Marketkauppa

1803_infot-sivuille_2
S-marketissa

Keskimaalla Keski-Suomen
edullisimmat ruokakaupat

Keskimaan marketkaupan toimialalle vuosi 2017 oli suotuisa. Liikevaihto oli 443,2 miljoonaa euroa, missä kasvua edellisvuoteen oli 0,2 %. Myös tulos oli hyvällä tasolla positiivisen myynnin kehityksen sekä kustannustehokkuuden parantumisen ansiosta.

Päivittäistavarakauppa kasvoi 2,3 %. Kasvu jatkui edelleen alan markkinakehitystä parempana sekä isoissa marketeissa että pienmyymälöissä.

Prismoissa, S-marketeissa ja Saleissa kahden ison halpuutuskierroksen ohella hintakilpailukykyä vahvistettiin kilpailutilanteen mukaan paikallisessa markkinassa. Näin Keskimaan myymälät pidettiin Keski-Suomen edullisimpina ruokakauppoina.

Vuoden aikana asiakkaat oppivat entistä paremmin hyödyntämään myymälöiden laajennettuja aukioloaikoja. Asiakastyytyväisyyttä kasvattivat myös marketien valikoimien ja laadun määrätietoinen kehittäminen.

Käyttötavarakaupassa vuosi oli nihkeä: toimialueen kilpailutilanteessa tapahtuneiden muutosten, verkkokaupan vahvistumisen sekä Sokos-tavaratalon myyntialan supistamisen vaikutuksesta liikevaihto pieneni 10,0 %.

Vuoden 2017 mittavimmat myymäläuudistukset toteutettiin Sokoksen ohella Keljon Prismassa, Konneveden Salessa sekä Jämsän, Lievestuoreen ja Pihtiputaan S-marketeissa. Vuoden lopulla Säynätsalon S-market muutettiin Sale-myymäläksi.

jaatelo_400x400
Nähdään Sokkarin
ovien edessä!

Sokos-tavaratalo –
kauppakeskuksen sydän

Jyväskylän Sokos-tavaratalolle vuosi 2017 oli suuren muutoksen vuosi. Keväällä valmistui tavaratalon uudistus, jonka myötä Sokos keskittyi entistä selkeämmin muotiin, kauneuteen ja kodin sisustamiseen. Tavaratalon käytössä olevat tilat tiivistettiin kahteen kerrokseen. Myyntialan pienentymisestä huolimatta valtaosa asiakkaista otti positiivisesti vastaan muutoksen, joka selkeytti valikoimia ja esillepanoja sekä helpotti ostamista. Uudistuneessa Sokoksessa avainasioita ovat osuvan tuotevalikoiman ohella laadukas asiakaspalvelu sekä elämyksellisyys.

Vaiheittain toteutettu uudistus huipentui Kauppakeskus Sokkarin avaamiseen syyskuussa. Sokos-tavaratalo sekä Mestarin Herkku toimivat ankkureina Jyväskylän ydinkeskustaa vahvistavassa kauppakeskuksessa, johon saatiin Sokokselta vapautuneisiin tiloihin lukuisia uusia vuokralaisia. Uusien avauksien myötä Sokkarissa palvelee 18 kauppaa ja 4 ravintolaa.

kello_400x400
Aamuvarhaisesta
iltamyöhään!

Jyväskylän Prismat – noin 6 miljoonaa asiakasta  

Keskimaalla on Jyväskylässä kolme hypermarketia: Prisma Keljo, Prisma Palokka sekä Prisma Seppälä. Prismojen kassojen kautta kulki vuoden 2917 aikana yhteensä noin 6 miljoonaa asiakasta. Jyväskylän Prismat palvelevat Keski-Suomen laajimmilla aukioloajoilla, ja niissä käydään ostoksilla koko maakunnasta.

Keljon Prisma uudistui
Keljon Prismassa toteutettiin keväällä 2017 uudistus, jossa helpotettiin asiointia ja selkeytettiin myymäläilmettä. Päivittäistavaravalikoimat kasvoivat usealla sadalla tuotteella. Käyttötavara-alueella valikoimaa tarkennettiin vastaamaan paremmin Prisman kanta-asiakkaiden tarpeisiin. Myymälän energiatehokkuutta kasvatettiin uusilla kylmäkalusteilla sekä led-valaistuksella.

Onnistunut yökauppakokeilu
Seppälän Prismassa kokeiltiin joulukaupassa asiakkaiden palvelua ympäri vuorokauden, ensimmäisen kerran Keski-Suomessa. 24 h-aukiolo onnistui yli odotusten. Se toi lisämyyntiä ja paransi tulosta. Lähes 6 % asiakkaista hyödynsi uusia aukioloaikoja. Keskimaassa on tehty jo päätös Seppälän Prisman 24h-aukiolosta myös joulun 2018 alla.

milk_400x400
120 asiakkaiden
toivomaa tuotetta!

Salet Konnevesi ja Säynätsalo –
onnistuneita uudistuksia

Keväällä valmistuneen laajennuksen myötä Konneveden Saleen saatiin kolmannes lisää tilaa. Valikoimat kasvoivat yli 6 000 tuotteeseen. Yli 120 tuotetta otettiin valikoimiin asiakastoiveiden perusteella. Saleen tuli myös yksi uusi kassa, led-valaistus, ovitetut kylmäkalusteet sekä Seppälän vanhasta Prismasta huollon kautta Konnevedelle kierrätetty pullonpalautusautomaatti. Toimintaa tehostanut myymälälaajennus toi mukanaan myös entistä edullisemmat hinnat.

Säynätsalon S-market muutettiin vuoden 2018 taitteessa Sale-myymäläksi. Ketjun muutoksella turvattiin päivittäistavarakaupan paikalliset palvelut kääntämällä myymälän pitkään jatkunut kannattamattomuus uuteen suuntaan.

Salen asiakkailta muutos sai valmistuttuaan poikkeuksellisen runsaasti positiivista palautetta, koskien muun muassa valikoimien monipuolisuutta, hyvää palvelua, myymälän siisteyttä ja selkeyttä, asioinnin nopeutta sekä iltakymmeneen saakka laajentuneita aukioloaikoja.