messu- ja kokousravintola, jossa onnistuu muutaman hengen buffet, tuhannen asiakkaan illallinen pöytiin tarjoiltuna ja kaikki siltä väliltä.
null
Pizzoja, raikkaita salaatteja ja lämpimiä ruokia – kaikki samaan hintaan.
null
Rock-henkinen yökerho, joka elää musiikille.
null
Hyvää kahvia, leivonnaisia ja pikkusuolaista.
null
Italialaishenkinen, aitojen raaka-aineiden ja vieraanvaraisuuden yhdistelmä.
null
Modernia kahvilakulttuuria keskellä kaupunkia.

null
Maukas, monta makumaailmaa yhdistävä ruoka, runsas olutvalikoima ja viihtymään kutsuva miljöö.
null
Grillinkatkuista cross-kitchenia pohjoismaisin maustein.
null
Premium-salaatteja ja -keittoja kevyttä syömistä ja runsaita makuja arvostavalle asiakkaalle.

RAFLAAMO KOKOAA RAVINTOLAT

Uudistunut Raflaamo on nyt entistäkin parempi!

MONEEN MAKUUN

Seppälän Prismassa palvelee neljän erilaisen ravintolan kokonaisuus.

BRA TOISEEN POTENSSIIN

Jyväskylän yöelämän hermokeskus!

HOTELLIT

KAHDEN SOKOS HOTELLIN JYVÄSKYLÄ

Keskimaa majoittaa vieraitaan Jyväskylässä kahdessa hotellissa, Original Sokos Hotel Alexandrassa sekä Solo Sokos Hotel Paviljongissa.

Kokousvieraiden ja lapsiperheiden suosikki
Original Sokos Hotel Alexandrassa Jyväskylän ydinkeskustassa yhdistyvät suuren hotellin monipuoliset palvelut ja pienen hotellin lämminhenkisyys. Alexandraa suosivat niin lomareissussa olevat lapsiperheet kuin työmatkailevat kokousasiakkaat. Jyväskylän monipuolisimmassa kokoushotellissa on 16 helposti muunneltavaa ja moneen tarpeeseen taipuvaa kokoustilaa, muun muassa mielikuvitusta ja uusia ajatuksia synnyttävä luova huone. Kesästä 2017 alkaen asiakas voi valita Alexandrassa majoituksen 11 eri huonetyypistä, edullisesta economy-huoneesta ylelliseen Aalto –sviittiin. Ravintoloita hotellissa on kolme: paikallisten ihmisten suosima Jalo kitchen & lounge, maalaisranskalaista keittiötä kunnioittava Fransmanni sekä aamiais- ja kokousravintola Franseska.

Yksilöllinen Paviljonki
Solo Sokos Hotel Paviljonki sijaitsee Jyväskylän keskustassa, messu- ja kongressikeskus Paviljongin yhteydessä. Hotellin omaleimainen tunnelma syntyy yksilöllisestä ja asiakkaan persoonallisesti huomioivasta palvelusta, pienten yksityiskohtien huomioinnista, laadukkaista huoneista, kuuluisasta aamiaisesta, hotellin yläkerroksista avautuvista kaupunki- ja järvinäköaloista sekä ravintola Trattoria Aukion tarjoamista makunautinnoista. Sauna from Finland Ry. on myöntänyt hotellin asiakassaunoille Authentic Finnish Sauna Experience -sertifikaatin, ainoana hotellina Jyväskylässä. Sertifikaatti takaa, että saunat tarjoavat luksusluokan laatua.

Kansainvälisiä palkintoja
Nuoresta iästään huolimatta Solo Sokos Hotel Paviljonki on pitänyt jatkuvasti Sokos Hotels –ketjun ykköspaikkaa asiakastyytyväisyydessä ja saanut lukuisia kansainvälisiä palkintoja. Paviljonki on muun muassa valittu World Luxury Hotel Awards–kilpailussa vuonna 2015 parhaaksi Suomen Best World Luxury Hotel- ja Best World Luxury Design Hotel –kategorioissa sekä The Luxury Travel Guide Awards 2016 –kilpailussa Suomen parhaaksi cityhotelliksi vuonna 2016. Voittajat valitaan matkailualan ammattilaisista koostuvan kansainvälisen raadin arvioiden sekä hotellivieraiden antamien äänien perusteella. Maailmankuulun matkailusivuston Tripadvisorin käyttäjien arvioinneissa Solo Sokos Hotel Paviljonki on avauksestaan lähtien ollut Suomen neljän parhaan hotellin joukossa.

Green Key –hotelli on kestävä valinta

Jyväskylän Sokos Hotellit ovat sitoutuneet ottamaan toiminnassaan huomioon ympäristön hyvinvoinnin. Tästä todistuksena Solo Sokos Hotel Paviljongille myönnettiin huhtikuussa 2016 kansainvälinen Green Key –ympäristömerkki, joka edistää kestävää matkailua. Original Sokos Hotel Alexandrassa Green Key –auditointi on kevään 2017 aikana.

Ympäristösertifioitujen hotellien myötä matkustajilla on entistä paremmat mahdollisuudet tehdä ympäristön kannalta kestäviä valintoja sekä pienentää omaa hiilijalanjälkeään.

JYVÄSHOVI HISTORIAAN

Kävelykadun varrella sijainneen hotellin toiminta päättyi 2016 helmikuussa.

PAREMPIA HOTELLIKOKEMUKSIA

Alexandran mittava hotelliuudistus käynnistyi loppukesällä 2016.

VUODEN PARAS FRANSMANNI

Jyväskylän Fransmanni palkittiin keväällä 2016 ketjun parhaana ravintolana!

PALVELU

PALVELUALAN AMMATTILAISET

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja.
Asiakkailta keskimaalaiset saavat entistä enemmän positiivista palautetta työstään.

”Saimme mieheni kanssa tosi ihanaa, iloista ja asiantuntevaa asiakaspalvelua Marks & Spenseristä! Näinkin helposti voi ostaa, kun turvautuu palveluun. Tunsimme olevamme oikeassa paikassa. Kiitos ja onnittelut valinnoista/koulutuksesta. Voimme suositella.”

Pariskuntaa palvelivat Anna Nyman ja Taru Liimatainen.
– Kerroimme heille meidän tuotteisiin liittyvistä innovaatioista, annoimme vinkkejä ja opastimme pukukoodiasioissa. Saamme asiakkailta suoraan positiivista palautetta hyvästä palvelusta päivittäin, Anna ja Taru sanovat

– Jäisin herkästi asiakkaiden kanssa suustani kiinni, mutta monesti on pakko jatkaa nopeasti seuraavan pöydän ääreen. Tällä kertaa oli hiljainen ilta, joten ennätin poikkeuksellisesti juttelemaan asiakkaan kanssa enemmän. Tällainen palaute rohkaisee ja kannustaa, toteaa kiitelty Krista Mujunen.

”Olen käynyt kaksi kertaa Kirkkopuiston Rossossa syömässä, hyvää on ollut. Lisäksi siellä on ollut erittäin mukava ja ammattitaitoisen tuntuinen tarjoilija, sellainen nuori silmälasipäinen nainen.”

”Kävimme Joutsan ABC:llä. Meitä palveli erittäin ystävällinen keittiömestari, naishenkilö. Juuri noin toimii henkilö, joka on kuin syntynyt toimimaan asiakaspalvelutehtävissä. Jäi niin hyvä maku suuhun että sen muistaa.”

Palaute koski keittiömestari Maarit Mäkelää.
– Olen todellakin syntynyt asiakaspalveluun. Tykkään työssäni heti ruoan laittamisen jälkeen seuraavaksi eniten ihmisistä. On ihanaa päästä keittiöstä rupattelemaan asiakkaiden kanssa, Maarit kommentoi

Kiitos on osoitettu Marko Haveriselle. Hän perustelee hyväntuulisuuttaan elämänilolla sekä halulla palvella asiakkaita – tilanteen ja henkilön mukaisesti, toista rennommin ja toista kohteliaammin.
– Tykkään työstäni todella paljon. En vaihtaisi tätä työtä mihinkään, Marko kertoo.

”Olen törmännyt S-market Kuokkalassa kyseiseen nuoreen mieheen monesti. En ole kertaakaan nähnyt häntä huonolla tuulella – hän on äärettömän kohtelias, palvelualtis ja ystävällinen. Kerrassaan esimerkillinen työntekijä, joka tartuttaa myös asiakkaisiin positiivista mieltä ja hyväntuulisuutta.”

”Erityiskiitokset loistavasta ja asiantuntevasta palvelusta Anniinalle ostaessamme aktiivisuusranneketta. Osasi Anniina asiat!”

Palaute koski Seppälän Prismassa työskentelevää Anniina Pusaa.
– Muistan tämän pariskunnan. He olivat ensin epäileväisiä, kun nuori tyttö tuli heitä palvelemaan, mutta lähtivät sitten tyytyväisinä ja kiitellen. Osaamistani laajentaakseni haen itse aktiivisesti tietoa meillä myynnissä olevista tuotteista, googlaan ja luen arvosteluja.

”Paistopisteen lady” Johanna Tuukkanen kertoo asiakkaiden pyytävän aika usein paistettavaksi tiettyä pullaa tai wieneriä. Myös paistoajasta esitetään erilaisia toiveita.
– Jokaisen asiakkaan kohdalla tavoitteena on, että toiveet täyttyvät ja meillä käymisestä jää hyvä mieli. Tällaiset palautteet antavat lisää motivaatiota työhön, Johanna kommentoi.

”Mestarin Herkussa loistavaa palvelua, jälleen kerran. Iso kiitos paistopisteen ladyille joustavasta toiminnasta. Kiva on poistua kauppareissulta hymyssä suin.”

”Paviljonki on yksi parhaista hotelleista missä olen ollut. Toive: hotellinne on ihana, älkää antako palvelun tason romahtaa suomalaiselle normitasolle.”

– Saamme kannustavaa palautetta asiakkailtamme ihan päivittäin. Taso pidetään yllä kiinnittämällä jatkuvasti huomiota hyvään palveluun ja toimintamalliemme toteutumiseen. Kyse on lopulta hyvin yksinkertaisesta asiasta: huomioimme jokaisen asiakkaan yksilönä, kuvailee Antti Viitasalo Solo Sokos Hotel Paviljongista.

KATTAVAMPIA TYÖSUHTEITA

Keskimaassa oli aktiivisessa työsuhteessa vuoden 2016 aikana keskimäärin 1 834 henkilöä.

IHAN PARAS KESÄTYÖPAIKKA

Keskimaa tarjoaa vuosittain kesätyöpaikan sekä työharjoittelupaikan yhteensä noin 700 nuorelle.

TULEVAISUUTEEN LUOTTAEN

Mitä mieltä keskimaalaiset ovat työnantajastaan ja työpaikastaan?

PALVELUALAN AMMATTILAISET

Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja.

Pariskuntaa palvelivat Anna Nyman ja Taru Liimatainen.

Palaute koski keittiömestari Maarit Mäkelää.

Palaute koski Seppälän Prismassa työskentelevää Anniina Pusaa.

KATTAVAMPIA TYÖSUHTEITA

IHAN PARAS KESÄTYÖPAIKKA

TULEVAISUUTEEN LUOTTAEN

Mitä mieltä keskimaalaiset ovat työnantajastaan ja työpaikastaan?