Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja ravitsemiskauppa
Karoliina Pitkänen ja Krista Palsanmäki

Huikea uudistumisen vuosi

Vuosi 2018 oli Keskimaan matkailu- ja ravitsemiskaupassa vahva uudistumisen vuosi.
– Toteutimme poikkeuksellisen monta mittavaa ravintolauudistusta ja -avausta. Fransmannin tilalle avattiin Frans & Sandra, Coffee House vaihtui VENNiksi, Amarillo sai täysin uuden ilmeen ja Trattoria Aukion yhteyteen valmistui Veranta. Lisäksi Solo Sokos Hotel Paviljongin laajennusosan rakentaminen saatiin käyntiin, toimialajohtaja Pasi Kunelius listaa.

Tyytyväisimmät asiakkaat
Myynti kasvoi sekä ravintoloissa että hotelleissa, vaikka kilpailutilanne Jyväskylässä kiristyi merkittävästi.
– Runsaan tapahtumavuoden ansiosta esimerkiksi Paviljonki Ravintolat ylsi uuteen myyntiennätykseen. Myös kahdessa hotellissamme asiakkaiden määrä kasvoi ja asemamme Jyväskylän ykkösmajoittajana vahvistui. Original Sokos Hotel Alexandrassa päästiin hyvään kasvuun remontin valmistuttua ja Solo Sokos Hotel Paviljongilla oli edelleen vuonna 2018 ketjun tyytyväisimmät asiakkaat.

Haasteitakin koettiin
Ravintoloilla eniten haasteita oli Sokkarin ravintolamaailmalla ja Jyväskeskuksen Rossolla.
– Sokkarin toisen kerroksen Buffan ja Presson myyntiä verotti kilpailun kiristyminen niin keskustassa kuin Seppälässä. Rosson haasteet liittyivät kauppakeskuksen hiljenemiseen.

img_5076_300x301
”VENN on helppo tulla,
olla ja mennä, piipahtaa pikaisesti
tai istua pidempään.”

Valloittava, viehättävä VENN

Viinibaari, kahvila, pubi ja ruokaravintola. Jyväskylän Kävelykadulle Coffee Housen paikalle toukokuussa 2018 avattu VENN taipuu moneen muotoon.
– VENN on tähän päivään istuva ja kaupunkilaiseen elämänrytmiin sopiva sosiaalinen olohuone, johon ei ole minkäänlaista kynnystä. VENN on helppo tulla, olla ja mennä, piipahtaa pikaisesti tai istua pidempään, ravintolapäällikkö Jukka Puhalainen luonnehti avauksen aikaan.

– Tässä on kaikkea. Meille voi tulla yksin, kaksin tai porukalla. Joku voi kahvitella, toinen syödä ja kolmas ottaa lasillisen kuohuvaa, Karoliina Pitkänen ja Krista Palsanmäki komppasivat.

Maailmalla tuttua, Suomessa uutta
VENN otettiin jopa odotettua paremmin vastaan.
– Coffee House rantautti aikoinaan kahvilakulttuurin Jyväskylään. VENN toi puolestaan kaupunkiin uutta viinibaarikulttuuria ja sosiaalista syömistä tavalla, joka toivottaa asiakkaan tervetulleeksi kuin vanhan ystävän. Muualla Euroopassa tällaisia ravintoloita on jo paljon, mutta meillä Suomessa tämä on vielä uutta.

amarillo-jyvaskyla700_300x299
”Panostamme entistäkin enemmän
läsnäoloon, tilannetajuun,
viihtymiseen ja mukaviin kohtaamisiin.”

Yllättävä ja viihdyttävä Amarillo

Jyväskylän Amarillossa toteutettiin syksyllä 2018 kokonaisvaltainen uudistus. Ravintolamiljöössä korostuvat värikkyys, raikkaus ja yllättävyys. Vahvemman sijan ovat saaneet uudenlaiset ruokailuelämykset, yhdessä syöminen sekä asiakkaista huolehtiminen. Tarjoilijoiden rooli ”entertainereina” viestii panostamisesta yksilöllisiin asiakaskohtaamisiin, läsnäoloon ja viihtymiseen. Ravintolasalin keskipisteenä on yhteisöllinen The Table, jonka äärellä tutut ja tuntemattomat nauttivat keittiön loihtiman visuaalisesti näyttävän yllätysmenun.
– Etenkin lauantaisin The Table on ollut varsin suosittu. Osa kaveriporukoista on ehtinyt The Tablessa jo toiselle kierrokselle, ravintolapäällikkö Ritva Viskari kuvailee.

Rohkea heittäytyminen ilahduttaa
– Uudistuminen on lisännyt kiinnostavuutta, mutta olemme myös säilyttäneet sopivasti tuttuja ja turvallisia elementtejä ja rennon fiiliksen niin, että Amarillo tuntuu edelleen kotoisalta ja omalta.

Asiakaspalautteissa korostuvat kiitokset henkilökunnalle, joka uskaltaa heittäytyä työhönsä ja onnistuu yllättämään asiakkaansa ilahduttavalla tavalla.
– Panostamme entistäkin enemmän läsnäoloon, tilannetajuun, viihtymiseen ja mukaviin kohtaamisiin, Ritva Viskari korostaa.

img_4190_300x302
”Asiakaspalautteiden perusteella
uskallamme sanoa, että meillä on
ydinkeskustan paras lounas.”

Frans & Sandra – arjen ja juhlan hetkiin

Fransmanni-ravintola uudistettiin vuoden 2018 alussa kaupunkibistroksi Frans & Sandraksi. Tyylikkäitä perinteitä ja mukavaa rentoutta yhdistävän Jyväskylän ranskalaisimman ravintolan asiakaskunta on laajentunut ja kynnys madaltunut.
– Fransmanni koettiin ruokaravintolaksi ja juhlahetkien viettopaikaksi, kun taas Frans & Sandraan poiketaan ystävien kesken viinilasillisen äärelle arki-iltoinakin. Fransmannin pitkäaikaiset ystävät ovat alun epäröinnin jälkeen palanneet takaisin, ja heidän rinnalleen olemme saaneet uusia asiakkaita. Erityisesti nuoret sekä naisryhmät ovat löytäneet Frans & Sandran, kuvailee ravintolapäällikkö Kalle Heinäsuo.

Ruokaa rakkaudella
Ranskalaisen keittiön gastronomisia perinteitä vaalitaan ylpeydellä, kuplivaa elämäniloa korostaen.
– Osaamistamme tuomme esiin omilla ruoka-annoksillamme sekä Sandran viinikellarin helmillä.

Lokakuusta lähtien á la carten ohella on tarjoiltu lounasta, johon sisältyy raikas salaattipöytä sekä pääruoka lautasannoksena pöytään tarjoiltuna.
– Asiakaspalautteiden perusteella uskallamme sanoa, että meillä on ydinkeskustan paras lounas, ravintolapäällikkö hymyilee.

Keittiössä ruokaa tehdään rakkaudella.
– Työ on minulle sydämen asia, johon suhtaudun intohimolla, kokki Laura Pieviläinen kuvailee.