Market- ja tavaratalokauppa

Päivittäistavatakaupan luvut
Marika Kivelä

Maltillisen kasvun vuosi

Keskimaan market- ja tavaratalokaupan vuotta 2018 toimialajohtaja Reima Loukkola kuvailee tasaisen hyväksi.
– Päivittäistavarakaupassa tehtiin maltillisen kasvun vuosi. Tiukassa kilpailutilanteessa yli kolme prosenttia lisää liikevaihtoa oli hyvä suoritus, volyymit kasvoivat ja tuloskin parani edellisestä vuodesta.

Kauppa kävi erityisen hyvin kesällä S-marketeissa ja Sale-myymälöissä eri puolilla maakuntaa.
– Heinäkuussa tehtiin helteisten ilmojen siivittämänä myyntiennätyksiä monessa toimipaikassamme.

Keski-Suomen edullisimmat ruokakaupat
Prismoissa, S-marketeissa ja Saleissa jatkettiin halpuuttamista. Valtakunnallisten halpuutuskierroksen ohella hintakilpailukykyä vahvistettiin kilpailutilanteen mukaan paikallisessa markkinassa, laajimmin Viitasaarella, Saarijärvellä ja Keuruulla. Näin Keskimaan myymälät pidettiin Keski-Suomen edullisimpina ruokakauppoina.

Tuplabonus piristi käyttötavarakauppaa
Käyttötavarakaupassa Tuplabonus-kampanja toi kaupankäyntiin lisävirtaa marraskuussa, näkyen myyntipiikkinä etenkin Prismoissa, Sokoksessa ja Kodin Terrassa. Vuositasolla käyttötavarakaupan liikevaihto jatkoi kuitenkin supistumistaan yleisen trendin mukaisesti. Käyttötavarakaupan merkittävin kilpailija on verkossa asiakkaan ulottuvilla oleva globaali tarjonta. Keski-Suomessa verkkokaupan osuus yksinomaan Sokoksen valikoimissa olevissa käyttötavaroissa vastasi jo neljän Jyväskylän Sokoksen vuosimyyntiä.

img_3466_300
”Kun parhaat tekemisen tavat otetaan jokaisessa
myymälässämme käyttöön, takaamme asiakkaillemme
halvimman hinnan ohella parhaan
tarjooman ja ostokokemuksen.”

Laadun kolmiloikalla parempia ostokokemuksia

Marketkaupan asiakaskokemusta kokonaisvaltaisesti parantava Laadun kolmiloikka -kehittämisohjelma polkaistiin käyntiin vuoden 2018 alkupuolella S-marketeissa. Syksyllä mukaan tulivat Salet ja seuraavassa aallossa Prismat.
– Asiakkaat hakevat ruokakaupasta edullisen hinnan ohella laatua, tuoreutta, ajankohtaisuutta, sujuvaa asiointia, ystävällistä palvelua ja osuvia valikoimia. Kun parhaat tekemisen tavat otetaan jokaisessa myymälässämme käyttöön, takaamme asiakkaillemme halvimman hinnan ohella parhaan tarjooman ja ostokokemuksen, toimialajohtaja Reima Loukkola kiteyttää.

Laadukkaampaa heviä, iloisia hymyjä ja hyllyt täynnä tavaraa
Laadun kolmiloikan keskeisenä ohjenuorana henkilökunnalle on tehdä kaupan perusasioita tänään paremmin kuin eilen. Keskeisiä teemoja hankkeessa ovat laatua, tuoreutta ja ajankohtaisuutta huokuva hedelmä- ja vihannesosasto sekä mukavia asiakaskohtaamisia luova hymy. Kolmas teema, reikiä nolla, tarkoittaa sitä, että asiakkaan haluamat tuotteet löytyvät hyllyiltä.
– Olen erittäin tyytyväinen siihen intoon ja määrätietoisuuteen, jolla laadun kolmiloikkaa toimipaikoissamme tehdään. Laadun kolmiloikka ei ole projekti, vaan tapa ajatella ja toimia, Reima Loukkola korostaa.

img_4825_300
Peruspalikoiksi nostettiin asiakkaan huomioiminen,
loppuun saakka viety asiantunteva palvelu
ja helppo asiointi.

Kodin Terra 2.0 – palveleva rautakauppa

10 vuotta sitten avatussa Jyväskylän Kodin Terrassa toteutettiin keväällä 2018 kokonaisvaltainen uudistus osana ketjun valtakunnallista liikeidean muokkausta palvelevaksi rautakaupaksi. Kodin Terra 2.0:n peruspalikoiksi nostettiin asiakkaan huomioiminen, loppuun saakka viety asiantunteva palvelu ja helppo asiointi. Uudistettu myymälä tarjoaa paremmin ajankohtaiset esillepanot, laajat valikoimat sekä vertailun kestävät hinnat.

Osaavampia myyjiä
Näkyvin uudistus Kodin Terrassa oli laaja palvelualue ja keskitetty palvelupiste. Myymälän fyysinen muutos oli kuitenkin vain osa uudistusta. Myyjiä koulutettiin ennen avausta monialaisempaan osaamiseen, jotta asiakkaille voitiin tarjota entistä parempaa palvelua, ideoita ja ratkaisuja alalla, jossa he aidosti niitä kaipaavat ja ostovalinnoissaan tarvitsevat. Asiakkaat ottivat uudistuksen tyytyväisinä vastaan. Kesäsesonki Terrassa aloitettiin asiakasmäärän ja myynnin 10 prosentin kasvulla.

img_5312_300
Mielettömän hyvännäköinen, selkeä
ja ihanasti on käytävillä tilaa liikkua!

Myymäläuudistuksia asiakkaita kuunnellen

Keskimaa toteutti keväällä ja alkukesällä myymäläuudistukset Joutsan S-marketissa ja Kannonkosken Salessa. Myymälöiden valmistumista juhlittiin eri puolilla Keski-Suomea viikon välein kesäkuun alkupuolella. Molemmissa uudistuksissa valikoimia muokattiin paremmin paikallisiin tarpeisiin sopiviksi, asiakkaille tehtyjen kyselyjen pohjalta. Valikoimia kasvatettiin S-marketissa noin tuhannella ja Salessa useilla sadoilla tuotteilla niissä tuoteryhmissä, joihin asiakkailta tuli eniten toiveita. Yhteistä remonteille oli myös energiatehokkuuden parantaminen muun muassa kylmälaite- ja valaistustekniikalla sekä myymälän yleisilmeen selkeyttäminen ja raikastaminen.

Uudistuksella elinvoimaa koko kylälle
Uudistetun S-marketin avajaisissa Joutsassa mökkeilevä espoolainen Tuula Povoljajeff sekä hartolalainen Kaarina Kuisma kertoivat käyvänsä myymälässä säännöllisesti ruokaostoksilla.
– Mielettömän hyvännäköinen, selkeä ja ihanasti on käytävillä tilaa liikkua, kaksikko arvioi myymäläuudistuksen tuloksia.

Kannonkoskella Salen yksi kehutuimmista uudistuksista oli automaattisesti avautuvat ulko-ovet.
– On hienoa, että Keskimaa satsaa palvelujen kehittämiseen pikkukylissäkin. Se antaa toivoa, että yhteisöllinen kylä säilyy elinvoimaisena, Pirre Linden-Virnes kommentoi.

sokkari_web-45_300
Haluamme osaltamme olla mukana
kehittämässä Jyväskylän ydintä ja
huolehtimassa siitä, että keskusta
pysyy elinvoimaisena!

Sokkari tukee elävää Jyväskylän keskustaa

Keskimaa on viimeisten parin vuoden aikana toteuttanut Jyväskylän Sokos-tavaratalossa mittavia muutoksia. Sokoksen omaa myyntialaa on pienennetty vastaamaan nykyisiä myyntilukuja ja valikoimien painopisteitä. Sokos on keskittynyt kosmetiikkaan, kauneuteen ja hyvään oloon, miesten ja naisten pukeutumiseen sekä valikoidusti kodin sisustamiseen.  Vuoden 2018 aikana Keskimaa lopetti Jyväskylän Marks & Spencer -myymälän. Brändin tuotteet yhdistettiin osaksi Sokoksen tarjontaa.

Houkutteleva liikepaikka
Sokos-tavaratalon ympärille on rakennettu kauppakeskus monipuolistamaan kokonaistarjontaa ja vahvistamaan Jyväskylän ydinkeskustan houkuttelevuutta. Vuoden 2018 lopussa Kauppakeskus Sokkarissa oli Keskimaan omien palvelujen ohella 16 vuokralaista.
– Sokkarin keskeinen sijainti kiinnostaa kaupan toimijoita, Sokos- ja kauppakeskusjohtaja Outi Terho totesi loppuvuonna, kun keskukseen saatiin lyhyen ajan sisällä kolme uutta vuokralaista.

Sokkarin ja laajemmin koko Jyväskylän keskustan elinvoimaisuuden kehittäminen jatkuu edelleen.
– Sokkari on meille sekä historiallisesti että strategisesti tärkeä liikepaikka. Haluamme osaltamme olla mukana kehittämässä Jyväskylän ydintä ja huolehtimassa siitä, että keskusta pysyy elinvoimaisena ja asiakasvirtaa riittää.