KESKIMAA TÄNÄÄN

on Keskimaan omistajia.”

Ylivoimaista hyötyä ja
helppoutta omasta kaupasta

Vuosi 2017 oli Keskimaassa onnistunut ja tapahtumarikas. Palveluja kehitimme laajalla rintamalla kaikkialla Keski-Suomessa. Suurimmat investoinnit kohdentuivat Jyväskylässä Original Sokos Hotel Alexandraan, Kauppakeskus Sokkariin ja Keljon Prismaan. Maakunnassa palvelujamme parannettiin myymäläuudistuksilla Jämsän, Lievestuoreen ja Pihtiputaan
S-marketeissa sekä Konneveden Salessa.

Kauppakin kävi vuoden aikana hyvin. Hyvään myyntiin ja tulokseen meitä Keskimaassa siivittivät muun muassa asiakastyytyväisyyden parantuminen, laajat aukioloajat, Seppälän uuden Prisman menestyksekäs ensimmäinen täysi toimintavuosi sekä hintojen halpuuttamisen jatkaminen.

Halpuuttamista teimme edelleen omasta myyntikatteestamme tinkimällä ja toimintaamme tehostamalla. Vuositasolla hintojen alentamisesta koituva hyöty asiakkaille oli vuoden lopussa 7,2 miljoonaa euroa verrattuna aikaan ennen halpuuttamisen aloittamista.

Uusia omistajia saimme Keskimaahan ilahduttavan paljon, 4 464.
Vuoden 2018 alussa ylitimme 130 000 omistajan rajan. Keskisuomalaisista jo 84 prosenttia on Keskimaan omistajia.

Mikäli edustajisto hyväksyy hallituksen esityksen ylijäämänpalautuksen ja osuusmaksun koron maksamisesta, omistajiemme saama kokonaishyöty Keskimaasta nousee vuodelta 2017 yhteensä 26,0 miljoonaan euroon.

Keskimaan vuoden 2017 tulos oli 18,6 miljoonaa euroa, eli 3,1 prosenttia liikevaihdosta. Tällä tulostasolla pystymme pitämään verkostomme kunnossa ja jatkuvasti kehittämään palvelujamme. Vuoden 2018 aikana toteutamme jälleen lukuisia uudistuksia kaikilla toimialoillamme, ympäri Keski-Suomea. Toimipaikkojen ohella kehitämme digitaalisia palvelujamme, joissa haluamme olla S-ryhmän edelläkävijäosuuskauppa. Panostamme myös onnistuneisiin asiakaskohtaamisiin, parannamme myymälöidemme valikoimia ja laatua sekä jatkamme hintojen alentamista. Osuustoiminnallisen visiomme mukaisesti haluamme tarjota omistajillemme ylivoimaista hyötyä ja helppoutta omasta kaupasta.

Antti Määttä
Toimitusjohtaja, kauppaneuvos

MYYNTI JA LIIKEVAIHTO

artboard-1

TULOSKEHITYS

artboard-2

INVESTOINNIT

artboard-6

OMAVARAISUUSASTE

artboard-3

JÄSENMÄÄRÄ

artboard-5

ASIAKASOMISTAJIEN PALKITSEMINEN

artboard-7

Keskimaan tärkeimmät tapahtumat 2017

timeline_pre_loader

27.1.

Keljon Prismassa käynnistyi uudistus, jonka myötä päivittäistavaravalikoima kasvoi, esillepanot selkeytyivät, asiointi helpottui ja myymälän energiatehokkuus kasvoi.

7.2.

Keskimaan Vuoden esimiehinä palkittiin hotellipäällikkö Linda Rastela Solo Sokos Hotel Paviljongista, myymäläpäällikkö Ville Nurmi Sale Toivakasta ja ravintolapäällikkö Sari Heikkinen Sokoksen ja Matkakeskuksen Hesburgerista.

8.3.

Original Sokos Hotel Alexandraan avattiin täysin uudistettu Jalo-ravintola, jonka suosio ylitti vuoden mittaan kaikki odotukset. Keväällä Jalo kitchen & loungeen saatiin myös Jyväskylän ensimmäinen ympäri vuoden käytössä oleva terassi.

6.4.

Konnevedellä juhlittiin uudistunutta Sale-myymälää.

– Ensimmäiseksi laajennuksen käyttöönoton jälkeen tuli ”wau, onpa suuri”-reaktio, Anu Liimatainen kommentoi. Vertti tykkäsi siitä, että valikoimiin saatiin uutuutena Legot.

2.5.

Pihtiputaalla aloitettiin ABC-automaattiaseman rakennustyöt. Mittarikenttä saatiin käyttöön kesäksi.

26.5.

Avattiin Petäjäveden kirkonkylän koulun yhteyteen Ässäkenttä, joka rakennettiin Keskimaan, Palloliiton ja Petäjäveden kunnan yhteishankkeena.

30.5.

Uusille työntekijöille tarkoitettuun keskitettyyn perehdytykseen oli toukokuun loppuun mennessä osallistunut 116 henkilöä, joilla ei ennestään ollut kokemusta töistä Keskimaassa. Perehdytystä tarvitaan erityisen paljon keväällä, ennen kuin kesätyöntekijät aloittavat työnsä. Vuonna 2017 Keskimaassa oli kesätöissä noin 750 nuorta.

9.6.

Jyväskylän kävelykadun varteen avattiin värikästä, laadukasta ja erilaista katuruokaa tarjoava Green Egg -ravintola. Tuulia Halla-aho, Karoliina Ahonen ja Sonja Kettunen avaustunnelmissa.

15.6.

Jämsän S-marketin remontti valmistui ja oli kakkukahvien aika. Asiakkaat kiittelivät myymälän avarampaa ilmettä, monipuolisempaa paistopistettä ja palvelutoria sekä laajentuneita valikoimia.

22.6.

Keskimaa jakoi omistajilleen ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa vuoden 2016 tuloksesta, yhteensä 2,7 miljoonaa euroa.

13.7.

Ensimmäiset asiakkaat pääsivät majoittumaan Original Sokos Hotel Alexandran uusiin huoneisiin, joita on yhteensä 65. Vuoden aikana uudistettiin myös muita huoneita, hotellin saunaosasto sekä aamiais- ja kokousravintola Franseska.

1.8.

Keskimaan piirustuskilpailun voittajatöistä teetetyt kestokassit tulivat myyntiin. Kasseihin on ikuistettu multialaisen Kerttu Koppelomäen ja toivakkalaisen Hilla Huotarin voittajatyöt. Kaikki kilpailuun osallistuneet työt olivat esillä Seppälän Prismassa.

30.8.

Ruoan hintaa halpuutettiin edelleen vuoden aikana. Elokuun lopussa olivat vuorossa kotimaiset suosikkikasvikset.

1.9.

Vanhenemassa olevista punalaputetuista elintarvikkeista sai syyskuun alusta alkaen Keskimaan ruokakaupoissa viimeisinä aukiolotunteina 60 % alennuksen. Ilta-ale on yksi keino myymälöiden elintarvikehävikin vähentämiseen.

22.–23.9.

Jyväskylän keskustassa vietettiin avajaisia Kauppakeskus Sokkarissa, jonka vetureina toimivat Sokos-tavaratalo ja Mestarin Herkku. Kaisa Juntunen ja Iiro Eskelinen olivat tyytyväisiä siihen, että Sokoksen yhteyteen on tuotu monipuolisesti erilaisia kauppapalveluja.

6.10.

Pellervo-seura myönsi Keskimaan hallinnossa pitkän ja merkittävän uran tehneelle Timo Kässille kultaisen Gebhard-mitalin. Tunnustuksen saaminen edellyttää vaikuttavaa, valtakunnallista ja pitkäaikaista toimintaa osuustoiminnan hyväksi.

12.10.

S-market Lievestuoreen uudistus valmistui.

– Teimme liepeeläisille mahdollisimman hyvän kaupan, jonka valikoima on suunniteltu juuri heitä varten, Kari Hokkanen ja Antti Halinen kertoivat.

17.11.

Vaajakosken palvelut paranivat, kun S-marketin piha-alueella avattiin ABC-automaatti sekä ABC Car Wash.

23.11.

Pihtiputaalla asiakkaat ja henkilökunta iloitsivat S-marketin remontin valmistumisesta. Raikkaan ilmeen saaneen myymälän päivittäistavaravalikoimaa kasvatettiin paikalliset tarpeet ja toiveet huomioiden. Marketiin saatiin myös paistopiste ja mukava kahvittelunurkkaus.

2.12.

Solo Sokos Hotel Paviljonki pokkasi kolme palkintoa The World Luxury Hotel Awards -kilpailussa. Sveitsissä järjestetyssä, alan Oscar-gaalaksi kuvaillussa kansainvälisessä kilpailussa Paviljonki palkittiin Suomen parhaana kaupunkihotellina, Suomen parhaana modernina luksushotellina ja Pohjois-Euroopan parhaana designhotellina.

15.12.

Prisma Seppälässä kokeiltiin joulukuun puolivälistä jouluaattoon asti kestävää 24/7-aukioloaikaa. Asiakkaita riitti myös yön tunneille, ajoittain odotettuakin enemmän.

– Laukaasta tultiin ystävien kanssa, kun ollaan yökukkujia. Vähän hölmöä ehkä, mutta ihan mielenkiinnosta lähdettiin katsomaan, kuinka paljon täällä on väkeä, Liisa ja Jussi Takkinen perustelivat asiointiaikaansa kokeilun toisena yönä yhden maissa.