KESKIMAA TÄNÄÄN
Osuuskauppa Keskimaan vuosikatsaus 2016
VASTUULLISESTI KESKI-SUOMESSA
S-ryhmän tuore vastuullisuusohjelma kertoo, mitä S-ryhmä tekee Suomen hyväksi. Ohjelman ytimessä ovat konkreettiset teot, jotka vaikuttavat ympäristöön ja yhteiskuntaan. Mukana on yhtä lailla pieniä arjen parannuksia kuin kansainvälisestikin tarkasteltuna suuntaa näyttäviä tekoja.
Me Keskimaassa toteutamme näitä vastuullisia tekoja Keski-Suomessa. Alueellisesti merkittävänä toimijana meillä on suuri vastuu siitä, millaisen nykyhetken luomme ja millaisen perinnön jätämme jälkeemme. Vastuullisuusohjelmalla haluamme vastata kysymykseen, mitä Keskimaa voi osaltaan tehdä, jotta Keski-Suomesta tulisi paras paikka elää.
Vastuullisuus on tekoja. Luomme hyvinvointia alueellemme monella tavalla: työllistämme suoraan ja välillisesti tuhansia ihmisiä, pidämme huolta henkilöstömme hyvinvoinnista, tuemme laajasti etenkin lasten ja nuorten harrastustoimintaa, investoimme jatkuvasti palvelujemme parantamiseen, teemme töitä ympäristövaikutuksien pienentämiseksi ja toimimme kaikilta osin läpinäkyvästi ja avoimesti. Autamme ja helpotamme omistajiamme tekemään myös itse vastuullisia tekoja, onpa kyse vaikkapa kestokasseista, ravintolan hävikkiruoasta tai satokausituotteiden käyttämisestä.
Vuosikatsauksen julkaisemme nyt ensimmäisen kerran vain sähköisessä muodossa. Tämä muutos tuo tuntuvaa taloudellista säästöä, pienentäen samanaikaisesti ekologista jalanjälkeämme. Digitaalinen katsaus sisältää entistä enemmän tietoa, asiaa ja tapahtumia vuoden varrelta.
Antti Määttä
Toimitusjohtaja
HENKILÖSTÖ
128 000 uutta työtuntia laajentuneiden aukioloaikojen vuoksi
OMISTAJUUS
Omistajapeitto 83,7 %
Rahana maksetut edut 27 milj. €
INVESTOINNIT
MYYNTI JA LIIKEVAIHTO
Liikevaihto 599,1 milj.€
OMAVARAISUUSASTE
MYYNTI JA LIIKEVAIHTO
- Myynti
- Liikevaihto
- Myynti
- Liikevaihto
TULOSKEHITYS
- Liiketulos
- Operat. tulos
- Ylijäämä ennen veroja
- Liiketulos
- Operat. tulos
- Ylijäämä ennen veroja
INVESTOINNIT
- Investoinnit
- % lv
- Investoinnit
- % lv
INVESTOINNIT % LV
- % lv
- % lv
JÄSENMÄÄRÄ
- Jäsenmäärä
- Jäsenmäärä
TALOUSPEITTO
- Talouspeitto
- Talouspeitto
OMISTAJIEN PALKITSEMINEN
- Bonus
- Osuusmaksun korko
- Ylijäämänpalautus (ko. vuodelta)
- Maksutapaetu
- €/omistaja keskimäärin
- Bonus
- Osuusmaksun korko
- Ylijäämänpalautus (ko. vuodelta)
- Maksutapaetu
- €/omistaja keskimäärin
OSUUSKAUPPA KESKIMAA
Jokainen Keskimaan vihreän S-Etukortin itselleen hankkinut on Keskimaan omistaja. Toiminnan tarkoitus on tuottaa omistajille kilpailukykyisiä palveluja ja etuja. Keski-Suomessa on 100 osuuskaupan toimipaikkaa, pienistä lähikaupoista suuriin hypermarketeihin, rautakauppaan ja tavarataloon, erilaisista liikennemyymälöistä hotelleihin ja lukuisiin ravintoloihin.
Keskimaa on läsnä lähes jokaisen keskisuomalaisen elämässä, tuottaen aitoa hyötyä ja toimivia palveluja arkipäivään sekä juhlan hetkelle.
Keskimaan yksi vastuullinen tehtävä on omistajien taloudellisen hyvinvoinnin edistäminen tuottamalla palveluja ja etuja, joista on aitoa hyötyä. Hyviä esimerkkejä ovat rahana maksettavat edut: Bonus, Tankkausbonus, maksutapaetu, ylijäämänpalautus sekä osuusmaksun korko. Jokainen omistaja hyötyi Keskimaasta vuonna 2016 keskimäärin 220 euroa.
Toinen omistajien taloutta merkittävästi tukeva teko on halpuuttaminen. Vuosien 2014-2016 aikana Keskimaa on tinkinyt päivittäistavarakaupan myyntikatteestaan 6,5 miljoonaa euroa, mikä on koitunut suoraan hyödyksi omistajille.
Keskimaa on osa S-ryhmää
S-ryhmä on merkittävä suomalainen, osuustoiminnallinen kaupanalan yritysryhmä. Se muodostuu Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) ja sen tytäryhtiöistä sekä 20 alueosuuskaupasta (Keskimaa ja 19 muuta) ja kahdeksasta paikallisosuuskaupasta. S-ryhmän keskeisiä palveluja ovat päivittäis- ja käyttötavarakauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa sekä matkailu- ja ravitsemiskauppa. Lisäksi S-Pankki tarjoaa pankkipalveluja. Vuonna 2016 S-ryhmän osuuskauppojen omistajat saivat Bonusta lähes miljoona euroa vuoden jokaisena päivänä.
HALPUUTTAMINEN JATKUU
Halpuuttamisessa ei ole kyse yksittäisestä kampanjasta, vaan pitkäjänteisesti työstä, josta koituu hyötyä omistajille. Ruokaostoksia halpuuttamalla mennään osuuskaupan tarkoituksen ytimeen: tuotetaan omistajille aitoja etuja ja taloudellista hyötyä. Keskimaassa hintojen halpuuttaminen aloitettiin jo vuonna 2014 – yli vuosi, ennen kuin siitä tuli S-ryhmän valtakunnallinen tapa toimia. Kolmen vuoden aikana päivittäistavarakaupan myyntikate on Keskimaassa laskenut 1,9 %, mistä asiakkaiden saama hyöty Keski-Suomessa on ollut 6,5 miljoonaa euroa.
Halpuuttaminen nostaa tuotteiden menekkiä. Esimerkiksi kotimaisen lihan ja juustojen myynti on halpuuttamisen ansiosta kasvanut miljoonilla kiloilla. Halpuuttaminen myös nopeuttaa tuotteiden kiertoa, jolloin tarjolla on tuoreempaa tavaraa. Hävikkikin pienenee ja biojätteen määrä vähenee. Halpuutettujen tuotteiden kokonaismäärä on jo lähes 3 000, ja se tulee edelleen kasvamaan. Viimeisimmässä aallossa halpuutettiin kotimaisia kasviksia, koska yhä useammalla pitää olla varaa syödä terveellisesti. Kasvisten käyttö onkin selvästi lisääntynyt. Vähintään yksi kasvispäivä kuuluu yhä useamman perheen viikko-ohjelmaan.
JOUSTAVUUTTA LAPSIPERHEIDEN ARKEEN
Keskimaa tarttui vuoden 2016 alussa lainmuutoksen suomaan mahdollisuuteen ja laajensi kauppojensa aukioloaikoja rohkeasti heti, kun se oli mahdollista. Vuoden mittaan parissa toimipaikassa aukioloa jatkettiin vielä lisää.
– Laajemmat aukioloajat ovat tuoneet lisämyyntiä ja uusia asiakkaita, mutta ennen kaikkea olemme voineet palvella entisiä asiakkaitamme paremmin ja lisätä heidän tyytyväisyyttään Keskimaan palveluihin. Olemme tarjonneet joustavuutta etenkin lapsiperheiden arkeen, Keskimaan aluejohtaja Marko Tyyskä kiteytti vuoden lopulla.
Erityisen hyvin kauppa on käynyt lauantai-iltaisin sekä sunnuntaisin. Myös juhlapyhinä asiakkaita on riittänyt.
– Tämä on edellyttänyt meiltä tavaravirtojen uudenlaista rytmittämistä. Tavarantoimittajat eivät ole vielä tässä tahdissa mukana riittävästi, mutta saatavuus on kuitenkin parantunut koko ajan vuoden edetessä.
HYVÄ KUMPPANI PIENELLE TAVARANTOIMITTAJALLE
Keskimaa on ollut jo usean vuoden ajan ollut mukana EU:n Elintarvikeketjun hyvien kauppatapojen rekisterissä. Vapaaehtoisuuteen perustuvaan rekisteriin sitoutuneet yritykset haluavat luoda yhtenäiset ja tasapuoliset, läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta korostavat pelisäännöt koko elintarvikeketjulle, myös sen pienimmille toimijoille.
Keskisuomalaisia tuotteita valmistaville yrityksille Keskimaa haluaa olla hyvä ja luotettava yhteistyökumppani, onpa kyse sopimusehdoista tai arkipäiväisistä toimintamalleista. Yhteistyöstä on koiduttava yhteistä hyvää. Keskimaalla on yhteistyökumppaneina pitkästi yli 100 keskisuomalaista, pientä ja paikallista elintarviketoimittajaa.
OMISTAJUUS
OMISTAJUUDEN UUSI ULOTTUVUUS
Digitaalisuus avaa Keskimaalle uudenlaisia mahdollisuuksia helpottaa omistajien elämää ja arjen asiointia, tuoden samalla kustannussäästöjä. Digitalisoituminen antaa myös mahdollisuuden ajantasaiseen, nopeaan ja yhä vuorovaikutteisempaan asiakasviestintään. Digitaalisten palvelujen kehittämisen tärkein väline on S-mobiili. Mobiilisovellukseen sisältyy runsas tieto-, palvelu- ja etupaketti, joka on koko ajan ajantasalla. Monipuolisuutta myös kehitetään jatkuvasti. S-mobiilin käyttäjien määrä lisääntyy Keskimaassa vauhdilla. Selkeys ja käytettävyys ovat sovelluksen eniten kiiteltyjä ominaisuuksia.
S-mobiili löytyy Windows Phone Storesta, App Storesta (myös Apple Watch -älykelloon) ja Google Play Storesta. Kirjautumalla S-Pankin verkkopankkitunnuksilla saat koko palvelun käyttöösi.
OMISTAJAN KÄYNTIKORTTI
KAUPPA
OMASTA KAUPASTA KAIKKI KOTIINPÄIN
PRISMA SEPPÄLÄN AVAJAISET 28.4.
LIIKENNEMYYMÄLÄT
HELPPOA ASIOINTIA ABC:LLÄ
ABC-liikennemyymälät ovat Keski-Suomen suosituimpia ravintoloita. Keskimaan seitsemässä ABC-liikennemyymälässä syödään pitkästi toista miljoonaa lämmintä ateriaa vuodessa. Useimmiten asiakas valitsee ruokaillessaan ABC noutopöydän, jossa arvostetaan nopeutta, helppoutta, monipuolisuutta sekä hyvää hinta-laatusuhdetta. Noutopöydän makuun ja laatuun onkin kiinnitetty paljon huomiota. ABC:llä kaikkien ruokien valmistuksessa on lisätty paikan päällä itse tekemistä. Pakasteiden sijasta käytetään tuoreita juureksia, vihanneksia ja muita raaka-aineita, paikallisia tuotteita mahdollisuuksien mukaan hyödyntäen. Ruokatuotteissa käytetään yksinomaan kotimaista lihaa, mikä helpottaa elintarvikeketjun eettisyyden varmistamista.
ABC-LIIKENNEMYYMÄLÄT
- ABC Hirvaskangas
- ABC Vaajakoski
- ABC Keljonkangas
- ABC Palokka
- ABC Viitasaari
- Lähi ABC Keuruu
- Lähi ABC Joutsa
ABC-POLTTONESTEAUTOMAATIT
- Yhteensä 25 automaattiasemaa, jakautuen eri puolille Keski-Suomea.
- Automaateilla valittavana 2-6 polttoainelaatua, jokaisella asemalla vähintään 95 E10 tai 98 E5 sekä tavallinen diesel, laajin valikoima Prisma Seppälän ABC-mittarikentällä: 95 E10, 98 E5, Eko E85, Smart Diesel, tavallinen diesel sekä moottoripolttoöljy.
ABC CAR WASH
- 3 autonpesupalvelua: Prisma Seppälässä, S-market Äänekoskella ja ABC Palokassa.
ABC POLTTOAINEPALVELU
- Lämmitysöljyn myyntipalvelu.
Monipuolisin palvelukeskus Hirvaskankaalla
Jokaisella Keskimaan ABC:llä toistuvat tietyt asiat (ravintola, market ja polttonestemyynti), mutta talojen välillä on myös selviä eroja niin miljöössä, tuotteissa kuin palveluissakin. ABC-liikennemyymälöiden erilaisuutta on korostettu ja palveluja kehitetty vastaamaan kunkin toimipaikan oman asiakaskunnan tarpeita.
Laajimmat palvelut ovat ABC Hirvaskankaalla: ABC ravintolan ja alueen asukkaiden lähikauppana toimivan marketin lisäksi saman katon alla palvelevat Alko, Apteekki, Finnmari, Kirjapörssi, Otto-automaatti sekä Postin ja Matkahuollon 24 h pakettipalvelut. Piha-alueella on perinteisten polttoainepalvelujen lisäksi Tesla-sähköautojen latauspiste.
Polttonestettä hävikkileivästä
Eko E85 on ympäristöystävällinen, autoilun fossiilisia hiilidioksidipäästöjä jopa 80 % vähentävä edullinen polttoneste. Se soveltuu flexfuel-moottorilla varustettuihin autoihin sekä bensiiniautoihin, joihin on asennettu E85-muutossarja. Suurin osa polttonesteestä on bioetanolia, jota valmistetaan muun muassa S-ryhmän kauppojen hävikkileivästä. Suomalaisen Työn Liiton Avainlipputunnuksella varustettua EkoE85 –polttonestettä myydään Keskimaassa ABC-automaateissa Jyväskylän Seppälässä, Laukaassa ja Kangasniemeillä sekä Joutsan ja Palokan ABC-liikenneasemilla.
RAVINTOLAT
RAVINTOLAPALVELUITA SINULLE
Keskimaa tarjoaa omistajilleen hyvin toimivia ketjuravintoloita sekä paikallisia uniikkiravintoloita: kirjava kattaus nopeasta syömisestä kahviloihin, ruokaravintoloiden monipuoliseen tarjontaan ja yöelämän viihteeseen.
HOTELLIT
KAHDEN SOKOS HOTELLIN JYVÄSKYLÄ
Keskimaa majoittaa vieraitaan Jyväskylässä kahdessa hotellissa, Original Sokos Hotel Alexandrassa sekä Solo Sokos Hotel Paviljongissa.
Kokousvieraiden ja lapsiperheiden suosikki
Original Sokos Hotel Alexandrassa Jyväskylän ydinkeskustassa yhdistyvät suuren hotellin monipuoliset palvelut ja pienen hotellin lämminhenkisyys. Alexandraa suosivat niin lomareissussa olevat lapsiperheet kuin työmatkailevat kokousasiakkaat. Jyväskylän monipuolisimmassa kokoushotellissa on 16 helposti muunneltavaa ja moneen tarpeeseen taipuvaa kokoustilaa, muun muassa mielikuvitusta ja uusia ajatuksia synnyttävä luova huone. Kesästä 2017 alkaen asiakas voi valita Alexandrassa majoituksen 11 eri huonetyypistä, edullisesta economy-huoneesta ylelliseen Aalto –sviittiin. Ravintoloita hotellissa on kolme: paikallisten ihmisten suosima Jalo kitchen & lounge, maalaisranskalaista keittiötä kunnioittava Fransmanni sekä aamiais- ja kokousravintola Franseska.
Yksilöllinen Paviljonki
Solo Sokos Hotel Paviljonki sijaitsee Jyväskylän keskustassa, messu- ja kongressikeskus Paviljongin yhteydessä. Hotellin omaleimainen tunnelma syntyy yksilöllisestä ja asiakkaan persoonallisesti huomioivasta palvelusta, pienten yksityiskohtien huomioinnista, laadukkaista huoneista, kuuluisasta aamiaisesta, hotellin yläkerroksista avautuvista kaupunki- ja järvinäköaloista sekä ravintola Trattoria Aukion tarjoamista makunautinnoista. Sauna from Finland Ry. on myöntänyt hotellin asiakassaunoille Authentic Finnish Sauna Experience -sertifikaatin, ainoana hotellina Jyväskylässä. Sertifikaatti takaa, että saunat tarjoavat luksusluokan laatua.
Kansainvälisiä palkintoja
Nuoresta iästään huolimatta Solo Sokos Hotel Paviljonki on pitänyt jatkuvasti Sokos Hotels –ketjun ykköspaikkaa asiakastyytyväisyydessä ja saanut lukuisia kansainvälisiä palkintoja. Paviljonki on muun muassa valittu World Luxury Hotel Awards–kilpailussa vuonna 2015 parhaaksi Suomen Best World Luxury Hotel- ja Best World Luxury Design Hotel –kategorioissa sekä The Luxury Travel Guide Awards 2016 –kilpailussa Suomen parhaaksi cityhotelliksi vuonna 2016. Voittajat valitaan matkailualan ammattilaisista koostuvan kansainvälisen raadin arvioiden sekä hotellivieraiden antamien äänien perusteella. Maailmankuulun matkailusivuston Tripadvisorin käyttäjien arvioinneissa Solo Sokos Hotel Paviljonki on avauksestaan lähtien ollut Suomen neljän parhaan hotellin joukossa.
PALVELU
PALVELUALAN AMMATTILAISET
Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja.
Asiakkailta keskimaalaiset saavat entistä enemmän positiivista palautetta työstään.
”Saimme mieheni kanssa tosi ihanaa, iloista ja asiantuntevaa asiakaspalvelua Marks & Spenseristä! Näinkin helposti voi ostaa, kun turvautuu palveluun. Tunsimme olevamme oikeassa paikassa. Kiitos ja onnittelut valinnoista/koulutuksesta. Voimme suositella.”
”Olen käynyt kaksi kertaa Kirkkopuiston Rossossa syömässä, hyvää on ollut. Lisäksi siellä on ollut erittäin mukava ja ammattitaitoisen tuntuinen tarjoilija, sellainen nuori silmälasipäinen nainen.”
”Kävimme Joutsan ABC:llä. Meitä palveli erittäin ystävällinen keittiömestari, naishenkilö. Juuri noin toimii henkilö, joka on kuin syntynyt toimimaan asiakaspalvelutehtävissä. Jäi niin hyvä maku suuhun että sen muistaa.”
”Olen törmännyt S-market Kuokkalassa kyseiseen nuoreen mieheen monesti. En ole kertaakaan nähnyt häntä huonolla tuulella – hän on äärettömän kohtelias, palvelualtis ja ystävällinen. Kerrassaan esimerkillinen työntekijä, joka tartuttaa myös asiakkaisiin positiivista mieltä ja hyväntuulisuutta.”
”Erityiskiitokset loistavasta ja asiantuntevasta palvelusta Anniinalle ostaessamme aktiivisuusranneketta. Osasi Anniina asiat!”
Palaute koski Seppälän Prismassa työskentelevää Anniina Pusaa.
– Muistan tämän pariskunnan. He olivat ensin epäileväisiä, kun nuori tyttö tuli heitä palvelemaan, mutta lähtivät sitten tyytyväisinä ja kiitellen. Osaamistani laajentaakseni haen itse aktiivisesti tietoa meillä myynnissä olevista tuotteista, googlaan ja luen arvosteluja.
”Paistopisteen lady” Johanna Tuukkanen kertoo asiakkaiden pyytävän aika usein paistettavaksi tiettyä pullaa tai wieneriä. Myös paistoajasta esitetään erilaisia toiveita.
– Jokaisen asiakkaan kohdalla tavoitteena on, että toiveet täyttyvät ja meillä käymisestä jää hyvä mieli. Tällaiset palautteet antavat lisää motivaatiota työhön, Johanna kommentoi.
”Mestarin Herkussa loistavaa palvelua, jälleen kerran. Iso kiitos paistopisteen ladyille joustavasta toiminnasta. Kiva on poistua kauppareissulta hymyssä suin.”
”Paviljonki on yksi parhaista hotelleista missä olen ollut. Toive: hotellinne on ihana, älkää antako palvelun tason romahtaa suomalaiselle normitasolle.”
– Saamme kannustavaa palautetta asiakkailtamme ihan päivittäin. Taso pidetään yllä kiinnittämällä jatkuvasti huomiota hyvään palveluun ja toimintamalliemme toteutumiseen. Kyse on lopulta hyvin yksinkertaisesta asiasta: huomioimme jokaisen asiakkaan yksilönä, kuvailee Antti Viitasalo Solo Sokos Hotel Paviljongista.
PALVELUALAN AMMATTILAISET
Keskimaa on Keski-Suomen suurin yksityinen työnantaja.
Asiakkailta keskimaalaiset saavat entistä enemmän positiivista palautetta työstään.
”Saimme mieheni kanssa tosi ihanaa, iloista ja asiantuntevaa asiakaspalvelua Marks & Spenseristä! Näinkin helposti voi ostaa, kun turvautuu palveluun. Tunsimme olevamme oikeassa paikassa. Kiitos ja onnittelut valinnoista/koulutuksesta. Voimme suositella.”
”Olen käynyt kaksi kertaa Kirkkopuiston Rossossa syömässä, hyvää on ollut. Lisäksi siellä on ollut erittäin mukava ja ammattitaitoisen tuntuinen tarjoilija, sellainen nuori silmälasipäinen nainen.”
”Kävimme Joutsan ABC:llä. Meitä palveli erittäin ystävällinen keittiömestari, naishenkilö. Juuri noin toimii henkilö, joka on kuin syntynyt toimimaan asiakaspalvelutehtävissä. Jäi niin hyvä maku suuhun että sen muistaa.”
”Olen törmännyt S-market Kuokkalassa kyseiseen nuoreen mieheen monesti. En ole kertaakaan nähnyt häntä huonolla tuulella – hän on äärettömän kohtelias, palvelualtis ja ystävällinen. Kerrassaan esimerkillinen työntekijä, joka tartuttaa myös asiakkaisiin positiivista mieltä ja hyväntuulisuutta.”
”Erityiskiitokset loistavasta ja asiantuntevasta palvelusta Anniinalle ostaessamme aktiivisuusranneketta. Osasi Anniina asiat!”
Palaute koski Seppälän Prismassa työskentelevää Anniina Pusaa.
– Muistan tämän pariskunnan. He olivat ensin epäileväisiä, kun nuori tyttö tuli heitä palvelemaan, mutta lähtivät sitten tyytyväisinä ja kiitellen. Osaamistani laajentaakseni haen itse aktiivisesti tietoa meillä myynnissä olevista tuotteista, googlaan ja luen arvosteluja.
”Mestarin Herkussa loistavaa palvelua, jälleen kerran. Iso kiitos paistopisteen ladyille joustavasta toiminnasta. Kiva on poistua kauppareissulta hymyssä suin.”
”Paistopisteen lady” Johanna Tuukkanen kertoo asiakkaiden pyytävän aika usein paistettavaksi tiettyä pullaa tai wieneriä. Myös paistoajasta esitetään erilaisia toiveita.
– Jokaisen asiakkaan kohdalla tavoitteena on, että toiveet täyttyvät ja meillä käymisestä jää hyvä mieli. Tällaiset palautteet antavat lisää motivaatiota työhön, Johanna kommentoi.
”Paviljonki on yksi parhaista hotelleista missä olen ollut. Toive: hotellinne on ihana, älkää antako palvelun tason romahtaa suomalaiselle normitasolle.”
– Saamme kannustavaa palautetta asiakkailtamme ihan päivittäin. Taso pidetään yllä kiinnittämällä jatkuvasti huomiota hyvään palveluun ja toimintamalliemme toteutumiseen. Kyse on lopulta hyvin yksinkertaisesta asiasta: huomioimme jokaisen asiakkaan yksilönä, kuvailee Antti Viitasalo Solo Sokos Hotel Paviljongista.