Matkailu- ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja
ravitsemis-
kauppa

Matkailu ja ravintola luvut

Matkailu -ja ravitsemiskauppa

Matkailu- ja ravitsemiskauppaa koronavuosi 2020 kohteli kovalla kädellä. Se näkyi meillä Keskimaassa poikkeuksellisen vahvasti, koska liiketoiminnassamme ravintoloilla ja hotelleilla on varsin merkittävä rooli.

Kuten muussakin toiminnassamme, myös ravintoloissa ja hotelleissa nostimme liiketoiminnan sijasta työntekijöiden ja asiakkaiden terveyden ja turvallisuuden etusijalla. Ihmisten hyvinvoinnin takaamiseksi päätimme alusta alkaen tehdä kaiken mahdollisen, mitä tehtävissä on – eli selkeästi enemmän, kuin mitä laki ja viranomaismääräykset ovat edellyttäneet. Vastuullisena toimijana olemme esimerkiksi pitäneet molemmat yökerhomme suljettuina yhtäjaksoisesti maaliskuusta 2020 lähtien. Niiden avaamista ei ole harkittu kertaakaan vuoden aikana, vaikka se olisi ollut viranomaismääräysten puitteissa täysin sallittua. Toimintatapamme ansiosta ravintoloissamme ei ollut vuoden aikana työperäisiä koronatartuntoja. Onnistuimme takaamaan asiakkaillemme turvallisen asioinnin ja henkilöstöllemme turvalliset työolosuhteet koko vuoden ajan.

Toimialan myynnin ja tuloksen näkökulmasta vuosi oli sanalla sanoen katastrofaalinen. Pitkäaikainen, tuloksekas ja vakaa kasvu-ura kääntyi maaliskuussa syöksylaskuun, kun jouduimme sulkemaan lähes kaikki ravintolamme ja toisen hotelleistamme. Tilanne liki normalisoitui kesäkuukausina, mutta jatkui taas loppuvuoden ajan ennennäkemättömän haasteellisena. Vaikka ravintolat pidettiin avoinna, myynnistä menetettiin lähes puolet.

Koronakriisi näytti ensimmäisiä merkkejään Keskimaassa maaliskuun alkupäivinä, jolloin suurimpiin tapahtumiin alkoi tulla peruutuksia. Valmiuslain käyttöönoton jälkeen liki kaikki kevään ja kesän varaukset peruuntuivat tai siirtyivät nopealla syklillä. Muutokset vaikuttivat välittömästi etenkin Paviljonki Ravintoloihin sekä Sokos Hotelleihimme.

Original Sokos Hotel Alexandra suljettiin yli kolmeksi kuukaudeksi. Poikkeustilan alkuvaiheessa selvitimme Jyväskylän kaupungin kanssa yhteistyössä mahdollisuutta muuttaa Alexandran tilat sairaalakäyttöön, mikäli koronatilanne sitä vaatii. Onneksi tähän ei kuitenkaan ollut lopulta tarvetta.

Solo Sokos Hotel Paviljonki majoitti asiakkaita läpi vuoden, myös ravintoloiden sulkuaikana. Kesälomakaudella hotelleissa päästiin liki normaaleihin käyttöasteisiin kotimaan lisääntyneen lomamatkustuksen ansiosta. Vilkkaimpina loma-aikoina heinäkuussa Paviljongissa ja Alexandrassa oli majoittumassa lähes 1 000 vapaa-ajan matkalaista per päivä. Hiljaiselo kuitenkin jatkui taas syksyllä ja loppuvuonna. Ulkomaiset turistit sekä ryhmämatkustuspuuttuivat käytännössä kokonaan ja yksittäinen työmatkustus oli minimissään.

Jyväskylän suosituimpiin ravintoloihin kuuluvassa Revolutionissa ehdittiin toteuttaa ennen koronarajoitusten voimaanastumista alkuvuonna 2020 remontti, jossa ravintolan ilmettä uudistettiin, ravintolasalin muunneltavuutta parannettiin ja palvelumallia hiottiin uudelle vuosikymmenelle.

Kun asiakkaat pääsivät kesällä pitkän odotuksen jälkeen vihdoin tutustumaan uudistuneeseen Revolutioniin, väkeä riitti ja myyntiä kertyi odotuksia paremmin. Koronarajoitusten poistuttua kesällä yllettiin jopa kaikkien aikojen myyntiennätykseen.

Koronatilanteen suvantovaiheesta huolimatta halusimme pelata työskentelyn ja asioinnin turvallisuuden osalta varman päälle, joten Revolutionissa keskityttiin kesän ja syksyn ajan pelkästään ruokaravintolana toimimiseen. Esiintyjiä ravintolaan otettiin vain show and dinner -teemailtoina, jolloin ohjelman seuraaminen tapahtui pöytien äärellä illallisen lomassa.

Ravintoloissa sisällä syömisen kieltämisen jälkeen siirryimme keväällä suosituimmissa Hesburgereissamme Sokkarilla ja Seppälässä sekä ravintola Revolutionissa take away -annosten myyntiin. Revolutionin keittiössä valmistettiin noutoruokaa lounasannoksina sekä listalta, johon koottiin Revolutionin ohella VENNin ja Green Eggin pakattavaksi ja kuljettavaksi soveltuvia suosikkiruokia. Take away-tilauksia saatiin päivittäin runsaasti, vilkkaimpina päivinä jopa 500. Sesonkituotteista esimerkiksi äitienpäivän brunssiboxia myytiin 200 kappaletta. Valtaosan tilauksista asiakkaat tekivät Wolt-mobiilisovelluksella, joka otettiin käyttöön noutoruoan valmistukseen siirryttäessä.

Vaikka ravintolat olivat kesästä lähtien loppuvuoden ajan avoinna lähes normaalisti, noutoruoalle riitti kysyntää kaikissa toimipaikoissamme, erityisesti nopean syömisen palveluissa. Kauppakeskus Sokkarin Hesburgerissa oli vuoden lopulla 60 prosenttia kaikesta myynnistä ulosmyyntiä. Take away -kasseja asiakkaille pakattiin keskimäärin 138 päivittäin, määrän noustessa vilkkaimpina päivinä pariin sataan. Pääosan noutoruoasta asiakkaat tilasivat ravintolaruoan kuljetuspalvelujen Foodoran ja Woltin kautta.

Maaliskuun lopulla toimipaikkojen sulkuaikana jouduimme lomauttamaan enimmillään 463 työntekijäämme. Ennen lomautuksen alkua useat työntekijämme käyttivät vuosilomiaan, jotta palkkaa voitiin maksaa mahdollisimman pitkään.

Matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialalla työskenteleviä keskimaalaisia ryhdyttiin kuitenkin jo sulkuajan alkuvaiheessa työllistämään ruokakauppaan, johon siirtyikin nopeassa tahdissa useita kymmeniä työntekijöitä. Lisäksi monet lomautetuista ottivat vastaan yksittäisiä työvuoroja tai lyhyitä pätkiä töitä, jotka eivät kuitenkaan johtaneet lomautuksen päättymiseen.

Työmäärän lisäännyttyä marketkaupan puolella, pääsimme toukokuun puoleen väliin mennessä kutsumaan jo pari sataa keskimaalaista takaisin töihin. Kesällä viimeisetkin lomautukset voitiin purkaa. Syksyn ja talven mittaan edelleen kymmenet hotelli- ja ravintola-alan työntekijämme ovat työskennelleet satunnaisesti tai pidempiaikaisesti kaupan puolen tehtävissä.

Paviljonki Ravintoloissa työskentelevän Tarja Salmen ammatillinen kotipesä on ollut suljettuna jo vuoden ajan lähes yhtäjaksoisesti, muutamia yksittäisiä tapahtumapäiviä lukuun ottamatta.

– En ole kuitenkaan joutunut olemaan päivääkään lomautettuna. Töiden loppuessa Paviljongissa, siirryin saman tien Seppälän Prismaan töihin, vaikka minulla ei ollut minkäänlaista työkokemusta kaupasta.

Kesälomien jälkeen Tarjaa tarvittiin Jyväskeskuksen Rossossa.

– Ravintola-alalla olen koko ikäni työskennellyt juhla-, kokous- ja tapahtumapuolella, joten oli todella mielenkiintoista päästä tutustumaan á la carte -ravintolan toimintaan, hän kertoo.

Ahkeruudestaan, joustavuudestaan ja toimeliaisuudestaan kiitosta saanut Tarja siirtyi vuoden vaihteessa jälleen kaupan puolelle, kiertämään eri toimipaikoissa aina sen mukaan, missä lisävoimia milloinkin tarvitaan. Tutuiksi ovat tulleet likimain kaikki Keskimaan Prismat, S-marketit ja Salet Jyväskylän seudulla, Laukaata ja Tikkakoskea myöten. Ajokortittomana Tarja kulkee työmatkansa linkillä.

– On aivan käsittämättömän hienoa, että työnantaja pystyy tarjoamaan korvaavaa työtä, jonka ansiosta työntekijät selviävät korona-ajan ylitse joutumatta taloudelliseen ahdinkoon, hän kiittelee.

Original Sokos Hotel Alexandran lounas- ja kokousravintola Franseskan ravintolapäällikkö Minna Ahonen kuvaili alkukesällä ilmestyneessä henkilöstölehdessämme tunnelmiaan oman toimipaikan sulkemisesta ja marketkaupan puolelle siirtymisestä.

– Kun Alexandra pantiin kiinni, tunsin alkushokissa ahdistusta. Ajettiin sataakahtakymppiä päin seinää. Pölyn laskeuduttua oli todella epäuskoinen, outo ja tarkoitukseton olo. Tunsin huolta myös työryhmäläisteni jaksamisesta kaiken keskellä.

Ahdistus loppui, kun asiat alkoivat selkiytyä.

–  Siirryin töihin Uuraisten Saleen, pääsin taas tekemään merkityksellistä työtä ja kokemaan oloni tarpeelliseksi­. Onneksi suurimmalla osalla työryhmäni jäsenistäkin on töitä. Erityisen tärkeää on pitää heihin yhteyttä, kun olemme hajallaan pitkin toimipaikkoja. Olemme yhdessä todenneet, että tästäkin selvitään.