KESKIMAA TÄNÄÄN

TÄNÄÄN

Osuuskauppa Keskimaan vuosikatsaus 2018

Antti Määttä

”Tavoitteemme on, että Keskimaa on asiakasomistajilleen halutuin ja hyödyllisin kumppani arjen ja juhlan tarpeisiin. ”

Halutuin ja hyödyllisin kumppani

Vuosi 2018 oli Keskimaassa onnistunut ja tapahtumarikas. Liikevaihtomme kasvoi ja kehitimme palvelujamme monilla tavoilla. Erityisesti kiinnitimme huomiota päivittäisiin arjen asiakaspalvelutilanteisiin, jotka näkyvät joka päivä asiakasomistajillemme. Parhaan asiakaskokemuksen luomisessa olemme oikealla tiellä, sillä asiakasomistajat kokevat tarjoamamme palvelut ja edut houkutteleviksi. Tämän osoitti hyvin kehittynyt myynti kaikilla toimialoillamme. Tavoitteemme on, että Keskimaa on asiakasomistajilleen halutuin ja hyödyllisin kumppani arjen ja juhlan tarpeisiin.

Hyvään myyntiin ja tulokseen meitä siivittivät muun muassa asiakastyytyväisyyden parantuminen, digitaalisten palvelujen kehittyminen, laajat aukioloajat sekä hintojen halpuuttamisen jatkaminen. Halpuuttamista teimme edelleen omasta palkkiostamme eli myyntikatteestamme tinkimällä. Keskimaan asiakasomistajat ovat hyötyneet hintojen alentamisesta 7,5 miljoonaa euroa. Vuositasolla olemme pienentäneet tuon summan verran omaa palkkiotamme päivittäistavarakaupan myydyistä tuotteista vuoteen 2013 verrattuna. Kiinteistä kuluista, esimerkiksi energiamaksuista, markkinoinnista sekä hallinto-, kiinteistö- ja henkilöstökuluista olemme säästäneet vuositasolla noin 10 miljoonaa euroa samalla ajanjaksolla. Tämä toimintamme tehostuminen on mahdollistanut halpuuttamisen.

Keskimaalla oli vuoden 2018 lopussa 131 687 asiakasomistajaa, missä kasvua oli 1 693 omistajan verran. Marraskuussa tarjosimme omistajillemme erityisen edun: ensimmäisen kerran toteutetun, kaikki liiketoiminta-alueemme kattavan Bonus tuplana -kampanjan. Mikäli edustajisto hyväksyy hallituksen esityksen ylijäämänpalautuksen ja osuusmaksun koron maksamisesta, asiakasomistajille vuodelta 2018 rahana maksetut edut ovat yhteensä 26,3 miljoonaa euroa. [tiedote ylijäämänpalautuksen maksusta]

Keskimaa oli edelleen vuonna 2018 Keski-Suomen suurin yritystyönantaja yli 1 800 työntekijällään. Tässä yhteydessä haluankin kiittää kaikkia keskimaalaisia upeasta työstä asiakasomistajiemme hyväksi. Onnistuneesta vuodesta koko henkilöstölle on maksettu ylimääräinen tulospalkkio, yhteensä noin 600 000 euroa.

Keskimaan operatiivinen tulos on 22,2 miljoonaa euroa, mikä on 3,5 % liikevaihdosta. Kaikkien toimialojemme hyvä tulostaso mahdollistaa jatkossakin toimintojen pitkäjänteisen kehittämisen sekä henkilöstöstä ja toimipaikoista huolehtimisen. Haluamme olla keskisuomalaisen asiakasomistajan halutuin ja hyödyllisin kumppani myös tulevaisuudessa.

Antti Määttä
Toimitusjohtaja, kauppaneuvos

MYYNTI JA LIIKEVAIHTO

Myynti ja liikevaihto

TULOSKEHITYS

Operatiivinen tulos

INVESTOINNIT

Investoinnit

OMAVARAISUUSASTE

Omavaraisuusaste

JÄSENMÄÄRÄ

Jäsenmäärä

ASIAKASOMISTAJIEN PALKITSEMINEN

Asiakasomistajien palkitseminen

Keskimaan tärkeimmät tapahtumat 2018

timeline_pre_loader

19.1.

Jyväskylän Fransmanni-ravintola uudistui Frans & Sandra -kaupunkibistroksi.
– Ravintolamme on yhtä aikaa rento ja tyylikäs ja tunnelma lämmin ja kutsuva, kokki Laura Pieviläinen kuvaili.

1.3.

Keskimaassa vuoden yksi painopiste oli henkilöstön monitoimipaikkatyöskentelyn vahvistaminen, tavoitteena tarjota kaikki mahdolliset lisätunnit omille työntekijöille sekä lisätä työn mielekkyyttä, monipuolisuutta sekä henkilöstön osaamista.
– Teen 70 tunnin sopimustani enemmän töitä, vaihtelevasti useissa ABC-liikennemyymälöissä, kokki Jenni Sorsa kertoi.

22.3.

Solo Sokos Hotel Paviljonki palkittiin jälleen ketjun parhaana hotellina asiakastyytyväisyydessä. Paviljonki on pitänyt tämän paikan avautumisestaan lähtien.

26.3.–1.4.

Seppälän Prisma palveli pääsiäisen aikaan ympäri vuorokauden. Pääsiäisen ohella Seppälän Prisma oli avoinna 24/7 myös juhannusviikolla sekä joulun alla.

26.4.

Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan, että vuoden 2017 tuloksesta asiakasomistajille maksetaan ylijäämänpalautusta 3 miljoonaa euroa ja osuusmaksun korkoa 0,8 miljoonaa euroa.

19.5.

Palokan ABC:n yhteyteen avattiin Keski-Suomen suurin Finnmarin myymälä. Finnmarin myymälä on aiemmin avattu Hirvaskankaan ja Viitasaaren ABC-liikennemyymälöihin.

26.5.

Jyväskylän kävelykadun varrella palvelleen Coffee Housen paikalle avattiin VENN, joka on iloinen kahvilan, viinibaarin ja ravintolan sekoitus rentoon oleskeluun ja viihtymiseen.

31.5.

Pylkönmäen Sale oli avoinna viimeistä päivää. Kauppapalvelujen jatkumisen varmistamiseksi Keskimaa myi myymäläkiinteistön, koneet ja kaluston paikalliselle yrittäjälle, joka vuokrasi tilat edelleen uudelle kauppiaalle.

7.6.

Joutsan S-marketissa juhlittiin uudistuksen valmistumista. Aiempaa selkeämpi ja avarampi myymälä sekä huomattavasti kasvanut valikoima suunniteltiin paikallisten asiakkaiden tarpeisiin.

14.6.

Korpilahdella saatiin käyttöön uusi ABC-automaatti S-marketin alapihalla. Myynnissä on kolme polttonestelaatua: 95E10, 98E5 sekä Smart Diesel.

14.6.

Kannonkoskella juhlittiin Salen uudistusta.– Hienoa, että on tehty näin perusteellinen uudistus, jossa energiansäästö on otettu hyvin huomioon, Eeva ja Reijo Kinnunen arvioivat.

20.6.

Kesällä Keskimaassa työskenteli noin 750 kesätyöntekijää, joista noin puolet oli työelämään ensimmäistä kertaa tutustuvia nuoria. Liiketaloutta opiskeleva Kimmo Hintikka (kuvassa oikealla) sai toivomansa kesätyöpaikan Hankasalmen S-marketista, jossa hänet perehdytti työhön marketpäällikkö Ville Nurmi.

31.7.

Lämmin kesä siivitti Keskimaan uuteen ennätykseen: heinäkuussa saavutettiin Keskimaan historian suurin kuukausimyynti. Emma ja Pauliina Saaranen palvelivat asiakkaita Viitasaaren ABC:n jäätelökioskissa.

24.8.

Keskimaan kiinteistötoiminnoissa alkoivat elokuussa puhaltaa uudet tuulet SOK Kiinteistöässän kanssa startanneen yhteistyön myötä. Kiinteistöässä vastaa operatiivisista kiinteistötoiminnoista Keskimaan lisäksi kolmessa muussa osuuskaupassa. Kiinteistöasiantuntijat Aila Helander, Teija Pitkänen, Timo Oksanen, Mika Vornanen ja Jaakko Mäkelä ottivat ensituntumaa Kiinteistöässän uusiin tiloihin Seppälässä elokuun lopulla.

1.9.

Jyväskylän Puuppolan koululla vietettiin Keskimaan tuella rakennetun Ässäkentän avajaisia. Opettajat totesivat kentän elävöittävän koulun arkea, laittavat lapsia liikkeelle ja vahvistavan heidän porukkahenkeään.

15.9.

Seppälän Prisman katolle asennettu aurinkosähköjärjestelmä saatiin valmiiksi. Aurinkovoimalla katetaan noin 8 % Prisman vuosittaisesta sähkönkulutuksesta. Prisman ja Kauppakeskus Sepän aurinkopaneelit muodostavat yhdessä yhden maamme suurimmista aurinkosähköjärjestelmistä.

28.9.

Jyväskylän ravintolaelämän kestosuosikki Amarillo avautui uudistuneena, tarjoten upean ravintolamiljöön, uusia ruoka-annoksia, yhdessä syömistä sekä uutta buustia palveluun.

15.11.

Vuoden aikana halpuuttamista jatkettiin kaikissa S-ryhmän päivittäistavarakaupan ketjuissa. Ketjujen yhteisen halpuuttamisen lisäksi Keuruun, Saarijärven ja Viitasaaren S-marketeissa laskettiin pysyvästi 1 000 tuotteen hintoja.

19.11.

Trattoria Aukio -ravintolan yhteyteen rakennettu lasiseinäinen Veranta valmistui ja sai asiakkailta erittäin hyvän vastaanoton.

21.11.

Keuruun S-market sai mieluisia vieraita, kun Keuruun ala-asteen 4B-luokan oppilaat tulivat tutustumaan kaupan arkeen. Retki kauppaan on opintokokonaisuus, joka kannustaa löytämään uusia oppimisympäristöjä koulun ulkopuolelta. Retkeä pilotoitiin loppuvuoden aikana Keskimaassa useissa S-marketeissa.

27.11.

Marketkaupan asiakastyytyväisyyttä kokonaisvaltaisesti parantava Laadun kolmiloikka -kehittämisohjelma käynnistyi alkuvuonna S-marketeista ja laajentui vuoden lopulla Saleihin sekä edelleen Prismoihin. Marika Kivelä esitteli uudistettua hedelmä- ja vihannestarjontaa Uuraisten Salessa.