Asiakasomistajuus

Asiakas-
omistajuus

2003_infograafit_1200_sponssi
S-Pankki

Asiakasomistajuus

Osuuskauppatoiminnalla on Keski-Suomessa yli satavuotinen historia. Kyse on alusta alkaen ollut yhdessä tekemisestä – voimat yhdistämällä saamme monipuolisempia, ajanmukaisempia ja edullisempia palveluita. Osuustoiminta istuu nykyaikaankin mitä parhaiten, sillä yrityksiltä odotetaan pelkän rahanteon ja myynnin sijasta laajempaa vastuunkantoa.

Haluamme myös itse vaikuttaa toimintaan ja varmistua, että palvelujen tuottaja toimii avoimesti, läpinäkyvästi ja huomioi toiminnassaan sekä ihmiset että ympäristöarvot. Yhä useammat arvostavat myös sitä, että Keskimaahan ostoja keskittämällä rahat jäävät omaan maakuntaan, ja tulos käytetään paikallisten palveluiden kehittämiseen. Helpottamalla asiakasomistajiemme arkea ja tuottamalla taloudellista hyötyä teemme omasta maakunnastamme meille kaikille paremman paikan elää – vastuullisesti ja pitkäjänteisesti.

133 137 asiakkaan omistama yritys
Meitä Keskimaan asiakasomistajia oli vuoden 2019 lopussa yhteensä 133 137, mikä oli 1 450 enemmän kuin vuotta aiemmin. Saamme suurimman osan tarvitsemistamme tuotteista ja palveluista omasta osuuskaupastamme – monipuolisia kaupan, ravintoloiden, hotellien ja liikennemyymälöiden sekä S-Pankin palveluja, digitaalisuutta, edullista hintatasoa ja tuntuvia etuja hyödyntäen.

Toiminta-ajatus:
Tuotamme kilpailukykyisiä palveluja ja etuja omistajille kannattavasti.

Visio:
Olemme halutuin ja hyödyllisin.

Arvot:
Olemme asiakasta varten.
Kannamme vastuuta ihmisistä ja ympäristöstä.
Uudistamme jatkuvasti toimintaamme.
Toimimme tuloksellisesti.

Digitalisuus tulee mukaan kaikkeen elämäämme yhä vahvemmin. Olemme kärkijoukossa mukana kehityksessä tuottamassa asiakasomistajillemme erilaisia mielenkiintoisia ja hyödyllisiä digitaalisia palveluja. Niistä tärkein on S-mobiili, jonka oli ottanut käyttöönsä 40 % (82 199) asiakasomistajistamme vuoden 2019 loppuun mennessä. Määrä on suurempi kuin missään muussa osuuskaupassa. S-mobiilin aktiivisia käyttäjiä on kaikissa ikäryhmissä nuorista senioreihin.

Tarjoamme asiakasomistajillemme S-mobiilissa jatkuvasti vaihtuvia henkilökohtaisia ostoetuja. Koko S-ryhmässä vuoden 2019 viidestä eniten käytetystä mobiiliedusta kolme oli Keskimaan asiakasomistajille suunnattuja. Suosituimpia olivat Prisman käyttötavaratuotteita koskevat -20–30 % edut, joita käytettiin vuoden aikana kaikkiaan 39 751 kertaa.

Asiakasomistajamme hyödyntävät S-mobiilia ahkerasti myös ostojensa ja bonuskertymänsä seurantaan, päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen S-Pankissa sekä osto- ja takuukuittiensa säilyttämiseen. Lisäksi S-mobiilisovellus tarjoaa kätevän ja helpon tavan antaa meille palautetta.

Vuonna 2019 S-mobiiliin lisättiin uutena ominaisuutena Omat ostot -palvelu, jonka avulla on helppo seurata omaa kulutusta sekä ostotapoja ja -rytmiä.

S-mobiilin Omat ostot -palvelu näyttää ostokset viimeisten 12 kuukauden ajalta ostopaikoittain ja tuoteryhmittäin. Sovellus kertoo myös hedelmien ja vihannesten ostomäärän, ruoan kotimaisuusasteen sekä ruokakorin ilmastovaikutuksen hiilijalanjälkilaskurin avulla. Näin autamme asiakkaitamme tekemään terveellisiä ja kestäviä valintoja.

Kaikki tekemisemme tähtäävät siihen, että asiakasomistajat kokevat palvelumme tärkeiksi, hyödyllisiksi ja kannattaviksi käyttää. Varmistaaksemme, että teemme oikeita asioita, käymme asiakasomistajiemme kanssa jatkuvaa vuoropuhelua toimipaikoissamme arkisen asioinnin lomassa. Henkilökohtaisten kohtaamisten rinnalla yhä tärkeämmän roolin ovat ottaneet sähköiset kanavamme sekä sosiaalinen media, joissa tarjoamme matalan kynnyksen kommentoida ja reagoida, elää tekemisissämme mukana ja keskustella kassamme.

Asiakasomistajat vaikuttavat valikoimiimme antamalla meille toimipaikkakohtaisia tuotetoiveita. Esitetyistä toiveista valtaosa toteutuu ja tuote päätyy Prisman, S-marketin tai Salen hyllylle. Mikäli tuote menee hyvin kaupaksi ja ostajia riittää, se jää valikoimiin pidemmäksi aikaa.

Asiakasomistajien toiveita ja odotuksia kysytään myös toimipaikkauudistusten suunnitteluvaiheessa. Asiakkaiden toiveet näkyvät konkreettisesti uudistusten toteutumisen jälkeen. Niiden perusteella esimerkiksi Kivijärven uuteen Saleen tehtiin asiakas-wc ja Kuokkalan S-marketiin paistopiste.

S-Pankki on suomalainen pankki, jonka tehtävänä on tehdä asiakkaidensa arjesta sujuvaa. S-Pankki tarjoaa helppoja ja hyödyllisiä ratkaisuja päivittäisten raha-asioiden hoitamiseen, säästämiseen ja sijoittamiseen sekä hankintojen rahoittamiseen.

S-Pankin asiakaspalvelupisteet ovat osa Keskimaan toimintaa. Maksuttomat peruspankkipalvelut eli käyttötili, kansainvälinen maksukortti ja pankkitunnukset ovat tuntuva etu, jotka asiakasomistajat saavat omasta pankistaan. Jyväskylässä Keskimaa vastaa S-Pankkien asiakaspalvelupisteiden toiminnasta Prisma Seppälän, Prisma Keljon, Prisma Palokan sekä Sokoksen yhteydessä. Lisäksi Keski-Suomessa S-Pankin asiakaspalvelupisteitä on Jämsässä, Keuruulla ja Äänekoskella S-Marketien yhteydessä.

Vuoden 2019 lopussa S-Pankilla oli valtakunnallisesti 3,0 miljoonaa asiakasta. Heillä oli käytössään noin 2,3 miljoonaa kansainvälistä maksukorttia. Verkkopankin ja S-mobiilin käytön mahdollistavat pankkitunnukset oli vuoden loppuun mennessä ottanut käyttöönsä 2,0 miljoonaa asiakasta.