Seppälän uusi Prisma on ympäristöystävällisen hypermarketrakentamisen taidonnäyte. Kiinteistöön on ladattu kaikki nykypäivän kaupparakentamisen ekologinen tietotaito.
Seppälän Prisma on kokonaisalaltaan kaksi kertaa edeltäjäänsä suurempi. Neliömäärän kasvusta huolimatta kiinteistön energiankulutus on samalla tasolla kuin ennenkin. Kulutuksen seuranta on hyvin tarkkaa: kiinteistössä on 143 mittauspistettä, joista nähdään niin lämmön, sähkön kuin veden kulutus tunnin tarkkuudella.
Uudessa Prismassa tärkeimmät ympäristöä säästävät ratkaisut liittyvät lauhdelämmön hyödyntämiseen sekä lattialämmitykseen, joka on ilmanvaihtoon perustuvaa lämmitystapaa huomattavasti tehokkaampaa. Merkittävä edistysaskel on myös se, että kylmälaitteissa käytetään kylmäaineena hiilidioksidia, joka on keinotekoisia aineita merkittävästi ekologisempaa.
Seppälässä on Suomen ensimmäinen Prisma, jonka valaistus on toteutettu sekä sisällä että ulkona yksinomaan ledeillä. Missään muussa Prismassa ei ole aiemmin tehty vastaavaa valaistusratkaisua, joka on laadukas, mutta säästää samalla energiaa ja ylläpitokustannuksia. Prismaan räätälöidyt liki 800 valaisinta säästävät sähköä jopa 40 %.
Lisää aukioloaikaa, kulutus samalla tasolla
Keskimaa on kunnostautunut energiansäästäjänä: kulutus on pieneni vuosien 2013-2015 aikana 15 megawattituntia (= 15 000 000 kwh = 833 omakotitalon keskikulutus vuodessa). Vuonna 2016 kaupan uudet aukioloajat lisäsivät palveluaikaa jopa 28 tuntia viikossa, minkä ennakoitiin kasvattavan energiankulutusta Keskimaassa noin 6 %. Säästötoimien ansiosta vuositasolla päädyttiin kuitenkin sähkön kulutuksessa edellisvuoden tasolle. Lämpöenergian kulutus kasvoi 1,6 % ja veden kulutus 0,6 %.
Original Sokos Hotel Alexandrassa käynnistyi mittava hotelliuudistus loppukesällä 2016.
– Haluamme tarjota hotellivieraillemme yhä parempia asiakaskokemuksia. Henkilökuntamme on nostanut omalla työllään hotellin palvelukulttuurin erinomaiseksi. Uudistuksen myötä saamme fyysiset puitteet samalle laatutasolle, hotellinjohtaja Hannu Nirkkonen tiivisti uudistuksen tavoitteen.
Vaikutteita keskisuomalaisesta luonnosta
Hotelliuudistus käynnistyi kiinteistön vanhimmasta osasta. Asemakadulle avautuva julkisivu kirkastaa Jyväskylän ydinkeskustan kaupunkikuvaa ja toimii samalla Valon kaupungissa uutena modernin kaupunkivalaistuksen esittelykohteena. Uudistettavaan hotellisiipeen valmistuu kesällä 2017 viiteen kerrokseen 65 uutta huonetta, helmenä 60-neliöinen Aalto-sviitti. Huoneiden värimaailma ja materiaalivalinnat saavat vaikutteita keskisuomalaisesta luonnosta sekä Alvar Aallon arkkitehtuurisista väreistä, tyyleistä ja muotokielestä. Huoneiden kaikki kiinteät kalusteet valmistaa Palokan Puutuote Oy.
Jalo kitchen & lounge avattiin maaliskuussa
Hotelliremontin ensimmäinen tärkeä etappi saavutettiin, kun uniikki Jalo-ravintola avattiin uudistettuna maaliskuussa.
– Jalo kitchen & loungen ytimessä ovat asiakkaat, viihtymään kutsuva miljöö sekä maukas, monta makumaailmaa yhdistävä ruoka. Haluamme tehdä asiakkaamme ja heidän vatsansa iloisiksi, ravintolapäällikkö Jaska Lahti kuvailee.
Hyvät ja tuoreet raaka-aineet uudenlaisilla tavoilla valmistettuna takaavat entistä hienompia makunautintoja. Ruokalista on lihapainotteinen, mutta myös kevyempiä vaihtoehtoja on tarjolla. Esimerkiksi kasvisruokatrendi huomioidaan satokausikalenteria mukaillen. Päivän kala-annos valmistetaan siitä raaka-aineesta, jota lähivesistä kulloinkin nousee. Jaloon järvikalan toimittaa Kalaliike Mäkinen. Muita paikallisia yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Jyväs Pakari, Roinilan Aromiliha, Paahtimo Papu sekä Panimo Hiisi.
Jalon juomatarjonnassa korostuvat voimakkaimmin oluet. Viinivalikoima on runsastunut ja nousussa olevat alkoholittomat vaihtoehdot lisääntyneet.
Kesään mennessä Jalon yhteyteen valmistuu uusi, Jyväskylän ensimmäinen ympäri vuoden avoinna oleva terassi terassi Asemakadun varrelle.
Jyväskylän Fransmanni palkittiin keväällä 2016 ketjun parhaana ravintolana. Valinnassa korostui kokonaisvaltainen onnistuminen. Jyväskylän Fransmannissa on valintaraadin mukaan tehty pitkäjänteisesti ja tasalaatuisesti tasokasta ja tuloksellista työtä: toteutettu brändiä laadukkaasti, kehitetty toimintaa, asiakkaat ovat tyytyväisiä ja tulos kohdallaan. Lisäksi henkilökunta puhaltaa yhteen hiileen ja suhtautuu intohimolla asiaansa.
Saara Manninen kurvaa autollaan ABC:n mittarikentälle Hirvaskankaalla. Pysähdyttyään hän ottaa puhelimen käteensä, näppäilee pari sekuntia, nousee ulos autosta, tarttuu polttonestepistooliin ja alkaa tankata.
– Mobiilitankkaus on todellakin maailman helpoin tapa tankata. Otin palvelun käyttöön heti, kun se tuli Keskimaan ABC-asemille viime kesänä.
S-mobiiliin sisältyvä palvelu sujuvoittaa tankkaamista, kun lompakkoon ja maksukortteihin ei tarvitse edes koskea.
– Talven pakkaskelien aikaan mobiilitankkaus tuntuu vielä mukavammalta. Ei tarvitse sormet jäässä pelata maksupäätteen kanssa, Saara toteaa.
Tankkauksesta tulee puhelimeen kuitti likimain samalla hetkellä, kun pistoolin laittaa paikalleen mittariin.
– Minulla on tapana ottaa myös paperikuitti, johon laitan ajetut kilometrit ylös. Ne voi kyllä syöttää S-mobiiliinkin.
Hirvaskankaan ohella Saara tankkaa tavallisimmin ABC:llä Palokassa tai Seppälässä.
– Palvelu on toiminut moitteettomasti. Vain kerran on puhelimeni sijaintipaikannuksessa tai sovelluksessa ollut jotain häiriötä, jolloin tankkasin vanhaan malliin, hän kertoo.
Lähimaksuominaisuus tulee automaattisesti kaikkiin uusiin ja uusittaviin S-Etukortti Visa Debit ja Credit/Debit -kortteihin. Alle 25 euron korttimaksu suoritetaan käyttämällä korttia maksupäätteen lähellä, eikä PIN-koodia tarvitse näppäillä. Bonukset voi kirjata aina lähimaksuominaisuudella, ostosten loppusummasta riippumatta. Lähimaksaminen helpottaa asiointia esimerkiksi kahviloissa ja ravintoloissa, joissa ostokset ovat pieniä ja nopeus kassalla valttia.
Anu Matilainen
Anna Puupponen
Jyväskylän kävelykadun varrella sijainneen Original Sokos Hotel Jyväshovin toiminta päättyi vuoden 2016 helmikuun lopussa. Keskimaa onnistui kahdella muulla kaupungissa toimivalla Sokos Hotellillaan paikkaamaan Jyväshovin jättämän aukon niin hyvin, että majoituskauppa pysyi edellisvuoden tasolla.
78-vuotias Jyväshovi jouduttiin sulkemaan liiketilojen vuokrasopimuksen päättymisen vuoksi. Hotelli toimi Jyväskylän Kauppalaisseuran Säätiön omistamissa liiketiloissa. Pitkään jatkuneista neuvotteluista ja lukuisista tarjouksista huolimatta Keskimaa ei päässyt säätiön kanssa sopimukseen hotelli- ja ravintolaliiketilojen jatkovuokrauksesta. Jyväshovin henkilöstölle taattiin hotellin lopettamisesta huolimatta työpaikan säilyminen Keskimaassa. Kaikki halukkaat työntekijät työllistettiin osuuskaupan muihin toimipaikkoihin.
Vuonna 1938 avatulla Jyväshovilla oli pitkä ja värikäs historia. Osuuskauppa Keskimaa osti hotellin vuonna 1978, minkä jälkeen sitä ehdittiin laajentaa ja uudistaa kuuteen otteeseen. Vilkkaasta ja monipuolisesta ravintolatoiminnastaan tunnetussa Jyväshovissa toteutettiin useita, omana aikanaan hyvin menestyneitä ravintolaliikeideoita, muun muassa tiettävästi ensimmäinen disco pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Jyväshovista on lähtöisin myös Suomen suurin vuosittainen urheilutapahtuma, Neste Oil Rally Finland.
Lievestuoreelainen Salla Kuitunen ei käy ruokakaupassa. Ruokaostokset hän hoitaa kotona Foodie.fi:ssä, Seppälän Prisman Kauppakassi-palvelun kautta.
– Olen käyttänyt Kauppakassia siitä lähtien, kun uusi Prisma avautui. Teen tilauksen Foodies.fi:ssä ja käyn hakemassa valmiiksi kerätyt tuotteet kotimatkalla. Menikin useampi viikko, ennen kuin kävin uudessa Prismassa myymälän puolella, vaikka teenkin siellä kaikki ruokaostokset, Salla Kuitunen kertoo.
Kauppakassi on merkittävästi helpottanut lapsiperheen arkea.
– Vältän viimeiseen asti työ- ja hoitopäivän jälkeen lasten kanssa ruokakauppaan menemistä, koska se ei ole hauskaa kenellekään. Kyse on siis ennen muuta mukavuudenhalusta. Kun teen ruokaostokset verkossa, myös heräteostokset vähenevät ja sitä kautta ruokahävikki pienenee. Ostoskorin sisältö on paremmin suunniteltu ja vastaa todellista tarvetta, Salla perustelee.
Tuoreus ja laatu kohdallaan
Ostoslistaa Salla täyttelee pitkin viikkoa, yleensä silloin, kun lapset ovat nukkumassa. Ostosten tekoa helpottaa se, että kaikki tavallisimmat tuotteet voi nostaa listalle kätevästi tilaushistoriasta.
– Koska teen tilauksen kerran viikossa, olen kirjoittanut viestikenttään toiveen pitkistä päiväyksistä. Tuoreuden ja laadun suhteen ei olekaan ollut mitään moitittavaa. Olen antanut luvan myös korvata tuote, jos valitsemani tuote on jostain syystä loppunut.
Foodieta on Sallan mukaan helppo käyttää. Ruokaostosten noutokin on onnistunut aina muutamassa minuutissa.
– Monesti olen töistä tullessa katsonut Prisman täyttä parkkipaikkaa ja onnitellut itseäni, kun olen ajanut Kauppakassin oven pieleen vapaaseen ruutuun.
Kassit vain pieni miinus
Sallaa on välillä mietityttänyt Kauppakassista kertyvien muovikassien määrä, sillä kaikki erilaista säilytystä tarvitsevat tuotteet on pakattu eri kasseihin. Palvelussa onkin kartoitettu erilaisia vaihtoehtoja muovikasseille. Ainakaan vielä ei parempaa, järkevämpää ja viranomaisten hyväksymää vaihtoehtoista ratkaisua ole kuitenkaan löytynyt.
– Kassit ovat silti pieni miinus muuten toimivassa palvelussa, johon olen ollut todella tyytyväinen. Palvelu kiinnostaa paljon myös ystäviämme ja työkavereitani. Siitä ollaan ihmeissään ja innoissaan, erityisesti keräysmaksun edullisuus on ollut positiivinen yllätys niin minulle kuin muillekin.
Tästä KAUPPAKASSIIN
Palokan Prisma sai syksyllä 2016 uuden ilmeen. Prisman päivittäistavaravalikoima kasvoi, kalusteita vaihdettiin, kylmäkalusteita lisättiin, myymälän energiatehokkuutta parannettiin ja esillepanoja uudistettiin
– Selkeä myymälä, asiakkaillemme yhä osuvampi valikoima, kiinnostavat merkit ja edullinen tuotteistus takaavat helpon ja nopean asioinnin, Prisma-johtaja Tommi Viitanen summasi.
Keskimaassa on vuodesta 1991 lähtien ollut tapana tehdä joululahjoitus järjestölle, joka edistää tavalla tai toisella keskisuomalaisten ihmisten hyvinvointia.
Vuoden 2016 joululahjoitus, yhteensä 10 000 euroa, jaettiin tasan kahteen kohteeseen. Lahjoituksen saivat SOS Lapsikylä Keski-Suomi sekä Sotiemme veteraanit –keräys, jolla kunnioitetaan Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden sankareita, sotiemme veteraaneja. Keskimaan lahjoittamat varat kohdennetaan suoraan keskisuomalaisten veteraanien arkielämän tukemiseen.
Keskimaan joululahjoituksen saajia ovat aiemmin olleet muun muassa Joulupuu-keräys, Pelastakaa Lapset ry, Keski-Suomen neuvolat, Pelastusarmeijan sosiaalinen perhetyö, Arvokas vanhuus –keräys sekä keskussairaalan lastenosasto.
Leppäveden vanhan koulun pihalle Ässäkenttä avattiin elokuussa muutama päivä syyslukukauden alkamisen jälkeen.
– Meillä on joka päivä kaksi pitkää, puolen tunnin välituntia, jotta peli kentällä ei lopu heti kesken ja lapset ehtivät saada kunnolla hien pintaan. Innokkaita pelaajia on niin paljon, että luokille on jaettu omat välituntivuorot kentälle, kertoo opettaja Hannes Heinilä.
Ässäkentällä pelataan jalkapallon lisäksi koripalloa ja salibandyä, keleistä riippumatta. Lumesta kenttä puhdistetaan yhteisvoimin kolaamalla.
– Iltaisinkin oppilaat kokoontuvat kentälle, eivätkä notku enää nuorisotalon nurkilla. Liikkumisen lisääntymisen ohella oppilaiden yhteishenki on kasvanut ja tunneilla keskitytään paremmin, opettaja Tiina Rautio kuvailee.
Kenttävuoroista pidetään kiinni
Uuraisten koulukeskuksessa Ässäkenttä on ollut ahkerassa käytössä viime vuoden syyskuusta lähtien. Leppäveden tapaan myös Uuraisilla eri luokilla on kentälle omat välituntivuorot, joista oppilaat pitävät tiukasti kiinni.
– Ylivoimaisesti suosituin laji on jalkapallo, jota pelataan ympäri vuoden väli- ja liikuntatunneilla. Pienimmät koululaiset ovat kehittäneet myös ihan oman pelin käsi- ja jalkapalloa yhdistäen, koulukeskuksen rehtori Sami Pasanen kertoo.
Iltaisin kenttää kuluttavat yläasteikäiset koripallon pelaajat, samoin paikalliset seurat, muun muassa naisten salibändy- ja jumppaporukka.
– Kenttä on toiminut todella hyvin. Sitä ei ole tarvinnut korjata, eikä minkäänlaisia järjestyshäiriöitä ole ollut, rehtori kiittelee.
Kännykät taskuun ja liikkumaan
S-ryhmän ja Suomen Palloliiton tavoitteena on pystyttää kuntien kanssa 100 lähiliikuntakenttää suomalaisten alakoulujen pihoille. Osuuskaupat sponsoroivat jokaista monitoimikenttää 10 000 eurolla. Kunnan ja Palloliiton osuudet ovat likimain samaa luokkaa.
Palloliiton Keski-Suomen piirin kehitysjohtaja Ali Kangas-Hynnilä muistuttaa, että korkeatasoinen liikuntapaikka lähellä on paras houkutin, jolla lapset innostuvat jättämään kännykät taskuun ja liikkumaan. Kaiken lisäksi kentät ovat vapaasti kaikkien käytössä seurajäsenyyksistä tai pelaajalisensseistä riippumatta.
– Yhteistyöllä saadaan kohtuullisen pienillä panostuksilla tavattoman paljon hyvää aikaiseksi, hän toteaa.
Jyväskylän Sokos-tavaratalossa palveleva Mestarin Kukka siirtyi uuteen paikkaan Sokoksen pohjakerroksen pääkäytävän varrelle. Kukan yhteyteen tuotiin uutena palveluna Kioski, josta myydään kortit, lehdet, pokkarit, tupakkatuotteet, makeiset sekä Veikkauksen palvelut.
– Myynnin kasvut ovat olleet hurjia kukissa, korteissa ja lehdissä. Itse paikan päällä tehtyjä sekä valmiina meille tulleita edullisempia kukkakimppuja menee todella paljon. Myös Veikkaus on myynyt hyvin, myymäläpäällikkö Miikka Mikola kuvaili muutama viikko muuton jälkeen.
Asiakkaat kiittelivät Mestarin Kukan uutta paikkaa luontaisen kulkureitin varrella, samoin houkuttelevaa myymälämiljöötä.
– Palautteet ovat olleet hämmentävän positiivisia. En muista, milloin olisimme viimeksi saaneet näin paljon kehuja asiakkailtamme.
Asiakkaat ovat tykänneet kovasti myös Mestarin Herkun PikAterian uudistuksista. Kaikki asiakaspaikat on keskitetty liukuportaiden suunnalta katsottuna pääkäytävän oikealle puolelle, palvelutiskiä vastapäätä. Samalla paikkamäärä on kasvanut.
– Pöydät ovat rauhallisempia, joten niiden ääreen on mukavampi istahtaa syömään tai kahville.
Mestarin Herkku, Mestarin Kukka ja Kioski palvelevat maanantaista lauantaihin kello 7-23 sekä sunnuntaisin kello 12-23.
Suosittu Raflaamo.fi uudistui syksyllä 2016 entistä kätevämmäksi ja kattavammaksi ravintola-asiakkaan apuriksi. Noin 500 S-ryhmän toimipaikan tiedot kokoavan verkkopalvelun avulla ravintolan valinta on helppoa, elämyksellistä ja inspiroivaa. Käyntikertoja on kuukausittain yli 600 000.
Keskimaa tarjoaa vuosittain kesätyöpaikan sekä työharjoittelupaikan yhteensä noin 700 nuorelle. Varsinaiset kesätyöntekijät toimivat vakituisen henkilökunnan kesälomien tuuraajina ja tervetulleena lisätyövoimana kiireisinä kesäkuukausina. Osalle kyseessä on ensimmäinen työpaikka Keskimaassa, toiset ovat puolestaan jo kesätyön konkareita.
Oppia tekemällä
Waruth Jenwithee sai kokkiopintojen harjoittelujakson jälkeen kesätyöpaikan Trattoria Aukiosta.
– Ensimmäisestä harjoittelupäivästä lähtien minut otettiin hienosti osaksi ryhmää. On opetettu ja neuvottu. Opin näkemällä ja tekemällä paljon enemmän kuin kirjoista lukemalla.
Thaimaasta Suomeen 12 vuotta sitten muuttaneella kesätyöntekijällä oli selkeä käsitys siitä, miten töitä pitää tehdä.
– Olen ahkera ja pistän parastani. Hyvin on mennyt, mutta hiomista on paljon.
Sosiaalisten taitojen kasvattaja
Janne Lahtinen on ollut Kodin Terrassa kesätöissä kolmena kesänä. Muina aikoina hän tekee vuoroja yliopisto-opintojen lomassa.
– Tämän hienompaa kesätyöpaikkaa ei voisi olla. Täällä on ihan loistava, helposti lähestyttävä, joustava ja avoin työporukka. Tykkään myös myymisestä ja asiakkaalle sopivimman ja parhaimman ratkaisun etsimisestä. On mukavaa haastaa itsensä tavoittelemaan uusia myyntitasoja.
– Terrasta hankittu työkokemus on ollut kasvattavaa. Olen oppinut kuuntelemisen taitoa ja sosiaalista kanssakäymistä erilaisten ihmisten kanssa.
Reippaasti ja hyvällä mielellä
Lauri Pylvänäinen pääsi Toivakan Saleen kesätöihin sen jälkeen, kun hän oli myymälässä työharjoittelussa merkonomiopintoihinsa liittyen. Työharjoittelujakson ja kesäpestin alkamisen välissä Lauri osallistui kesätyöntekijöiden yhteisrekrytointiin Palokan Prismassa.
– Käytiin läpi pelisääntöjä sekä opeteltiin kassatoimintoja ja hyllytystä. Rekrytointi oli tosi hyvä. Vetäjät neuvoivat, opastivat ja vastasivat kärsivällisesti kysymyksiin, Lauri kiittelee.
Psykologian opiskelija Nina Heinonen on saanut Salesta arvokasta työkokemusta jo useammalta kesältä.
– Arvostan tätä työporukkaa todella paljon. Ryhmän jäsenet ovat hyvin sitoutuneita työhönsä, joustavat aina tarvittaessa, pitävät yllä hyvää yhteishenkeä ja tekevät töitä ripeästi, reippaasti ja hyvällä mielellä.
Sosiaalisten taitojen kasvattaja
Janne Lahtinen on ollut Kodin Terrassa kesätöissä kolmena kesänä. Muina aikoina hän tekee vuoroja yliopisto-opintojen lomassa.
– Tämän hienompaa kesätyöpaikkaa ei voisi olla. Täällä on ihan loistava, helposti lähestyttävä, joustava ja avoin työporukka. Tykkään myös myymisestä ja asiakkaalle sopivimman ja parhaimman ratkaisun etsimisestä. On mukavaa haastaa itsensä tavoittelemaan uusia myyntitasoja.
– Terrasta hankittu työkokemus on ollut kasvattavaa. Olen oppinut kuuntelemisen taitoa ja sosiaalista kanssakäymistä erilaisten ihmisten kanssa.
Keskimaan palveluksessa oli aktiivisessa työsuhteessa vuoden 2016 aikana keskimäärin 1 834 henkilöä. Kauppojen aukioloaikojen vapautuminen, henkilöstön moniosaamisen vahvistuminen sekä työvuorosuunnittelun ja monitoimipaikkatyöskentelyn kehittyminen mahdollistivat työntekijöille entistä kattavampia työsuhteita. Keskimaassa maksettiin vuonna 2016 historian suurin palkkasumma: kokonaishenkilöstökulut olivat yli 68 miljoonaa euroa (edv 63,2 milj.€).
Työtä monessa toimipaikassa
Pedro Kantalainen tekee pääsääntöisesti töitä Seppälän Prismassa, mutta myös muut Jyväskylän Prismat, Mestarin Herkku ja S-market Vaajala ovat hänelle tuttuja työpaikkoja. Monessa toimipaikassa työskentely kasvattaa työtuntien määrää mukavasti.
– Teen mieluummin töitä kuin istun kotona, joten olen ottanut tarjottua työtä aina mielelläni vastaan, hän perustelee.
– En olisi ikinä ennakkoon arvannut, miten hieno työpaikkana tämä on. Olen saanut tehdä todella monenlaisia työtehtäviä, työkaverit ovat mahtavia ja asiakkaat mukavia. Haluan jatkaa työskentelyä Keskimaassa, joka tarjoaa juuri niitä hommia, joita tykkään eniten tehdä, hän jatkaa.
Vetouistelun SM-kilpailujen saalis saatiin ensimmäisen kerran myyntiin vähittäiskauppaan vuonna 2016 Jyväskylässä. Päijänteellä järjestettyjen kilpailujen saaliskalat myytiin Jyväskylän Prismojen sekä S-market Vaajalan palvelutoreilta. Jyvässeudun Uistelijoiden isännöimissä kilpailuissa kalat pakattiin heti veneessä jäihin. Punnituksen jälkeen ne tuotiin Seppälän Prismaan fileoitaviksi.
– Kalaa tuli yhteensä 1 300 kiloa. Kuha loppui jo muutamassa tunnissa, mutta haukea riitti pidempään. Asiakkaat olivat tästä kalamarkkinatempauksesta kovasti mielissään, kertoi Seppälän Prisman palvelutorista vastaava, kisat järjestäneen seuran puheenjohtaja Vesa Saikkonen.
Keskisuomalaiset ruokatuotteet nostettiin pääosaan Seppälän Prisman Lähiruokamarkkinoilla. Mukana oli kolmisenkymmentä pientä ja vähän isompaakin elintarvikealan yritystä Keskimaan toimialueelta.
– Paikallisten tuotteiden osuus koko valikoimasta on pieni, mutta niiden merkitys on sitäkin suurempi. Asiakkaamme haluavat suosia lähiruokaa, joten sitä pitää olla tarjolla niin paljon kuin mahdollista. Pyrimme edelleen kasvattamaan lähituotteiden valikoimaa, ja kannustamme paikallisia elintarviketoimijoita ottamaan rohkeasti yhteyttä, Prisman päivittäistavaraosaston myyntipäällikkö Sami Riikola korosti.
S-marketit nostavat kuukausittain esiin paikallisia sekä pienten valmistajien tuotteita Kotoisat-listoilla. Kriteereinä ovat kotimaisuus, aito maku ja kotoisa tunnelma, joka ajaa ohitse maakunta- ja kilometrirajoista. Jokaisen S-marketin henkilökunta valitsee itse tuotteet Kotoisat-listalle.
– Tämä on ehdottomasti hyvä juttu. Meillä on todella paljon pienten ja paikallisten valmistajien tuotteita, jotka ansaitsevat tulla nostetuksi paremmin esille, Tiina Hyytiäinen, Jaana Vesterinen ja Jenni Lindqvist Jämsän S-marketista totesivat.
Keskimaa avasi ravintola Bran uudelleen heinäkuussa 2016 muutaman kuukauden kiinniolon jälkeen.
– Uusi Bra on entistä räväkämpi, Jyväskylän rohkein yökerho, johon halutaan tulla paitsi bilettämään kavereiden kanssa, myös tapaamaan henkilökuntaa, ravintolapäällikkö Jukka Puhalainen totesi.
Bra2:sta hän kuvaili rennoksi, rohkeaksi, sopivasti seksikkääksi ja kujeilevaksi.
– Se tulee iholle, herättää tunteita ja luo tarinoita. Illan ja yön aikana tapahtuu yllättäviä asioita. Tanssittamisen ja juomien myymisen rinnalla puhuttelemme asiakkaitamme ja tarjoamme mieleenpainuvia, aitoja kokemuksia.
Bra2 koostuu kolmesta osastosta ja kolmesta musiikkimaailmasta, Barista, Beachistä ja Basesta. Äänentoistolaitteisiin ja valoihin on satsattu paljon.
Seppälän uuden Prisman pääkäytävän varrella palvelee neljän erilaisen ravintolan kokonaisuus. Prisman asiakkaiden pitkäaikaiset suosikit Buffa, Presso ja Hesburger siirtyivät uuteen myymälään päivitettyinä ja pidemmillä aukioloajoilla palvellen. Syömisen vaihtoehtoja runsastutti entisestään uudenlainen salaattibaari Urbanfarm.
Keskimaassa henkilökunnalta kysytään vuosittain, mitä mieltä he ovat työnantajastaan, työpaikastaan ja työssä jaksamisestaan.
Syksyllä 2016 toteutetussa tutkimuksessa keskimaalaiset antoivat työnantajalleen yleisarvosanaksi AA+. Kokonaistulos eli TYT-ideksi oli 71,4, kun se vuotta aiemmin oli 72,6. Yleisarvosana pysyi tasolla hyvä+, mikä on merkittävästi maamme yritysten keskiarvon yläpuolella. Parhaimmalla mallilla Keskimaassa ovat työnantajamielikuva sekä johtamis- ja toimintakulttuuri. Palkitseminen koetaan oikeudenmukaiseksi ja päätöksenteko tehokkaaksi. Keskimaan tulevaisuudennäkymät nähdään selvästi valoisampina, kuin yrityksissä yleensä.
Työpanoksen merkitystä korostettava
Heikoimmat arvosanat tutkimuksessa työntekijät antoivat työmotivaatioon liittyvissä asioissa.
– Tämän viestin otamme erittäin vakavasti. Haluamme jokaisen keskimaalaisen ymmärtävän työpanoksensa tärkeyden. Asiakkaidemme tyytyväisyys ratkaistaan päivittäisissä, arkisissa asiakaskohtaamissa. Myyjät, kokit ja tarjoilijat ovat ykkösketjussa luomassa mielikuvaa Keskimaasta ja toteuttamassa positiivisia, ostojen keskittämiseen kannustavia asiakaskokemuksia, toimitusjohtaja Antti Määttä korosti Keskimaan henkilöstölehdessä.
TYT-tutkimuksen tulosten perusteella Keskimaassa tehdään työryhmäkohtaiset kehittämissuunnitelmat, joiden toteuttamista seurataan yhä tarkemmin.
S-ryhmän suurin ABC Pesukatu Jyväskylän Prisma Seppälässä avattiin lokakuussa 2016 uudistettuna. Pesulinjalle on tuotu alan uusinta ja innovatiivisinta vahaustekniikkaa: Shinex-ilmavahaus suojaa auton maalipintaa ja lisää kiiltoa, VTT:n tutkimuksen mukaan keskimäärin 30-60 %. Vahaus lisää myös ajoturvallisuutta, sillä se parantaa tuulilasin ominaisuuksia ja näkyvyyttä muun muassa sadekelillä. ABC Pesukadulla uutta on myös renkaiden kiillotuslaite.
Uusista palveluista huolimatta auton pesettäminen on edelleen ABC Pesukadulla nopeaa: parhaimmillaan linjasto läpäisee jopa 500 autoa päivässä. Vaikka kovimman työn tekevät koneet, Seppälän ABC Car Washissa yksilöllinen esipesu tehdään aina käsityönä. Likavedet käsitellään asianmukaisella tavalla. Kaikki pesuaineet ovat joutsenmerkittyjä ja luonnollisesti hajoavia. Tuotteiden avainlipputunnus kertoo kotimaisuudesta.
Vuoden 2016 aikana Keskimaan ABC-liikennemyymälöissä ravintolakauppa kävi hyvin. Sen sijaan ABC-markettien myynti pieneni kauppojen aukioloaikojen vapautumisen vuoksi. Uuteen tilanteeseen Keskimaa vastasi ABC-liikennemyymälöiden uudistuksilla. Suurimmat remontit toteutettiin ABC Hirvaskankaalla ja ABC Viitasaarella.
Lähikauppa ja Finnmarin shop
Hirvaskankaalla ABC Market palvelee entistä paremmin 24h lähikauppana.
– Marketimme on lähialueen asukkaiden käytetyin ruokakauppa, jonka päivittäistavaravalikoima on kasvanut tuntuvasti, päivittäisen ostamisen ja tuoretuotteiden tarpeita silmällä pitäen. Esimerkiksi Vaasan leipäkaupan tuoreet leipomotuotteet ovat olleet yksi vetovoimatekijämme, joten panostamme niihin entistä enemmän, liikennemyymäläpäällikkö Olli Kinnunen kuvaili uudistuksen valmistuttua.
Marketin yhteyteen avattiin Finnmarin shop-in-shop. Vuodenaikojen mukana elävä valikoima sisältää useita satoja ajankohtaisia, kauniita ja kiinnostavia sisustus- ja lahjatavaroita.
– Sekä paikalliset ihmiset että tien päältä poikkeavat ovat kehuneet valikoimaa ja edullisia hintoja. Tuotteita serveteistä jalkalamppuihin on viety sekä tuliaisiksi että oman kodin kaunistukseksi.
Viitasaarella kattava uudistus
ABC Viitasaarella uudistettiin liikennemyymälän ilme sekä kalusteet, luonnonkaunista paikkaa ja paikallista ilmettä korostaen. ABC Marketin valikoimia päivitettiin painottamalla niitä tuoteryhmiä, joita liikennemyymälästä tavallisimmin ostetaan. Uudet lounas- sekä kassa- ja kahvilinjastot helpottavat ja selkeyttävät asiointia. Ravintolan valikoimiin tuotiin lisää paikallisia tuotteita sekä lisättiin terassilista. WC-tilat remontoitiin ja samalla rakennettiin asiakkaiden toivoma uusi lastenhoitotila. Nelostien varrelle asennettiin uusi ABC-pyloni, jonka päässä on viitasaarella suunniteltu ja valmistettu pystyakselinen Windside-tuuliturbiini. Herkkä laiteuutuus on suunniteltu erityisesti sisämaan matalatuulisille alueille. Täysin äänetön laite tuottaa verkkoon sähköä jo pienelläkin tuulella.
Asiakkaiden muuttuneiden asiointitarpeiden pohjalta muutoksia tehtiin myös ABC Palokan marketissa. Keuruulla ja Joutsassa ABC:t saivat katolleen Lähi ABC:n kyltit. Lähi ABC:llä palvelut räätälöidään entistä kohdennetummin toimipaikan vakituiselle asiakaskunnalle.
Jyväskylän Sokoksessa käynnistettiin syksyllä 2016 iso uudistusurakka. Tavaratalon omat osastot keskitettiin talven aikana ensimmäiseen ja toiseen kerrokseen. Vapautuviin tiloihin on tullut ja tulee edelleen uusia vuokralaisia, jotka vahvistavat talon vetovoimaa ja tuovat Sokokselle kauppakeskusmaisia elementtejä.
Jyväskylän Sokoksessa on järkevöitetty ja tiivistetty tilankäyttöä sekä kehitetty valikoimia vastaamaan paremmin asiakkaiden ostotarpeita. Muutosten taustalla on Sokos-tavarataloketjun päivitetty liikeidea, joka perustuu huomattavasti aiempaa pienempään myyntineliöiden määrään. Tavaratalo keskittyy entistä selkeämmin muotiin, kauneuteen ja kodin sisustamiseen. Jyväskylän Sokoksen kosmetiikkaosasto on edelleen tutulla paikallaan ykköskerroksessa. Naisten pukeutuminen sekä kodin osasto on siirretty tavaratalon toiseen kerrokseen. Lasten osastosta on luovuttu kokonaan. Vapautuviin tiloihin on tullut Keskimaan omia toimintoja ja talon vetovoimaa vahvistavia vuokralaisia. Vuoden 2016 lopulla uudet myymälät avasivat Clas Ohlson sekä Flying Tiger Copenhagen. Keväällä 2017 Mestarin Herkun kerrokseen saapui Partioaitta. Sokos-keskuksessa toimivat jo ennestään Stadium, Jyväskylän uusi Apteekki, Alko, BodyShop, Kultajousi Elegance, Tasosauma sekä Hyvä Olo –parturi-kampaamo-kauneushoitola.
Haasteellinen markkinatilanne
Keskimaa käynnisti marraskuussa 2016 Jyväskylän Sokos-tavarataloa ja Marks & Spencer –myymälää koskevat yt-neuvottelut osana liiketoimintojen uudelleenorganisointia. Neuvottelujen tuloksena Sokokselta ja Marks & Spencer –myymälästä päädyttiin vähentämään 31 henkilöä. 13 henkilön työsuhde muutettiin osa-aikaiseksi tai heidän työsopimuksensa mukaista säännöllistä työaikaa vähennettiin. Toimenpiteisiin johtivat käyttötavarakaupan haasteellinen markkinatilanne ja asiakkaiden ostokäyttäytymisen jatkuva muutos.
– Sokos Jyväskylän toiminta on ollut pitkään tappiollista. Marks & Spencerin osalta hankkeen taustalla ovat S-ryhmän suunnitelmat Marks & Spencer -ketjun franchising-toimintojen tehostamisesta Suomessa, Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtaja Reima Loukkola perusteli.
– Käyttötavarakaupan yleiset näkymät ovat edelleen melko heikot ja verkkokaupan kehitys vaikuttaa jatkuvasti liiketoimintaan. Olemme jo aiemmin varautuneet kysynnän heikkenemiseen ja toteuttaneet merkittäviä kulusäästöjä. Tämä ei ole riittänyt. Meidän on sopeutettava tavaratalon toimintaa vastaamaan kysynnän nykytasoa, hän jatkoi.
Kaikille irtisanotuille on tarjottu Keskimaan muissa toimipaikoissa avautuvia tehtäviä.
Keskimaassa oli vuoden 2016 lopussa yli 125 000 omistajaa. Heidän tahtonsa toteutuminen edellyttää demokraattista päätöksentekotapaa ja selkeitä pelisääntöjä.
Keskimaassa jokaisella luottamuselimellä on osuuskuntalaissa sekä osuuskaupan säännöissä määritellyt tehtävät. Näin päätöksenteko pysyy hyvin organisoituna ja roolitettuna.
Edustajisto valitaan vaalilla
Keskimaassa ylintä päätösvaltaa käyttää edustajisto, jonka asiakasomistajat valitsevat keskuudestaan äänestämällä neljän vuoden välein. Edustajiston tärkeimpiä tehtäviä ovat hallintoneuvoston nimeäminen, tilinpäätöksen vahvistaminen sekä tuloksenkäytöstä, muun muassa ylijäämänpalautuksesta päättäminen.
Vuoden 2017 vaaleissa valitaan Keskimaan 50-jäseninen edustajisto. Aiemmin edustajisto on ollut 100-jäseninen, mutta Keskimaan säännöt päivitettiin kaksivaiheisesti vuoden 2015 edustajiston syyskokouksessa ja vuoden 2016 kevätkokouksessa. Yksi muutos oli edustajiston jäsenmäärän puolittaminen.
Hallintoneuvosto valvoo, ohjaa ja vahvistaa
Hallintoneuvostoon kuuluu 21 jäsentä, joista kaksi edustaa henkilökuntaa. Hallintoneuvoston tehtävänä on valvoa hallituksen ja toimitusjohtajan hoitamaa osuuskaupan hallintoa ja toiminnan tarkoituksen toteutumista parhaalla mahdollisella tavalla.
Hallintoneuvosto valitsee hallituksen jäsenet ja toimitusjohtajan, valmistelee edustajiston kokouksessa esille tulevat asiat, antaa hallitukselle ohjeita laajakantoisista ja periaatteellisista asioista sekä vahvistaa keskeiset strategiat ja tavoitteet.
Hallitus päättää strategioista
Hallituksen muodostavat toimitusjohtaja sekä neljä jäsentä. Tehtävänä on edistää osuuskaupan etua huolellisesti ja hoitaa sen asioita osuuskuntalain, osuuskunnan sääntöjen, ohjesäännön sekä edustajiston ja hallintoneuvoston antamien ohjeiden ja päätösten mukaisesti. Hallitus päättää strategioista, tavoitteista ja suunnitelmista.
KONSERNIJOHTORYHMÄ
Määttä Antti, toimitusjohtaja
Loukkola Reima, toimialajohtaja, market- ja tavaratalokauppa
Kunelius Pasi, toimialajohtaja, matkailu- ja ravitsemiskauppa
Tervanen Heikki, toimialajohtaja, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
Laitinen Katja, asiakkuus- ja markkinointijohtaja
Thusberg Kaisamaria, henkilöstöjohtaja
Toivanen Niko, talousjohtaja
Vihinen Matti, kiinteistöjohtaja
HALLITUS 2017
Harvia-Jyllinmaa Sari, talousjohtaja, Jyväskylä
Karjaluoto Heikki, professori, Jyväskylä
Kässi Timo, agrologi, Uurainen
Uotinen Markku, markkinointijohtaja, Jyväskylä
Määttä Antti, pj, toimitusjohtaja, Muurame
HALLINTONEUVOSTO 2017
Arpiainen Markku, kiinteistönhoitaja, Joutsa
Hanho Maria, toimitusjohtaja, Keuruu
Honkanen Jorma, maatalousyrittäjä, Jämsä
Huumarkangas Jouko, maanviljelijä, Kyyjärvi
Kainulainen Taina, pääluottamusmies, Jyväskylä (henkilökunnan edustaja)
Kalenius Tapani, rikosylikonstaapeli, Jyväskylä
Kettunen Sami, toimitusjohtaja, Jyväskylä, puheenjohtaja
Koponen Anni, lähihoitaja, Pihtipudas
Kuusijoki Kari, taksinkuljettaja, Jyväskylä
Kyrö Mika, rakennusmestari, Jämsä
Penttinen Henna, myyjä, Äänekoski
Peura Timo, insinööri, Jyväskylä
Pänkäläinen Arto, marketpäällikkö, Keuruu (henkilökunnan edustaja)
Ruoppila Ahti, aluejohtaja, Jyväskylä
Saarimäki Reetta, matemaattisten aineiden opettaja, Muurame
Sahindal Anna-Leena, liikuntasuunnittelija, Jyväskylä
Selin Jaakko, tradenomi, Jyväskylä
Suonperä Juha, eversti evp, Jyväskylä
Timperi Kati-Erika, MMM, toiminnanjohtaja
Vuorenpää Pirjo, viestintäpäällikkö, Laukaa, varapuheenjohtaja
Äänismaa Pekka, maa- ja metsätaloustieteiden maisteri, Saarijärvi
EDUSTAJISTO
Eteläinen jäsenalue
Hitonen Teija, perushoitaja, osaston sihteeri, Muurame
Häkkinen Ari, maaseutuyrittäjä, Hankasalmi
Häkkinen Minna, maatalousyrittäjä, agrologi, Muurame
Ikonen Aila, kotitalousopettaja, Toivakka
Jatkonen Seija, yrittäjä, Jämsä
Jormakka Erkki, yrittäjä, Hankasalmi
Järvenpää Esko, koneteknikko, eläkeläinen, Jämsä
Kangas Riitta, tekstiilihuoltaja, Jämsä
Kalmari Leena, hammashoitaja, Laukaa
Kinnunen Raimo, yrittäjä, Laukaa
Leskinen Sari, kassamyyjä, Kangasniemi
Lindeman Sinikka, perushoitaja, eläkeläinen, Jämsä
Lindqvist Antti, rehtori, eläkeläinen, Kangasniemi
Loberg Hannu, terveyskeskuslääkäri, Jämsä
Manninen Heikki, lähiruokayrittäjä, Kangasniemi
Mäntylä Erkki, rikosylikonstaapeli, Jämsä
Oksanen Aulikki, sairaanhoitaja, Muurame
Olkkonen Pasi, yrittäjä, Joutsa
Peura Reijo, insinööri, yrittäjä Laukaa
Porkkala Kirsi, maaseutuyrittäjä, Jämsä
Pärnäjärvi Leena, myyntineuvottelija, Jämsä
Savonen Seija, lastenohjaaja, Laukaa
Sorri Päivi, fysioterapeutti, Kuhmoinen
Suuronen Tellervo, opettaja, eläkeläinen, Joutsa
Tarvainen Seppo, taksiautoilija, Laukaa
Jyväskylän jäsenalue
Ammondt Jukka, FT, professori, Jyväskylä
Asikainen Aimo, ylikonstaapeli, eläkeläinen, Jyväskylä
Göös Riitta-Liisa, opettaja, eläkeläinen, Jyväskylä
Eerola Matti, metsätalousinsinööri, eläkeläinen, Jyväskylä
Hautamäki Riitta-Maija, hoitotyönjohtaja, Jyväskylä
Heikkilä Terttu, varatuomari, Jyväskylä
Hintikka Terttu, toiminnanjohtaja, eläkeläinen, Jyväskylä
Hovikoski Mervi, sairaanhoitaja, Jyväskylä
Ikkala Markku, YTM, Jyväskylä
Järvenpää Briitta, graafinen toimihenkilö, eläkeläinen, Jyväskylä
Kallio Niina, opiskelija, Jyväskylä
Katainen Eero, myyntipäällikkö, MKT, Jyväskylä
Kinnunen Raimo, lähettäjä, eläkeläinen, Jyväskylä
Kirjavainen Helena, maatalousyrittäjä, Jyväskylä
Kiukkonen Mirka, myyjä, Jyväskylä
Komppa Marja, MMM, yrittäjä, Jyväskylä
Kotilainen Maritta, perhepäivähoitaja, kotiäiti, Jyväskylä
Leppänen Lea, sairaanhoitaja, Jyväskylä
Melville Tony, lehtori, toimittaja, Jyväskylä
Makkonen Marja Leena, toimistosihteeri, Jyväskylä
Mikkonen Ilkka, vastaava ylilääkäri, työterveyshuollon erikoislääkäri, Jyväskylä
Moilanen Seppo, agrologi, maanviljelijä, Jyväskylä
Myllymäki Jussi, näyttelijä, ohjaaja, Jyväskylä
Mäkinen Riitta, YTM, projektityöntekijä, Jyväskylä
Neittaanmäki, Petri, YTM, Jyväskylä
Niekka Pentti, rehtori, KM, Jyväskylä
Niskanen Antti, teatterikuraattori, KM, Jyväskylä
Oksanen Mikko, myyntipäällikkö, Jyväskylä
Pernu Ilkka, eläkeläinen, Jyväskylä
Petäjäniemi Marja, kirjastovirkailija, Jyväskylä
Pouta Petri, upseeri, Jyväskylä
Pöppönen Matti, puuseppämestari, Jyväskylä
Rannila Sari, erityislastentarhanopettaja, Jyväskylä
Rastas Paula, toimistotyöntekijä, järjestösihteeri, Jyväskylä
Rinne Jaakko, varatuomari, Jyväskylä
Rönnberg Risto, rehtori, Jyväskylä
Saarela Kerttu, ruokapalvelutyöntekijä, eläkeläinen, Jyväskylä
Saarinen Antti, herastuomari, eläkeläinen, Jyväskylä
Sarja Pertti, eläkeläinen, Jyväskylä
Savolainen Erkki, eläkeläinen, Jyväskylä
Sipinen Raija, yrittäjä, Jyväskylä
Starczewski Juhani, lastentarhanopettaja, Jyväskylä
Tirkkonen Aune, toimistosihteeri, eläkeläinen, Jyväskylä
Torkki Hellin työterveyslääkäri, eläkeläinen, Jyväskylä
Tuupainen Kauko tilintarkastaja, eläkeläinen, Jyväskylä
Tynkkynen Heikki, dir.mus., Jyväskylä
Uski Jorma, insinööri, Jyväskylä
Vanhala Mauno, professori, Jyväskylä
Vuorimies Tero, palomies, Jyväskylä
Ylönen Jyri, historianopettaja, oppilaanohjaaja, Jyväskylä
Pohjoinen jäsenalue
Aaltonen Arla, terveydenhoitaja, Keuruu
Bergman Esa-Pekka, ensihoitaja, maatalousyrittäjä, Kyyjärvi
Harju Eija, emäntä, Saarijärvi
Hautamäki Hanna, maatilayrittäjä, tradenomi, Petäjävesi
Holopainen Simo, kiinteistönhoitaja, Äänekoski
Jaakkola Harri, eläkeläinen, Äänekoski
Jämsä Simo, isännöitsijä, Keuruu
Järvenpää-Ryymin Irja, maatalousyrittäjä, Keuruu
Jääskeläinen Tuomo, maanviljelijä, Pihtipudas
Kekkonen Sonja, eduskunta-avustaja, Viitasaari
Kauta-Soljava Anneli, kehitysvammaohjaaja, Äänekoski
Kinnunen Reijo, kiinteistöpäällikkö, Kannonkoski
Knuutila Raili, myyjä, eläkeläinen, Äänekoski
Kolari Riitta, lähihoitaja, Karstula
Minkkinen Mirja, ravitsemispäällikkö, Konnevesi
Panula Leena, terveystarkastaja, Keuruu
Piitulainen Maija, kunnallisneuvos, lausuntataiteilija, Äänekoski
Rahikainen Auli, myyjä, Saarijärvi
Rantanen Hannu, eläinlääkäri, Uurainen
Remonen Mirja, ohjaaja, pääluottamusmies, Äänekoski
Varvikko Sirpa, luokanopettaja, maanviljelijä, Saarijärvi
Vesterinen Eija, kassavastaava, Viitasaari
Vuorela Eeva-Liisa, luokanopettaja, Kivijärvi
Wiik Kirsi, terveydenhoitaja, Viitasaari
Äijänen Kirsti, yrittäjä, Karstula
Myynti 730,2 milj.€
Liikevaihto 599,1 milj.€
Toimipaikat 100
Investonnit 26,4 milj.€
Tulos rahoituserien jälkeen 13,4 milj.€
Asiakasomistajien määrä 31.12.2016 125 530
Asiakasomistajapeitto 83,7 %
Rahana maksetut edut asiakasomistajille
Bonus 23,8 milj.€
Ylijäämänpalautus vuodelta 2015 2,0 milj.€
Osuusmaksun korko vuodelta 2015 0,7 milj.€
Maksutapaetu 0,5 milj.€
Yhteensä 27,1 milj.€
Henkilöstöä keskimäärin 1,834
Market- ja tavaratalokauppa
Henkilöstöä keskimäärin 1216
Toimipaikat 46
Liikevaihto ja kehitys 442,2 milj.€
Päivittäistavarakauppa 367,3 milj.€
Käyttötavarakauppa 73,4 milj.€
Liikennemyymälä- ja polttonestekauppa
Henkilökunta keskimäärin 238
Toimipaikka 33
Liikevaihto ja kehitys 113,9 milj.€
Polttonestekauppa 83,7 milj.€
Liikennemyymäläsisäkauppa 30,2 milj.€
Matkailu- ja ravitsemiskauppa
Henkilökunta keskimäärin 353
Toimipaikat 21
Liikevaihto ja kehitys 38,8 milj.€
Ravitsemiskauppa 26,3 milj.€
Matkailukauppa 12,4 milj.€
Tukitoiminnot
Henkilökunta 27
• Some – Keskimaan lähes kaikki toimipaikat ovat ainakin Facebookissa, monet myös muissa somepalveluissa. Seuraajia noin 80 000.
• Keskimaa.fi – ajankohtaisia asioita ja uutisia Keskimaasta, mm. toimipaikkojen ilmoitukset.
• Sinunetusi.fi – Keskimaan yritysblogi ja muuta ajankohtaista.
• Foodie.fi – kaikkien S-ryhmän kauppojen hinta- ja valikoimatiedot reaaliajassa.
• Kauppakassi – Seppälän Prisman ja Mestarin Herkun valikoimista ruokaostokset joko valmiiksi kerättynä tai kotiin toimitettuna, foodie.fi/keskimaa
• Ketjujen omat verkkopalvelut – prisma.fi, sokos.fi, kodinterra.fi
• Seppälän Prisman Parturi-kampaamo – non-stop –hiustenleikkuussa mobiilivuoronumeropalvelu ja sähköinen ajanvaraus, kampaamo.prismaseppala.fi
• Raflaamo.fi – tietoa ravintoloista ja niiden ruokalistoista, pöytävaraukset ja huonevaraukset Sokos Hotelleista.
• Yhteishyva.fi – erilaista sisältöä kuin printtilehdessä.
Työ on parhaimmillaan jatkuva innostuksen lähde, kertovat keskimaalaiset.
Veikko Paananen, ABC Hirvaskangas
Kaikki tiedot ostoistasi ja bonuskertymästäsi näet Omalla S-kanavalla sisäänkirjautumisen jälkeen. Jos et ole vielä rekisteröitynyt, se tapahtuu S-Pankin tai minkä tahansa muun pankin verkkotunnuksilla. Toinen reitti Omalle S-kanavalle löytyy S-Pankin verkkopalvelusta.
Omalla S-kanavalla voit tarkastella ostotapahtumia toimipaikkoittain ja ketjuittain sekä näet, kuinka pitkä matka on seuraavaan bonustasoon. Sivuilta löydät lisäksi paljon muuta tietoa, muun muassa kaikista rahana maksetuista eduista, peräti kahden viimeisen vuoden ajalta.
Omalla S-kanavalla voit omat tiedot –välilehden alla lisätä sähköpostiosoitteesi asiakastietoihisi, jolloin saat joka kuukausi sähköpostiisi tiedon maksetun Bonuksen määrästä. Loppukuussa saat myös viestin, josta näet paljonko ostoja puuttuu seuraavasta bonusprosentista.
Bonuslaskelma vain sähköisenä
Keskimaan omistajat saivat paperisen bonuslaskelman viimeisen kerran vuoden 2016 lokakuun omistajapostissa. Suurin osa omistajista oli jo aiemmin siirtynyt digitaalisten palvelujen käyttäjiksi, koska paperinen laskelma oli jo ilmestyessään vanhentunut.
Pia Siekkinen
Olli Montonen
Katri Rahikkala ja Teemu Pohjola