Market- ja tavaratalokauppa

kauppa

Market- ja tavaratalokauppa luvut

Market- ja tavaratalokauppa

Market- ja tavaratalokaupassamme vuosi 2020 oli sopeutumisen, ketteryyden parantamisen ja yhdessä tekemisen vuosi.

Marketkaupan poikkeuksellisen hyvä liikevaihdon kehitys perustui pääosin ruoan myynnin kasvuun. Päivittäistavarakauppojemme myynti ampaisi nousuun heti koronakriisin alettua maaliskuussa. Hyvä tahti jatkui koko loppuvuoden ajan kaikissa marketkaupan ketjuissamme ympäri Keski-Suomea.

Keväällä ravintoloiden sulkeminen sai aikaan suuren paineen ruokakaupoillemme. Prismojen, S-marketien ja Sale-myymälöiden myyntilukuihin saatiin hetkessä melkoinen piikki ja kertaostosten summat kasvoivat tuntuvasti. Kriisin alkuvaihetta leimasi myös hamstraaminen, mikä aiheutti hetkellisesti suuriakin hyllypuutteita kysytyimmissä tuoteryhmissä. Tilanne saatiin kuitenkin nopeasti kysyntää vastaavalle tasolle. Tuotteiden saatavuuden ja asiakaspalvelun takaamisessa onnistuimme kaiken kaikkiaan hienosti haastavassa ja ennalta arvaamattomassa tilanteessa – suuri merkitys onnistumisessa oli sillä, että matkailu- ja ravitsemiskaupassa normaalisti työskentelevät keskimaalaiset lähtivät ennakkoluulottomasti marketkauppaan työkaveriensa avuksi silloin, kun tarve oli suurin.

Käyttötavarakaupassa vuosi oli kaksijakoinen: myynti kasvoi Prismoissa ja Kodin Terrassa asiakkaiden panostaessa ulkoiluun, retkeilyyn sekä kodin kunnostamiseen ja sisustamiseen. Sen sijaan Sokos-tavaratalo joutui olosuhteiden uhriksi asiakkaiden kaikottua Jyväskylän ydinkeskustasta.

Reilu kauppa -yhdistys järjesti keväällä valtakunnallisen kilpailun, jossa kysyttiin, mikä työporukka ansaitsee poikkeusajan sankaruustunnustuksen asiakkaiden eteen tehdystä työstä. Seppälän Prisma ylsi kisassa palkittuun voittajakymmenikköön, ainoana kaupan alan toimijana.

Reilun kaupan kisa kuvasi hyvin sitä, miten, kaupan myyjien työn arvostus nousi koronakriisin myötä aivan uudelle tasolle. Laajasti ymmärrettiin, miten suuri merkitys toimivalla ruokahuollolla on yhteiskunnan kannalta.

– Asiakkaat kiittelevät päivittäin sitä, että huolehdimme etulinjassa peruspalvelujen sujuvuudesta, jopa oman terveytemme riskeeraten. Kieltämättä tuntuu mukavalta, kun meitä kutsutaan arjen sankareiksi, Seppälän Prismassa saatavuusvastaavana työskentelevä Kirsi Friman totesi keväällä Keskimaan henkilöstölehdessä.

– Meillä on tärkeä rooli asiakasomistajiemme arjen sujuvuudesta huolehtimisessa. Osaamista laajentamalla ja erilaisia asioita ennakoimalla varmistamme, että palvelu pelaa jatkossakin, tulipa eteen mitä tahansa, hän vakuutti.

Keski-Suomen ainoan Rôtisseurs-kilvellä varustetun ruokakaupan Mestarin Herkun pohjapiirustuksen, brändin, ilmeen ja valikoiman kattava uudistus valmistui keväällä.

Uusi myymäläkonsepti luotiin asiakastoiveita ja Mestarin Herkun yli 50-vuotista historiaa kunnioittaen. Myymäläjärjestys kääntyi 90 astetta, kassalinjaston paikka vaihtui ja hyllyvälit leventyivät asiointia helpottaen. Nopeaa kaupassa poikkeamista tukemaan luotiin Fast line, jonka äärelle keskitettiin pikaista asiointia arvostavan asiakkaan yleisimmin ostamia tuotteita.

Kala-, äyriäis-, leikkele-, grilli-, liha- ja valmisruokatiskit saivat lisää tilaa ja muuttuivat Mestarin Toriksi, jossa kiteytyy Mestarin Herkun rooli Jyväskylän parhaana ruokakauppana, paikallisten tuotteiden kattavimpana ostopaikkana ja kansainvälisten makujen areenana. Mestarin Keittiöön (entinen PikAteria) tuotiin uudistuksen myötä  perinteisen kotiruoan rinnalle tarjolle ajanhenkisempää lämmintä ruokaa, street foodia sekä itsepalveluperiaatteella toimiva lounaslinjasto. Mestarin Keittiön toiminta pääsi kuitenkin koronarajoitusten vuoksi käynnistymään vasta pari kuukautta valmistumisensa jälkeen.

Mestarin Herkun myynti ei vuoden aikana yltänyt ennakoituihin lukuihin, sillä Jyväskylän keskustan asiakasmäärät vähenivät dramaattisesti maaliskuussa koronapandemian vuoksi, eivätkä palautuneet entiselleen loppuvuodenkaan aikana. Uskomme kuitenkin Mestarin Herkun brändiin, jota kehitämme edelleen uniikkina ja ainutlaatuisena keskisuomalaisen ruokakulttuurin edelläkävijänä.

Keljon ja Palokan Prismoissa toteutimme vuoden aikana mittavat myymäläuudistukset. Prismojen miljöö raikastui ja avartui. Uudet kalusteet mahdollistivat entistä houkuttelevammat ja näyttävämmät esillepanot, joissa korostuvat muun muassa uutuudet sekä lähi-, sesonki- ja herkkutuotteet. Merkittäviä parannuksia tehtiin niin ikään juoma- sekä hedelmä- ja vihannesosastojen kalustukseen, valaistukseen ja esillepanoihin.

Prismojen valikoimat laajentuivat huomattavasti, erityisesti päivittäistavaraosastoilla, mutta myös käyttötavaratarjonnassa toteutettiin vuoden aikana valikoimalaajennuksia. Esimerkiksi Keljossa uusina tuoteryhminä käyttötavaravalikoimiin tulivat matot sekä valaisimet. Uusia palveluelementtejä toivat Prismoihin Fazerin myymäläleipomot, Itsudemon sushibarit sekä Ruokatorien monipuolistuminen.

Aukioloaikoja laajennettiin muissa S-marketeissa sunnuntaisin ja pyhäpäivinä. Useissa myymälöissä venytettiin lisäksi arki-iltojen aukioloa joko pysyvästi tai kesäkuukausina.

Meillä oli vuoden 2020 lopussa yhteensä 24 S-marketia eri puolilla Keski-Suomea, Kuhmoisista Pihtiputaalle. Viimeisten puolentoista vuoden aikana niistä suurimmassa osassa on toteutettu konseptiuudistus, jossa myymälät on viritetty huippuvireeseen esillepanon ja valikoimien kautta. Muutoksen myötä nostamme S-marketeissa ajankohtaisuuden ja paikallisuuden aiempaa näkyvämpään rooliin ja räätälöimme valikoimia entistä paremmin vastaamaan kunkin myymälän oman asiakaskunnan tarpeita.

Hedelmä- ja vihannesosastot, Ruokatorit, leipomotuotteet ja panimojuomat saavat lisää tilaa ja näyttävyyttä. Samalla myymälöiden värimaailma raikastuu lämminhenkisyttä, valoisuutta ja moderniutta henkien.

– Saimme lisätilaa ruokatuotteille ja väljemmät käytävät, joilla mahtuu entistä paremmin asioimaan myös ruuhka-aikoina. Asiakaskokemus nousee jälleen uudelle tasolle, Äänekosken S-marketin päällikkö Katja Hyötyläinen kuvaili alkukesällä uudistuksen valmistumisen jälkeen.

Useissa myymälöissä on uudistuksen yhteydessä tehty merkittäviä satsauksia energiatehokkuuden parantamiseen ja ekologisten hiilidioksidikylmälaitosten käyttöönottoon.

Päivittäistavarakauppa kehittyi suotuisasti kaikissa toimipaikoissamme, mutta erityisen merkittäviä myynnin kasvulukuja kirjattiin Sale-pienmyymälöissämme. Hyvää virettä vahvisti myös kampanja, jolla toimme myymälöihin paikallisuutta korostavilla teksteillä varustettuja käyttötavaroita, muun muassa t-paitoja, kestokasseja ja kylmälaukkuja. Aitoa ylpeyttä omasta asuinpaikasta välittivät esimerkiksi henkilökunnan ideoimat tekstit ”Kyy York” sekä ”Het pikkusenverran kivijärveläinen”. 2 300 asukkaan Kyyjärvellä ja 1 100 asukkaan Kivijärvellä tuotteita myytiin kesäkuukausina kummassakin noin tuhat kappaletta.

Toivakan Salessa toteutettiin yksi valtakunnallisen pienmyymäläketjun ensimmäisistä konseptiuudistuksista. Myymälään saatiin lisää myyntialaa, valoisuutta, avaruutta, nykyaikaiset kalusteet, uusi värimaailma, asiakas-wc, pieni kahvittelupiste sekä mökkiläisiä palveleva vedenottopiste sisätiloihin. Erityisen merkittävää oli valikoimien kasvu yli tuhannella tuotteella.

– Tämä on ollut iso juttu ja ilon aihe koko kylälle. Monet asiakkaamme ovat todenneet, että meillä on nyt ihan oma Risma, apulaismyymäläpäällikkö Mira Raitio kommentoi uudistuksen valmistumisen jälkeen.

Koronavuosi siivitti ruoan verkkokaupan nousukiitoon, mikä näky vahvana kasvuna myös Keskimaan ruoan verkkokauppapalveluissa Seppälän Prismassa ja Mestarin Herkussa. Esimerkiksi Seppälän Prismassa verkko-ostaminen kasvoi 118 %. Keväällä koronatilanteen synkimpänä aikana Prismassa oli parhaimmillaan yhtä aikaa töissä kymmeniä tuotteiden keräilijöitä. Tuotteiden säilytykseen vuokrasimme kylmä- ja pakastekontteja, jotta mahdollisimman moni halukas asiakasomistajamme pystyi tekemään ruokaostoksensa verkossa.

Koronatilanteen mukanaan tuomiin asiakasomistajiemme muuttuneisiin ostamisen tarpeisiin vastasimme kehittämällä nopeasti ruoan tilaus- ja toimituspalvelun Keskimaan Kauppa-avun. Sen avulla ostoksia pystyi tekemään Foodie-sovelluksen tai verkkosivuston toimipaikkakohtaisia tuotetietoja hyödyntäen ja tilauksen sähköpostilla tai puhelimella tehden. Kauppa-apu käynnistettiin neljällä paikkakunnalla, mutta se laajennettiin nopeasti toimimaan kaikissa marketkaupan yksiköissämme. Tuotteiden keräilyyn sekä puhelintilausten vastaanottoon työntekijät rekrytoitiin suljettujen ravintoloiden ja hotellien henkilökunnan parista.

Loppuvuodesta lanseerasimme Jämsän ja Äänekosken S-marketeissa uuden S-kaupat.fi-palvelun, joka laajentuu alkuvuoden 2021 aikana 10 S-marketiin, kaikkiin Prismoihimme sekä Mestarin Herkkuun.