ABC liikennemyymälät

ABC infograafit
ABC

ABC liikennemyymälät ja carwashit

ABC-toimialalla keskityimme vuoden 2019 aikana liikkuville ja kiireisille asiakasomistajille suunnattujen palvelujen parantamiseen. Liikevaihto kasvoi hieman ja tulos oli hyvä, vaikka liikennemyymälöiden asiakasmäärät olivat pienessä laskussa. Henkilöstön työtyytyväisyys parani merkittävästi. Työryhmissä panostettiin muun muassa hyvään johtamiseen, mikä sujuvoitti asiakaspalvelua ja selkeytti henkilöstön työskentelyä.

ABC-mobiilisovellukseen lisättiin uutena ominaisuutena ruoan ennakkotilaus, joka otettiin kesän alkuun ajoittuneen lanseerauksen jälkeen asteittain käyttöön kaikissa seitsemässä liikennemyymälässämme. Liikennemyymälöiden kahvilatuotteistusta monipuolistettiin leipomokahvilaketju Arnoldsin kanssa aloitetulla yhteistyöllä. Noutopöytätarjontaa kehitettiin Satokausikalenteri-ajattelua mukaillen ja kasvisten käyttöä lisäten.

Polttonestekaupassa ABC-palveluverkostomme Jyväskylässä tiivistyi S-market Savelan yhteyteen marraskuun lopulla avatun ABC-polttonesteautomaatin myötä. Mittarikenttien rakentamisessa varauduttiin pitkään käyttöikään sekä polttoaineiden kasvaviin vaatimuksiin ja tuotelisäyksiin. Myös ABC CarWashien asiakasmäärät jatkoivat kasvuaan. Seppälän Prisman yhteydessä toimiva ABC Pesukatu pysyi edelleen Suomen suurimpana ABC-autopesupalveluna.

ABC-mobiilisovellus sai yhä enemmän tyytyväisiä käyttäjiä asiakasomistajistamme vuoden 2019 aikana. Digiavusteinen ABC-asiointi sujuvoittaa ja nopeuttaa pysähdystä ABC-polttonesteautomaatilla, ABC-autopesussa sekä ABC-liikennemyymälässä. Mobiilitankkaamiseen ABC-mobiili tuo myös lisää turvallisuutta, koska mittarin valinta ja maksaminen tapahtuu omalla puhelimella.

Alkukesällä mobiilisovellukseen lisättiin uutena ominaisuutena ABC-liikennemyymälöiden ruoka-annosten ennakkotilaaminen ja -maksaminen à la carte -listalta. ABC Keljonkankaan yksi ensimmäistä ennakkotilaaja-asiakkaista kertoi ruokien tulleen pöytään minuutilleen pyydettynä aikana, jolloin perheen matka oli jatkunut eteenpäin nopeammin kuin koskaan aiemmin. Vuoden 2020 alussa ABC-mobiilin ruoan ennakkotilaus laajentui koskemaan ABC-noutopöytiä.

Ilmainen S-Business-asiakkuus on ABC-palveluiden käytön avain yrityksille ja yhteisöille tarjoten alennuksia ja maksuaikaa ostoista. S-Business-kortilla tehdyistä ostoksista saa alennuksia ABC:n lisäksi S-ryhmän hotelleista, ravintoloista ja myymälöistä. Ostoista yritys saa kuukausittain ALV-vähennyskelpoisen laskun, joka sisältää kirjanpitoon tarvittavat tiedot, eikä erillisiä kuitteja tarvitse säilyttää.

Sähköisiin palveluihin sisältyy myös taloushallinnon maksuton työkalu S-Business Ekstranet ostojen seurantaan ja raportointiin.

Ketjun suurimpiin ja suosituimpiin liikennemyymälöihin kuuluva ABC Vaajakoski uudistettiin alkuvuodesta 2019. Kokonaisvaltainen uudistus yllätti wau-kommenttien arvoisesti sekä paikalliset että tiellä matkaavat asiakkaamme.

Ravintola, market ja WC-tilat saivat täysin uuden ilmeen keskisuomalaisen luonnon ja järvimaisemien toimiessa sisustuksen innoittajana. Kelta-oranssi värimaailma väistyi vaalean puun, sinisen ja valkoisen tieltä. Asiointia sujuvoitettiin, sisääntuloa avarrettiin ja valikoimia päivitettiin. Kiinteistön energiatehokkuus kohentui valaistuksen ja kylmäjärjestelmien uusimisella. Ravintolatilan akustiikka parani merkittävästi ja leikkipaikkaa laajennettiin.

Muutostöiden toteutuksesta vastasivat keskisuomalaiset Rakennusliike Alonen ja puusepänliike Palokan Puutuote.

Nelonen-kanavalla elokuussa 2019 esitetty Tankkaustarinat-realitysarja tutustutti katsojat Vaajakosken sekä kahden muun ABC-liikennemyymälän työntekijöihin ja asiakkaisiin. Vaajakoski valikoitui realitysarjaan, koska liikennemyymälässä oli juuri ennen kuvausten alkamista toteutettu mittava uudistus.Tuotantoyhtiö Aito Media valitsi formaattiin sopivat ja kiinnostavat persoonat koekuvausten perusteella.

Sarjassa esitetyt tarinat olivat liikennemyymälän arjesta poimittuja ja sen pohjalta pääpiirteittäin käsikirjoitettuja, mutta vuorosanat ja sattumukset olivat aitoja ja spontaaneja. Tankkaustarinoita seurasi Nelosella viikoittain puoli miljoonaa tai jopa yli 700 000 katsojaa. Positiivisen palautteen myötä toinen kausikin on tulossa. Vaajakosken ABC on mukana myös tulevalla kaudella.

ABC-autopesupalvelujen kysyntä kasvoi vuoden aikana edelleen. Seppälän ABC Pesukadulla sekä ympäri vuorokauden toimivissa ABC CarWash-pesuautomaateissa Äänekoskella sekä Jyväskylässä Palokassa ja Vaajakoskella pestiin edellisvuoteen verrattuna selvästi enemmän autoja. Asiakkaamme arvostavat yhä enemmän palvelujen tarjoamaa vaivattomuutta, sujuvuutta, laadukasta pesujälkeä sekä ympäristöystävällisyyttä.

Palokan ABC CarWashin kiinteistö sekä pesukone laitteistoineen uudistettiin kesällä. Keljon Prisman yhteyteen avataan kesäksi 2020 neljäs ABC CarWash -autopesula, jossa asiakkaita palvellaan kahdella pesukoneella.

Seppälän ABC Pesukadun yhteydessä toimivalla Ässävuokrauksella tarjoamme asiakasomistajillemme monipuolisesti erilaisia tavaransiirron ja kuljetusten ratkaisuja. Asiakkaille vuokrattavaa kuljetuskalustoa lisättiin vuoden 2019 aikana, ja nyt siihen kuuluu eri kokoisia pakettiautoja, henkilöauto, vene- ja autotrailereita sekä kuomullisia ja avokärryjä.

Otamme oppia kokemuksista ja mahdollisesti laajennamme S-vuokrauspalveluja asiakasomistajien aitojen tarpeiden mukaisesti muihinkin tuotteisiin, vaikkapa kotitalouksissa tarvittaviin koneisiin. Jakamistaloutta vahvistavan ekologisen ajattelun myötä yhä useampi asiakasomistajamme haluaa turvautua harvemmin tarvittavien kuljetusvälineiden ja koneiden kohdalla mieluummin vuokraukseen ostamisen sijasta. Haluamme olla tässä muutoksessa mukana täyttämässä asiakasomistajiemme tarpeita.