Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja
ravitsemis-
kauppa

Matkailu- ja ravintola infograafi
Matkailu

Matkailu -ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja ravitsemiskaupan vuosi 2019 onnistui hyvin. Liikevaihto kasvoi hieman ja tulos pysyi hyvällä tasolla. Majoitusmyynti kävi edellisvuoden tahtiin huolimatta siitä, että suurien ammattimessujen osalta Jyväskylässä oli välivuosi. Viimeisen kahden vuoden aikana majoituskapasiteetti kaupungissa on myös kasvanut reilusti.

Solo Sokos Hotel Paviljongin kesällä käyttöön otetun laajennusosan uusien huoneiden kysyntä vastasi ennakko-odotuksia, ja myös Original Sokos Hotel Alexandrassa käyttöaste pysyi hyvällä tasolla. Jyväskylän Sokos Hotelleissa yksittäinen työmatkustus kasvoi 14 prosenttia ja vapaa-ajan matkustus 9 prosenttia verrattuna edelliseen vuoteen, mikä paikkasi tapahtumien puutteen aiheuttamaa vuorokausien vähentymistä.

Ravintolakauppa kasvoi aavistuksen ja säilytimme markkina-asemamme kilpailun yhä kiristyessä. Uusia ravintolatoimijoita tuli Jyväskylän ravintolamarkkinaan ennätysmäärä.

Yöravintolamarkkinassa tapahtuneisiin kilpailutilanteen muutoksiin reagointiin nopeasti Yökerho Brassa asiakkaiden mielenkiinnon ylläpitämiseksi niin puitteiden kuin ohjelman osalta. Ravintoloiden palveluja kehitettiin arkijohtamista, suunnittelua ja ennakointia parantamalla, mikä käytännössä näkyi muun muassa osuvampana tarjontana ja henkilöstömitoituksena kussakin työvuorossa. Ravintoloissa panostettiin myös asiakaskohtaamisiin ja suosittelevaan myyntiin, minkä asiakkaat kokivat selkeästi palvelun laatua parantavana tekijänä.

Solo Sokos Hotel Paviljonkiin valmistui 40 uutta hotellihuonetta kesällä 2019. Huoneiden sisustuksellisesta ilmeestä vastasi vuoden 2018 sisustusarkkitehdiksi valittu Joanna Laajisto, jonka käden jäljelle on tunnusomaista rauhallisuus ja rauhoittavuus. Ekologisen suunnittelun lähtökohtina olivat myös ajattomuus ja käytettävyys.

25-100 neliön kokoisten huoneiden sisustuksessa korostuvat aikaa kestävät ratkaisut, laadukkaat materiaalit ja hillityt värisävyt. Kansainvälisessäkin mittakaavassa ainutlaatuista on kaksi kahden kerroksen sviittiä kattoterasseineen ja saunoineen.

Hotellin laajennuksella Keskimaa on mukana vahvistamassa entisestään positiivisessa nosteessa olevaa Jyväskylän matkailua sekä vahvistamassa kaupungin asemaa yhtenä Suomen suosituimpana messu- ja kongressikaupunkina.

Solo Sokos Hotel Paviljonki valittiin World Luxury Hotel Awards 2019 -gaalassa Euroopan parhaaksi moderniksi luksushotelliksi. Vuosittain kilpailussa on mukana yli tuhat ehdokashotellia, joiden joukosta voittajat valitaan asiakkaiden antamien äänien sekä kansainvälisen raadin arvioiden perusteella. Eri kategorioissa hotelleja arvioidaan maittain, maanosittain sekä maailmanlaajuisesti.

Sokos Hotels -ketjun asiakastyytyväisyydessä kärkipaikkaa pitävä Solo Sokos Hotel Paviljonki on saanut tunnustusta World Luxury Hotel Awards -kilpailussa aiemmin vuosina 2015 ja 2017, muun muassa Pohjois-Euroopan parhaana designhotellina.

Seppälän Prisman Buffa&Presso -kokonaisuus pysyi edelleen vuonna 2019 myynniltään Suomen suurimpana Prisman yhteydessä toimivana ravintolamaailmana. Asiakastyytyväisyydessä korostuivat erityisesti tasaisen hyvä laatu niin ruoan, palvelun kuin ravintolan siisteyden osalta.

Seppälän Buffassa syödään päivittäin arkilounaita keskimäärin nelisen sataa. Vilkkaimpina päivinä aterioimassa käy jopa yli tuhat asiakasta. Pizzoja tulee uuneista ulos parhaimmillaan kahden ja puolen minuutin välein. Näillä määrillä Seppälän Buffa on Jyväskylän suurin ravintola ruoan myynnissä. Seppälän Prisman asiakkaista lähes 24 prosenttia käyttää asiointinsa yhteydessä myös ravintolamaailman palveluja. Ketjussa vastaavaan yhteiskäyttöön ei päästä missään muualla. Vuoden 2019 syksyllä ravintolamaailman viihtyisyyttä parannettiin Presson ilmettä raikastamalla.

Kauppakeskus Sokkarin Buffa ja Presso päädyttiin vuoden lopulla lakkauttamaan useita vuosia jatkuneen tappiollisen toiminnan vuoksi. Toimintaa pyrittiin pitkään kehittämään ja oikaisemaan tuloksen suuntaa, mutta tehdyillä toimenpiteillä ei ollut toivottua vaikutusta. Buffa ja Presso todettiin toimimattomiksi konsepteiksi toisessa kerroksessa kauppakeskuksessa, jonka asiakkaat hakevat ravintolapalveluilta selkeästi erilaista tarjontaa kuin Prisman yhteydestä.

Ravintoloissa hävikkiä syntyy sekä ruokaa valmistettaessa että tähteinä asiakkaiden lautasilla. Hävikin vähentämisessä keskeistä on, että raaka-aineita tilataan oikea määrä ja ruokaa valmistetaan tarpeen mukaan jaksottamalla.

Vuoden 2019 aikana otimme käyttöön yhteiset toimintatavat hävikin kirjaamisessa. Aloimme seurata systemaattisesti jokaisessa ravintolassamme, kuinka paljon ja mistä hävikkiä syntyy. Näin päästiin tarttumaan itse ongelmaan, ja ravintoloiden ruokahävikin määrä pienenikin vuoden aikana 1,2 prosenttiin. Työ jatkuu edelleen, sillä tavoitteena on pudottaa hävikki alle yhteen prosenttiin.

Esimerkiksi Original Sokos Hotel Alexandran ravintola Franseskan aamiaistarjoilussa on muun muassa vähennetty hiljaisempina päivinä ruoan määrää, vaihdettu tarjoiluastioita pienemmiksi ja muutettu noutopöytä yksipuoleiseksi. Nopeasti kuivuvat ja herkästi pilaantuvat tuotteet päätyvät aamiaisen purkamisessa hävikkiin, mutta kaikki mahdollinen pakataan ja käytetään myöhemmin. Hävikistä suurin osa, 100–200 kiloa viikossa, syntyy asiakkaiden lautasille jättämästä ruoasta. Aamiaispöydässä asiakkaita kannustetaankin ottamaan ruokaa lautasella kerralla vähemmän ja hakemaan lisää useampaankin kertaan, mikäli vatsa vetää.

Puolestaan Paviljonki Ravintoloissa ylijäänyttä ruokaa myytiin ResQ-sovelluksen kautta hävikin vähentämiseksi. Hyvien kokemusten myötä hävikkiruokasovellus otetaan kevään 2020 aikana käyttöön myös lounasravintoloissamme.