Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja
ravitsemis-
kauppa

1803_infot-sivuille_3
rosa_ympyrassa_500x500

Tykättyjä ravintola-
ja hotellipalveluja

Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialan vuoden 2017 liikevaihto oli 38,8 miljoonaa euroa. Kauppaa tehtiin edellisvuoden tahtiin Original Sokos Hotel Alexandran historian suurimmasta remontista huolimatta. Tuloksellisesti vuosi oli jälleen onnistunut.

Jyväskylän ja Keski-Suomen matkailullinen vetovoima vahvistui: majoitusvuorokausien määrä kasvoi, vaikka suurien ammattimessujen osalta Jyväskylässä oli välivuosi. Positiivinen vire heijastui myös Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskauppaan, jonka vahvuuksia ovat monipuolinen tarjooma, korkea asiakastyytyväisyys sekä asiakkaita palvelevat innostuneet ja työhönsä sitoutuneet alan ammattilaiset.

Vuoden aikana Original Sokos Hotel Alexandrassa toteutettiin mittava remontti, johon sisältyi sekä uusien huoneiden rakentamista että hotellin ravintoloiden ja kokoustilojen uudistuksia. Jyväskylän kävelykadun varteen avattiin Green Egg -ravintola. Elokuun lopussa Keskimaa järjesti järjestyksessään toiset Kemut, jotka saivat koleasta ja sateisesta säästä huolimatta liikkeelle noin 10 000 osallistujaa.

pokaali_400x400
Paviljonki teki
hattutempun!

Alexandra ja Paviljonki –
kaupungin tasokkaimmat hotellit

Keskimaalla on Jyväskylässä kaksi Sokos Hotellia, Original Sokos Hotel Alexandra sekä Solo Sokos Hotel Paviljonki. Vuoden 2017 aikana toteutetun Alexandran uudistuksen jälkeen Sokos Hotellit tarjoavat Jyväskylän laadukkaimpia majoituspalveluja. Niillä on myös kaupungin korkeimmat käyttöasteet. Hotelleissa on yhteensä 409 huonetta, useita ravintoloita sekä runsaasti erilaisia kokoustiloja.

Alexandrassa uudistumisen vuosi
Kesällä 2017 Original Sokos Hotel Alexandraan valmistui 57 superior-huonetta sekä 8 sviittiä ja junior-sviittiä. Tavanomaista tilavammat huoneet on suunniteltu sekä työ- että vapaa-ajan matkustajien tarpeisiin.

Alexandrassa toteutettiin myös ravintolauudistuksia. Maaliskuussa avattiin Jalo Kitchen & Lounge, jonka yhteyteen saatiin Jyväskylän ensimmäinen talviterassi.

Kesän ja syksyn aikana päivitettiin hotellin saunaosasto sekä aamiais-, kokous- ja tilausravintola Franseskan tilat. Kokouspalvelujen merkittävin uudistus oli luovan kokoustilan, Älylän, valmistuminen. Maalaisranskalainen ravintola Fransmanni avattiin Frans & Sandra -kaupunkibistroksi uudistuneena tammikuussa 2018.

Paviljonki teki hattutempun
Solo Sokos Hotel Paviljongilla on ollut hotellin avautumisesta lähtien Suomen arvostetuimman hotelliketjun korkein asiakastyytyväisyys.

Vuonna 2017 Paviljonki voitti matkailualan Oscar-gaalaksi kuvaillussa World Luxury Hotel Awards -kilpailussa Suomen parhaan kaupunkihotellin, Suomen parhaan modernin luksushotellin sekä Pohjois-Euroopan parhaan designhotellin palkinnot.

Lokakuussa Keskimaa julkisti suunnitelmat Solo Sokos Hotel Paviljongin laajentamisesta. Hotellin laajennusosaan tulee 40 superior-tason huonetta, jotka saadaan käyttöön kesällä 2019. Lisäksi Trattoria Aukioon valmistuu ympäri vuoden käytössä oleva terassi.

discopallo_400x400
Karaoke-baari täyttyy
ensimmäisenä.

Bra2 & Freetime –
viihdyttäjät Jyväskylän yössä

Jyväskylän yöelämässä Keskimaa viihdyttää asiakkaitaan kahdella täysin erilaisella yökerholla. Trendikäs, jatkuvasti uudistuva ja elävä Bra2 nousi vuoden 2017 aikana uuteen kukoistukseen. Vuosikymmenien ajan lähes samalla liikeidealla toiminut rock-henkinen Freetime kasvatti myös suosiotaan.

Bra2 osaa yllättää
Bra2 on trenditietoisten nuorten aikuisten suosima yöravintola. Vuonna 2017 Bra2:n liikevaihto kasvoi yli 50 %. Suosituimpina öinä asiakkaita oli jopa tuhat.

Suosion taustalla on Bran aktiivinen, asiakkaidensa kanssa samanhenkinen ja uutta ideoiva henkilökunta, joka tekee paikasta kiinnostavan ja luo tunnelman. Henkilökunnan työtyytyväisyys on poikkeuksellisen korkea, vaikuttaen suoraan asiakkaiden viihtymiseen.

Keskiviikosta lauantaihin avoinna oleva Bra elää myös sosiaalisessa mediassa, muun muassa Instagramissa ja Facebookissa, jossa yökerholla oli vuoden 2017 lopussa lähes 9 500 tykkääjää.

Kestosuosikki Freetime
Freetime on Jyväskylän pitkäikäisin, jo 1980-luvulla avattu yökerho, jossa on aina asiakkaita, seitsemänä päivänä viikossa. Freetimeen kaupunkilaisia houkuttelevat rock-indie-heavy-electronic-tyyppinen musiikki sekä aina ensimmäiseksi täyttyvä karaoke-baari.

Freetimella on hyvin laaja ja uskollinen asiakaskunta. Henkilökunnan taitava ja pitkäjänteinen työ sekä ravintolan omaleimainen identiteetti tekivät yökerhosta vuonna 2017 yhä suositumman: asiakasmäärä ja myynti kasvoivat reilulla 10 prosentilla.

hamppari_400x400
 Jopa 1200
lounasta lauantaisin!

Ravintolamaailmat –
Seppälässä kasvua, Sokkarilla haasteita

Seppälän Prisman sekä Sokoksen ravintolamaailmoille vuosi 2017 oli hyvin erilainen, vaikka liikeideat ovat liki yhteneväiset. Molemmissa ravintolamaailmoissa palvelevat Buffa, Presso ja Hesburger. Seppälässä kokonaisuutta täydentää Urban Farm.

1 200 lauantailounasta
Seppälän ravintolamaailma nousi S-ryhmän suurimmaksi Prismojen yhteydessä toimivaksi, useammasta eri ravintolakonseptista koostuvaksi kokonaisuudeksi. Myynti kasvoi noin kolmanneksella. Maksavia asiakkaita oli vuoden aikana 277 764. Vilkkaimpina lauantaipäivinä yksinomaan Buffassa syötiin 1 200 lounasta. Kuukauden myyntiennätys tehtiin lokakuussa Kauppakeskus Sepän avautumisen myötä. Myynnin kehitys jatkui sen jälkeenkin hyvällä tasolla. Vuoden aikana henkilöstömäärä kasvoi kahdeksalla henkilöllä, yhteensä 28 työntekijään.

Prisman ravintolamaailman vahvuuksia ovat sijainnin ohella monipuolisuus, laadukkaat tuotteet sekä asioinnin nopeus ja helppous. Loppuvuodesta tehdyn tutkimuksen mukaan 12,5 % Seppälän Prisman asiakkaista käyttää ostoskäynnillään myös ravintolamaailman palveluja.

Ydinkeskustassa haasteellisempaa
Jyväskylän keskustassa Sokoksen ravintolamaailmalle vuosi 2017 oli haasteellinen. Sokoksen ravintolamaailman myynti pieneni lähes 30 %. Kehitykseen johti Sokos-tavaratalon toimintojen supistaminen sekä vuokralaistilojen valmistelu ja rakentaminen, jotka näkyivät kauppakeskuksen päivittäisissä asiakasmäärissä. Oma vaikutuksensa oli myös kilpailutilanteen kiristymisellä ja Kauppakeskus Sepän avautumisella.