Market- ja tavaratalokauppa

Marketkauppa infograafi
img_9866_sami

Market- ja tavaratalokauppa

Market- ja tavaratalokauppamme vuotta leimasi maltillinen kasvu. Päivittäistavarakaupassa säilytimme markkina-asemamme Keski-Suomessa. Käyttötavarakaupassa iloitsimme myynnin positiivisesta kehityksestä niin Prismoissa kuin Kodin Terran kuluttajakaupassa. Sokos-tavaratalossa kaupanteko kääntyi jälleen kannattavaksi.

Päivittäistavarakaupan vuoden keskeisin teema oli Laadun kolmiloikka -kehittämisohjelma, mikä tarkoittaa asiakkaillemme kokonaisvaltaisesti ja kaikissa toimipaikoissamme parempaa palvelua, laadukkaampia tuotteita ja edullisempia hintoja.

Laadun kolmiloikan keskeisenä henkilökunnan ohjenuorana on tehdä kaupan perusasioita tänään paremmin kuin eilen. Onnistumisia arvioidaan lukuisilla erilaisilla mittareilla, joiden perusteella löydetään myös parhaimmat toimintatavat. Vuoden 2019 aikana erityisen hyvin kehittyivät niin Prismoissa, S-marketeissa kuin Saleissakin hedelmä- ja vihannesostojen esillepanot ja laatu, tuotteiden saatavuus sekä ikärajavalvonta. Asiakastyytyväisyyttä paransi myös se, että yhä useampi asiakas otettiin myymälässä vastaan ystävällisellä tervehdyksellä ja myyjillämme oli muutenkin hymy aiempaa herkemmässä.

Laadukas ja tasalaatuinen perustekeminen, henkilökunnan hyvä työmotivaatio ja työlle omistautuminen näkyivät toimialalla työtyytyväisyyden merkittävänä kasvuna.

1 100 asukkaan Kivijärvelle avattiin uusi Sale-myymälä toukokuun viimeisenä päivänä 2019. Vaikka kunnan asukasmäärä on laskussa, uskomme, että kivijärveläiset arvostavat oman kylän elinvoimaisuutta ja pitävät uuden Salen vakituisena päivittäistavarakauppanaan. Uusi lähes 700 neliön kiinteistö rakennettiin vanhan myymälän taakse, samalle tontille.

Avajaisissa todettiin, että Kivijärven kauppapalvelut uudelle vuosikymmenelle saatteleva investointi on osoitus siitä, ettei osuuskauppa hylkää pieniäkään kuntia. Eräässä herraseurueessa todettiin yksituumaisesti, että myymälän rakentaminen on ”todella kova veto Keskimaalta”.

Uuden Salen valikoimat räätälöitiin paikallisten ihmisten sekä vapaa-ajan asukkaiden tarpeisiin. Valikoimaa kasvatettiin lähes kaikissa tuoretuoteryhmissä, uutuutena konditoriatuotteet. Asiointia helpottivat ja mukavoittivat muun muassa liukuovet, aiempaa leveämmät käytävät, selkeämpi ja loogisempi tuotesijoittelu, uudet ostoskärryt, laajat aukioloajat, asiakas-wc, vedenottopiste sekä pysäköintipaikkojen määrän kasvu myymälän pihalla. Kesällä kauppa kävi Kivijärven Salessa hyvin, ja loppuvuosikin kului pienen kasvun merkeissä.

Vuoden 2019 aikana panostimme voimakkaasti S-marketien kehittämiseen. Laukaan, Saarijärven, Suolahden ja Viitasaaren S-marketeissa toteutettiin alkuvuodesta ostokokemusta parantavat myymäläuudistukset.

Suolahdessa S-marketille saatiin kolmannes lisää neliöitä ja hyllyille noin tuhat uutta tuotetta. Viitasaarella valikoimista poistettiin heikosti liikkuneita pukeutumisen tuotteita, jolloin tilaa vapautui laajemmalle päivittäistavaratarjonnalle. Loppuvuodesta valmistuivat Kuokkalan ja Kolmikulman S-marketien konseptiuudistukset valikoimapäivityksineen. Kalusteita ja valaistusta vaihtamalla sekä värimaailmaa muuttamalla myymälöiden ilme muuttui viihtyisämmäksi ja raikkaammaksi. Samassa yhteydessä kylmäkalusteet vaihdettiin hiilidioksiditekniikalla toimiviksi.

Jyväskylän Savelan S-marketissa kokeiltiin ympärivuorokautista aukioloaikaa, jonka päädyimme muuttamaan pysyväksi ratkaisuksi hyvien kokemusten perusteella. Kaupan ympärivuorokautiselle aukioloajalle on selkeää tarvetta Jyväskylässä. Monet tekevät vuorotyötä ja ihmiset elävät eri vuorokausirytmeissä. Pysyvään ympärivuorokautiseen aukioloaikaan siirtymistä tuki sekin, että marketissa ollaan joka tapauksessa öisinkin töissä.

Yöaukiolon myötävaikutuksena päivällä asioivien ostokokemus kohentui Keski-Suomen ainoassa aina avoinna olevassa päivittäistavarakaupassa. Tavaralavoista ja -rullakoista vapaiden käytävien lisäksi asiointia helpottaa se, että Savelaan pääsee aina ostoksille, kellonajasta riippumatta.

Aukioloaikoja laajennettiin muissa S-marketeissa sunnuntaisin ja pyhäpäivinä. Useissa myymälöissä venytettiin lisäksi arki-iltojen aukioloa joko pysyvästi tai kesäkuukausina.

Toteutimme Seppälän Prismassa keväällä 2019 päivittäistavaran valikoimauudistuksen, jossa nostettiin kysyntäänsä kasvattaneiden tuoteryhmien valikoimia asiakkaiden toivomuksia ja ostokäyttäytymistä vastaavaksi. Samassa yhteydessä vahvistettiin kausituotteiden esillepanoja sekä selkeytettiin tuotteiden sijoittelua.

Vuoden lopulla avasimme Seppälän Prismaan japanilaisen Itsudemon Sushibarin. Kansainvälistä makumaailmaa Prisman asiakkaille tuotiin myös kiinalaisella, ”slow fast foodia” edustavalla Beijing8-tuoteperheellä.

Keljon Prismassa otimme marraskuussa 2019 käyttöön Kerää ja skannaa -palvelun, joka helpottaa asiakkaan kauppakierrosta ja parantaa asiointikokemusta erityisesti silloin, kun ostettavaa kertyy paljon kerralla. Etenkin lapsiperheet kokivat palvelun tervetulleeksi, mutta sen ottivat omakseen yhtä lailla nuoret ja senioritkin. Loppuvuoden aikana käyttäjiä oli päivittäin noin neljäsataa, mikä tarkoittaa reilua kymmentä prosenttia Prismassa asioivista S-Etukortti-asiakkaista.

Kerää ja skannaa -palvelua käyttävä asiakas lukee hyllyjen välissä kiertäessään käsiskannerilla tuotteiden viivakoodit, ja voi tämän jälkeen pakata ostokset suoraan kasseihin. Tulemme jatkossakin tuomaan myymälöihimme nykyteknologian mahdollistamia uusia palveluja, mikäli ne jollain tapaa helpottavat asiakasomistajiemme elämää.